Arne Nævra (SV): Mange bussjåfører og tillitsvalgte forteller at de ikke føler seg trygge i busser som slett ikke er robuste og kollisjonssikre. De tillitsvalgte sier at det har blitt jobbet i lang tid for å få gjennomslag for at kollisjonssikkerhet skal være et krav som kommer inn i norsk standard for busser (som det visstnok er for trailere), men det har ikke skjedd.
Er statsråden bekymret for dette, og vil han ta grep for å endre norsk standard, eventuelt innføre regelverk som sikrer at fylkeskommunale anbud krever kollisjonssikre busser?
Begrunnelse
Flere ulykker med bybusser de siste årene har vist hvor dårlig sikret denne typen kjøretøy er mot kollisjoner, senest på Sørås i Bergen i juni. Det finnes sikrere busser på markedet, men nesten ingen kollektivselskap er villige til å betale de ekstra tusenlappene det koster å sikre sjåfør og passasjerer.
Det ligger i anbudssystemets natur at alle operatører vil gjøre billigst mulig innkjøp av bussmateriell så lenge det er innenfor kravene. Om det i anbudene ikke stilles krav til kollisjonssikkerhet, så blir det heller ikke kjøpt inn busser som er kollisjonssikre. Dermed blir alt som fremmer sikkerhet for sjåfør og kollisjonssikkerhet, ekstrautstyr og ikke standardutstyr på norske busser og er dermed fordyrende.
De tillitsvalgte sier at det finnes sikrere busser hos produsentene, men at de ikke blir prioritert å bygge eller prioritert i innkjøp når det ikke er disse bussene som er i norsk standard.
Det ble nettopp utlyst anbud på kollektivtrafikken i Trøndelag (utenom Stor-Trondheim). Til sjåførenes store skuffelse og frustrasjon oppdaget de at AtB ikke la inn krav om mer kollisjonssikre busser, trygge sjåførplasser, tryggere speilplassering osv.