Solfrid Lerbrekk (SV): Nav har utsatt flere hundre tusen brukere for et alvorlig brudd på personvernet, ved å stille krav om å registrere CV som har blitt synlig via arbeidsplassen.no. Dette har også rammet de som ikke ønsker å ha sin kontaktinformasjon synlig av ulike årsaker. I forbindelse med denne saken, hvilke arbeidsrutiner har Nav for å ivareta de som lever under hemmelig adresse og andre som av ulike grunner ikke ønsker å oppgi personopplysninger, og kan statsråden forsikre at ingen som lever under kode 6 eller 7 er rammet av personvernbruddet?
Begrunnelse
Nav har stilt krav om at arbeidssøkere som får oppfølging hos dem skulle registrere CV på Nav som har blitt tilgjengelig for arbeidsgivere på arbeidsplassen.no. Synliggjøringen av CV er et brudd på personvernreglene som har foregått i to år før feilen ble oppdaget. Feilen har rammet flere hundre tusen personer som har vært registrert og fått oppfølging i Nav. AAP-aksjonen opplyser på sine nettsider at dette også har rammet deres medlemmer, hvor mange blant dem er personer som ikke skal være søkbare for arbeidsgivere, men som har fått beskjed om at de er nødt til å registrere sin CV og gjøre denne synlig, og at de risikerer å bli trukket eller miste sin ytelse dersom dette ikke gjøres som en del av aktiviteten i Nav. De rammede har fått tilsendt et brev med beklagelse fra Nav og med en oversikt over hvilke konsekvenser det kan ha fått for dem, som blant annet misbruk av personopplysninger, konsekvenser for økonomiske ytelser, identifisering av statsborgerskap og at personer kan ha blitt søkt opp av arbeidsgivere kun for å snoke i opplysninger. For de som av ulike hensyn ikke ønsker å oppgi sin adresse og sitt telefonnummer og de som lever under hemmelig adresse, såkalt “kode 6” og “kode 7” i Folkeregisteret, er det særdeles alvorlig dersom deres personopplysninger kan være rammet av personvernbruddet. Dette er eksempelvis kvinner med barn på rømmen fra voldelige menn, og som derfor har hemmelig adresse eller strengt fortrolig adresse, og det kan også være andre som av ulike årsaker ikke ønsker sine personopplysninger delt. Det er viktig at alle brukere blir forsikret om at det er gode arbeidsrutiner i Nav for å håndtere saken, og at de som av ulike hensyn ikke skal ha hatt personopplysninger synlig forsikres om at dette har vært og er ivaretatt.