Terje Halleland (FrP): Hvordan vurderer statsråden muligheten for å etablere et system med reduksjonsplikt for omsetter av drivstoff til veitrafikken, som en erstatning til dagens omsetningskrav for biodrivstoff, og vil statsråden ta initiativ til en utredning for å innføre en slik reduksjonsplikt, som en teknologinøytral metode for å redusere klimagassutslipp fra veitrafikken?
Begrunnelse
I dag har omsetter av drivstoff et omsetningskrav for biodrivstoff innblandet i konvensjonell bensin og diesel, hvor biodrivstoff skal utgjøre 24,5 prosent av det samlede volum drivstoff som selges til veitrafikken. I 2019 var biodrivstoff den viktigste årsaken til reduserte klimagassutslipp fra veitransporten, med en CO2-reduksjon på cirka 1,3 millioner tonn, ifølge Miljødirektoratet. Dette er bra, men omsetningskravet er ikke teknologinøytralt, slik det i dag er utformet.
Under konferansen Mobilitet 2021 presenterte Vista analyse en rapport bestilt av bransjeforeningen Drivkraft Norge om reduksjonsplikt for omsettere av drivstoff til veitrafikken, som en erstatning for dagens omsetningskrav. Rapporten fra Vista analyse viser at reduksjonsplikt vil være en mer treffsikker metode for å redusere klimagassutslipp fra veitrafikken. Istedenfor å telle antall liter biodrivstoff som i dag, så vil en reduksjonsplikt kunne omfatte alle fornybare energibærere (biodrivstoff, elektrisitet, hydrogen, biogass, e-fuels og fremtidige nye drivstoff). Ved reduksjonsplikt kan alle fornybare drivstoff-løsninger bli vurdert ut ifra like kriterier gjennom livsløpsanalyser. Et slik system ble tatt i bruk i Sverige i 2018, men der er oppfyllelse av kravet foreløpig begrenset til kun biodrivstoff. Det samme vurderes i Danmark.