Skriftlig spørsmål fra Arne Nævra (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:896 (2020-2021)
Innlevert: 08.01.2021
Sendt: 11.01.2021
Besvart: 14.01.2021 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Arne Nævra (SV)

Spørsmål

Arne Nævra (SV): CAF og Alstom Transport er prekvalifisert for tilbud på nye lokaltog til Norske tog. CAF skal utvide og drive forstadsbanen, Jerusalem Light Rail (JRL) som knytter de ulovlige israelske bosettingene sammen med Vest-Jerusalem. Utvidelsene skjer på okkupert palestinsk land, i strid med folkeretten. Alstom Transport er i FNs database over selskaper som er involvert i forretninger som bidrar til å opprettholde de ulovlige israelske bosettingene.
Vil statsråden bidra til at disse selskapene er uaktuelle som leverandører til Norske tog?

Begrunnelse

Transport- og kommunikasjonskomiteen har mottatt et brev fra Palestinakomiteen og Fellesutvalget for Palestina om denne saken. Jernbaneforbundet, Fagforbundet, NTL, Palestinautvalget og andre ønsker ikke at Norge skal kjøpe tjenester fra CAF, eller la dem delta i anbudskonkurranse om å levere tjenester. Gjennom sitt engasjement i utvidelsen og vedlikeholdet av forstadsbanen i Jerusalem (JLR-systemet) bidrar CAF direkte til eksistensen og utvidelse av israelske bosettinger i okkuperte Øst-Jerusalem og dermed medvirker til Israels alvorlige brudd på internasjonale lover og konvensjoner.
Selskapets virksomhet i okkuperte områder på Vestbredden må ha som konsekvens at Norske tog utelukker selskapet som en ansvarlig samarbeidspartner.
Se også: https://frifagbevegelse.no/njfmagasinet/norsk-jernbaneforbund-stotter-internasjonal-kampanje-mot-det-baskiske-selskapet-caf-6.158.740060.e920c264ff

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Stortingsrepresentant Nævra viser i begrunnelsen for sitt spørsmål til en lenke til Fri Fagbevegelse sine hjemmesider, der Norske togs redegjørelse for saken fremgår avslutningsvis i saksinnlegget. Norske tog er underlagt lov om offentlige anskaffelser og må følge dette regelverket. Norske tog har foretatt en grundig bakgrunnssjekk av selskapene som ønsket å prekvalifisere seg til konkurransen om lokaltogsanskaffelsen. Det ble i den forbindelse avdekket at CAFs involvering i Israel utgjorde en negativ eksponering. Forholdet medførte ikke avvisning av CAF som tilbyder, bl.a. fordi det ikke foreligger rettskraftig domfellelse, jf. forskrift for offentlige anskaffelser. Norske tog opplyser at det før kontraktsinngåelse vil bli utført en ny IDD/kontroll av innstilte leverandører. Kontraktsinngåelse er planlagt til september 2021.