Audun Lysbakken (SV): Hvorfor støttet ikke regjeringen initiativet om midlertidig lemping på patentordningene i WTO for å sikre effektiv og mer rettferdig tilgang til medisiner, diagnostika og annen teknologi relatert til covid-19 for det store flertallet av verdens befolkning, og hva vil regjeringens standpunkt være i det kommende møtet i TRIPS-rådet 20. november?
Begrunnelse
Tilgang til medisiner, diagnostika og annen teknologi relatert til COVID-19 seiler nå opp et av viktigste spørsmålene om global rettferdighet i vår tid. Norske myndigheter har engasjert seg sterkt multilateralt for å bidra til å sikre at det store flertallet av verdens befolkning også skal sikres tilgang til vaksiner, og har lovet mer enn 3,4 milliarder kroner på bordet for å bekjempe pandemien. Norge har også tatt global ledelse sammen med Sør-Afrika i ACT-A for å sikre rettferdig tilgang og distribusjon av testing, behandling og vaksiner mot Covid-19 under mottoet om at «Ingen er trygge før alle er trygge».
I oktober lanserte Sør-Afrika, India, Kenya og Eswatini et forslag om å midlertidig lempe på patentforordninger for å bekjempe COVID-19. Forslaget ble behandlet WTOs TRIPS-råd. Flere internasjonale og ikke-statlige organisasjoner, blant annet WHO, UNAIDS, UNITAID, Leger uten grenser, Oxfam, Human Rights Watch og Amnesty International har gitt sin støtte til forslaget. Forslaget sikrer at patentbeskyttelse for medisiner og en vaksine kan bestå i rike land, ettersom det vil bli frivillig å lempe på beskyttelsen, men kan gjøre det mulig for andre land å produsere legemidlene til langt lavere kostnader.
Mens et stort antall utviklingsland ga sin støtte til initiativet, var det mindre entusiasme blant vestlige land. Norge blant landene som ikke støttet forslag, og argumenterte med at det ligger fleksibilitet i TRIPS avtalen for slike unntak og at «incentiver for innovasjon» ville bli skadelidende dersom forslaget ble vedtatt.
Men, fleksibiliteten i TRIPS er svært avgrenset og byråkratisk. Den er basert på behandling på sak for sak, i land for land og for produkt til produkt. I mange land trengs det en behandling i rettsapparatet for å kunne benytte seg av dette unntaket. Med tanke på de siste dagers informasjon om at store deler av Pfizers nye vaksine allerede er kjøpt opp av høyinntektsland ser det mørkt ut for verdens fattige.
Dersom Norge veier interessen til deler av legemiddelsektoren høyere enn hensynet til å produsere nok vaksiner og medisiner hurtigst mulig og distribuere disse på en rettferdig måte, innebærer det et alvorlig tilbakeskritt for den norske innsatsen mot COVID-19 internasjonalt.