Skriftlig spørsmål fra Sigbjørn Gjelsvik (Sp) til klima- og miljøministeren

Dokument nr. 15:1304 (2020-2021)
Innlevert: 14.02.2021
Sendt: 15.02.2021
Rette vedkommende: Samferdselsministeren
Besvart: 23.02.2021 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Sigbjørn Gjelsvik (Sp)

Spørsmål

Sigbjørn Gjelsvik (Sp): Mener statsråden det vil være best for klimaet at folk i Oslo som eier bensin- og dieselbiler selger eller bytter dem ut med «nullutslippsbiler» så raskt som mulig, hvor mange bensin- og dieselbiler er registrert i Oslo, hva er ordinær utskiftningstakt på disse, hvor mange flere nye biler må produseres dersom alle disse bilene skal skiftes ut raskt, hva er gjennomsnittlig utslipp av klimagasser ved produksjon av en ny bil og hvor langt må en gjennomsnittlig bensin og dieselbil registrert i Oslo kjøre for tilsvarende utslipp?

Begrunnelse

I et intervju i Aftenposten 22. januar i år slår Oslos byråd for miljø og samferdsel, Lan Marie Berg (MDG), fast at «det det kommer til å bli dyrere og vanskeligere å kjøre fossilbil de neste årene.» I intervjuet oppfordrer hun «alle Oslo-folk som eier bensin- og dieselbiler, til å «selge eller bytte dem ut snarest mulig» hvis de kan. Det er best for klimaet, men også for privatøkonomien deres», ifølge byråden.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Helt innledningsvis vil jeg vise til den nylig fremlagte klimameldingen, der regjeringens politikk på området presenteres. Målet til regjeringen er å halvere utslippene fra transportsektoren innen 2030. Når vi snakker om måloppnåelse på dette målet, er det utslipp som teller på det norske klimagassregnskapet som gjelder. Blant de viktigste virkemidlene vi har for å redusere klimagassutslippene fra transportsektoren er CO2-avgiften, bilavgiftene og Enova. I tillegg har vi en rekke andre virkemidler som er presentert i klimameldingen.
Regjeringen fastsatte måltall for nullutslippskjøretøy i Meld. St. 33 (2016-2017) Nasjonal transportplan 2018-2029. Her ble det det satt måltall for flere kjøretøysegmenter, inkludert personbiler. For personbiler er målet at nye personbiler skal være nullutslippskjøretøy i 2025. Som det fremkommer av stortingsmeldingen, antas det at regjeringens allerede vedtatte virkemidler vil gi vesentlige bidrag til å nå måltallene. Forbedringer av teknologisk modenhet i kjøretøysegmentene, slik at nullutslippskjøretøy blir konkurransedyktige med konvensjonelle løsninger, ligger til grunn for måltallene. I NTP 2018-2029 blir begrepet nullutslippsteknologi i transport definert til å omfatter bruk av elektrisitet og hydrogen som energikilde i batterier eller brenselsceller, som ved bruk ikke har utslipp av klimagasser.
Jeg bidrar gjerne med noen av dataene som etterspørres. Det er likevel slik at det er en rekke ulike forutsetninger som ligger bak slike tall. Derfor er det ikke mulig å gi eksakte svar på hvor langt en gjennomsnittlig bensin- eller dieselbil registrert i Oslo må kjøre for å utligne utslippene ved produksjon. Utslipp ved produksjon avhenger av en rekke faktorer. Det er også mulig at bruktbilsalget av elbiler i større grad tilfaller Oslo. Det er videre slik at produksjon av biler ikke foregår i Norge. Dermed teller ikke utslippene ved produksjonen på det norske klimagassregnskapet, noe reduserte utslipp ved bruk av fossile drivstoff gjør, men mange av utslippene ved produksjon av kjøretøy er regulert gjennom kvotemarkedet.
I Oslo ble det i 2011 solgt 6 810 dieselbiler i Oslo og 3 532 bensinbiler (ikke medregnet leasing). I 2020 ble det solgt 1 995 dieselbiler og 4 425 bensinbiler. I samme periode økte elbilsalget til 11 887 biler. Ved årsskiftet var det registrert 109 290 bensinbiler, 69 451 dieselbiler og 50 515 elbiler i Oslo. Dette betyr at Oslo har 9,6 % av landets bensinbiler, 5,7 % av landets dieselbiler og 16 % av landets elbiler. Tallene inkluderer ikke leasingbiler.