Skriftlig spørsmål fra Kirsti Leirtrø (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:707 (2020-2021)
Innlevert: 11.12.2020
Sendt: 11.12.2020
Besvart: 17.12.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Kirsti Leirtrø (A)

Spørsmål

Kirsti Leirtrø (A): Hvis Stortinget skulle fjernet all bompengeinnkreving fra 1 januar 2021 ved å fjerne all bompengegjeld, hvor stort beløp måtte de da lagt på bordet?

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Bompengeselskapenes samlede låneportefølje overfor kredittinstitusjoner per 30.6.2020 var på totalt 62 mrd. kr, fordelt på de enkelte bompengeprosjektene. For bompengeprosjekter under bygging som har utestående rekvireringer, vil den totale låneporteføljen øke før bompengeinnkrevingen kan starte etter åpning av veien.
Ved en eventuell nedbetaling av gjeld for å avvikle bompengeinnkrevingen, er det flere kostnader som vil påløpe. For enkelte prosjekter er det bindinger knyttet til låneavtalene som det vil koste å innløse. Det vil i tillegg påløpe kostnader ved å si opp leverandøravtaler til driften av bompengeinnkrevingen, fjerning av bomstasjonsutstyret, utestående brikke- og kontodepositum overfor bilistene og andre avsetninger på forpliktelser og kortsiktig gjeld. I tillegg kommer utestående rekvireringer/forpliktelser overfor oppdragsgiverne for sluttføring av pågående og planlagt utbygging. I bompengepakker vil dette være en kombinasjon av låneopptak og løpende bruk av bompengeinntekter til utbygging av infrastruktur (veg og kollektivtransport), og eventuelt drift av kollektivtransport.
Basert på bompengeprosjekter som er vedtatt av Stortinget per i dag, er de samlede bompengeforpliktelsene grovt anslått til å være i størrelsesorden 250 mrd. kr.
En stor andel av dette er tilknyttet de store bypakkene. Det er flere store prosjekter som ikke har startet innkreving enda, i tillegg til at det fremover er forutsatt betydelige summer til riksvegprosjekter. Dette tallet inkluderer ikke de overnevnte kostnadene ved selve avviklingen av dagens bompengeinnkreving. Prosjekter som per i dag ikke er vedtatt av Stortinget, men som er prioritert i inneværende Nasjonal transportplan med en forutsetning om delfinansiering med bompenger, er heller ikke inkludert. Dette anslaget reflekterer heller ikke de samfunnsøkonomiske kostnadene i form av økt kø i byene, forurensning, ulykker og veislitasje ved økt trafikk som en avvikling av bompengeinnkrevingen vil medføre.