Erlend Wiborg (FrP): Hvordan vil statsråden sikre at domstolene blir mer uavhengige og mer representative i stillingsvernsakene enn i dag?
Begrunnelse
Norge har siden 1977 hatt den ordning at partene i en stillingsvernsak etter arbeidsmiljøloven (oppsigelser eller avskjeder) oppnevner hver sin meddommer for den enkelte sak, jf. arbeidsmiljøloven § 17-7. En undersøkelse utført av Kvale advokatfirma i 2018, fra alle stillingsvernsaker ved Oslo tingrett i 2016 og 2017, viste at meddommere fra LOs organisasjoner så å si alltid stemte mot bedriften som var saksøkt, noe som kunne tyde på meddommerne er mer lojale mot egen organisasjon enn mot domstolenes uavhengighet. Problemet er at meddommerne er utpekte av partene istedenfor å være trukket ut etter tilfeldighetsprinsippet av domstolen, slik man gjør med de ordinære dommerne. Dermed undergraves uavhengigheten til meddommerne, som naturlig utsettes for forventinger fra den som har utpekt vedkommende, og faren for feilaktige dommer øker. Det er dessuten bare de største organisasjonene som leverer inn lister over navn på meddommere, som partene må velge fra, jf. arbeidsmiljøloven § 17-6. Dette medfører for eksempel at medlemmer av SMB Norge, interesseorganisasjonen for små og mellomstore bedrifter med ca. 5.500 medlemmer, ikke har meddommere å velge til sine saker. Dermed risikeres at man ikke har meddommere som ikke i tilstrekkelig grad forstår de små og mellomstore bedriftenes situasjon.