Skriftlig spørsmål fra Lars Haltbrekken (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:327 (2020-2021)
Innlevert: 02.11.2020
Sendt: 02.11.2020
Besvart: 09.11.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Lars Haltbrekken (SV)

Spørsmål

Lars Haltbrekken (SV): I 2016 kom Statens Vegvesen fram til at bygging av fergefri E39 i gitte tilfeller, kunne føre til reduserte utslipp av klimagasser. De hadde da ikke lagt inn bruk av nullutslipps ferger, men fortsatt bruk av dieselferger.
Vil statsråden sørge for at det lages nye beregninger av utslippene til å bygge ny E39 og klimaeffekten av å ikke gjøre det, og at det legges til grunn at dagens fergetrafikk erstattes med nullutslippsferger, vil han samtidig trekke inn regjeringens fagetat, Miljødirektoratet, til å bistå i disse beregningene?

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Stortingsrepresentant Haltbrekken refererer til «Klimarapport – Ferjefri E39» fra 2016 som beregner utslippsendringer på grunn av trafikale endringer som skjer dersom Ferjefri E39 blir realisert. Beregningene i hovedrapporten tar utgangspunkt i utslipp fra ferjene som eksisterte da beregningen ble laget (Diesel, LNG og el-ferjer), men med en kontinuerlig prosentvis reduksjon i utslipp pr. år på grunn av endret teknologi. Dette gjaldt både for ferje, hurtigbåt, kjøretøy og fly. I vedlegg 1 til rapporten er det gjort følsomhetsberegninger med endret teknologi for ferjedrift.
Etter at klimarapporten på Ferjefri E39 ble utgitt i 2016 er flere forutsetninger endret. Det ble derfor sommeren 2020 igangsatt et arbeid med å lage en ny klimarapport for Ferjefri E39, denne forventes ferdig i 2021.
I forbindelse med arbeidet med Nasjonal transportplan 2022-2033 har Samferdselsdepartementet i brev av 23. oktober i år bedt våre virksomheter samarbeide med Miljødirektoratet om å lage et notat som gir en oversikt over utslippseffekten av de samlede prioriterte prosjektene fra transportetatenes leveranser av 15. oktober i år. Når det gjelder prosjekt E39 Ådland-Svegatjørn (E39 Stord-Os) ber vi spesifikt om en alternativ beregning av prosjektets effekt på utslippene hvis ferjene i nullalternativet antas å være utslippsfrie. Svarfristen for oppdraget er 1. desember.
Jeg viser for øvrig til mitt svar på spørsmål 332 fra stortingsrepresentant Arne Nævra.