Kari Henriksen (A): Forbrukerklageutvalget opererer med en ventetid for saksbehandling på 16 måneder og kun 1 av 4 får hjelp med bruktbilkjøp.
Hva vil ministeren gjøre for at vanlige folk skal få den hjelp de har krav på, og hvordan har ministeren fulgt opp bekymringene som kom frem i årsrapporten i 2019 fra utvalget?
Begrunnelse
Bladet Motor har i desember to artikler om de problemene dette medfører for vanlige folk som må betale utgifter mens de venter på å få avklart en tvistesak.
Ifølge siste årsrapport fra Forbrukerklageutvalget, behandlet utvalget rundt 2000 konflikter årlig i årene før arbeidet med omorganiseringen startet.
I år har utvalget kun behandlet 441 saker de 10 første månedene. Er tempoet like lavt de to siste månedene av året, vil det i år bli saksbehandlet kun drøyt 500 saker.
Utvalgsleder Trygve Bergsåker og den forrige direktøren, Aslaug Skrede Gauslaa i sekretariatet har varslet om problemer som omorganiseringen og flyttingen vil føre til. 10 av 12 ansatte har sluttet.