Skriftlig spørsmål fra Kjersti Toppe (Sp) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:504 (2020-2021)
Innlevert: 20.11.2020
Sendt: 20.11.2020
Besvart: 27.11.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Kjersti Toppe (Sp)

Spørsmål

Kjersti Toppe (Sp): Har regjeringen vurderte smitterisiko ved kabotasjekjøring i Norge under pandemien, og vil regjeringen vurdere midlertidig stans i kabotasjetransport som tiltak for å hindre økning av covid-19 smitte i Norge?

Begrunnelse

Jeg har mottatt bekymringer om smitterisikoen ved at utenlandske sjåfører fra røde land under pandemien fortsatt får lov til å kjøre kabotasjeturer innad Norge i en uke.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Transport er en samfunnskritisk funksjon. Under pandemien har det vært viktig å opprettholde forsyningslinjene – både i landet og på tvers av landegrensene. Godstransporten skal sikre vareflyten til hele Norge, og kabotasjeoppdrag er en del av dette. Restriksjoner kan gi uheldige konsekvenser for norske forbrukere og næringsliv.
For å sikre samfunnsviktig godstransport er personer som utfører ervervsmessig gods- og persontransport mot vederlag, eller er på vei til eller fra slikt oppdrag, unntatt fra innreiserestriksjoner, jf. forskrift 29. juni 2020 nr. 1423 om innreiserestriksjoner av hensyn til folkehelsen § 3 bokstav d. De er også unntatt fra kravet om negativ test for SARS-Co-V-2 ved innreise til Norge, jf. § 4a andre ledd bokstav l. I henhold til forskrift 27. mars 2020 om smitteverntiltak mv. ved covidutbruddet (covid-19-forskriften) § 6b siste ledd er yrkessjåfører av langtransport og togpersonell som ankommer Norge fra områder med karanteneplikt unntatt fra innreisekarantene ved kryssing av Norges grense i arbeidstiden. På fritiden gjelder innreisekarantene.
Samferdselsdepartementet er oppmerksom på avveiningen mellom å sikre samfunnskritisk transport og mulig importsmitte. Som et avbøtende tiltak har Statens vegvesen 11. november gitt et midlertidig unntak fra kjøre- og hviletidsreglene forordning 561/2006 artikkel 8.8 jf. art. 14.2, slik at også normal ukehvil kan avholdes i kjøretøyet i den perioden sjåføren er underlagt innreisekarantene i fritiden. Yrkessjåfører i langtransport anses dermed for å ha egnet oppholdssted for gjennomføring av karantene dersom de har oppholdssted med enerom i kjøretøyet og dette er egnet for overnatting. Dispensasjonen er gitt for en periode på 30 dager, fram til 11. desember 2020.
Samferdselsdepartementet har god dialog med Helse- og omsorgsdepartementet og Justis- og beredskapsdepartementet om regelverket for karantene, testing og innreiserestriksjoner, og har løpende kontakt med vegtransportnæringen for å diskutere utfordringer som oppstår som følge av endringer i reglene. Regjeringen følger utviklingen av pandemien tett, og vurderer fortløpende behovet for nye tiltak i lys av smittespredningen.