Lars Haltbrekken (SV): Hvordan vil statsråden sikre døve og hørselshemmede likestilt tilgang til helsetjenestene døgnet rundt, når tjenestene kun kan nås via telefon, og vil statsråden sørge for at alle kritiske beskjeder fra myndighetene blir både tegnspråktolket og direktetekstet?
Begrunnelse
Jeg viser til svar fra statsråden 23 mars 2020. Undertegnede har vært i kontakt med blant andre Hørselshemmedes landsforbund. De kan opplyse at Folkehelseinstituttet har opprettet en informasjonstelefon 815 55 015 hvor en kan stille spørsmål. For hørselshemmede kan det være utfordrende å kommunisere på telefon, særlig er det vanskelig å oppfatte hva automatiserte telefonsvarere sier. Til informasjonstelefonen er det knyttet en slik automatisert telefonsvarer som gir mye informasjon. Det gjør tjenesten ekstra utilgjengelig for hørselshemmede.
Folkehelseinstituttet har også utarbeidet informasjonsvideoer på ulike språk, for eksempel om hjemmekarantene og isolasjon https://youtu.be/Lb9kk_6GhFM. Filmene er ikke tekstet.
Det er positivt at det er laget informasjonsvideo på tegnspråk, men den er heller ikke supplert med tekst. Og for den aller største gruppen av hørselshemmede er tekst avgjørende.
På helsenorge.no er det etablert en chat om koronaviruset, men det er en chatbot som ikke åpner for toveis skriftlig kommunikasjon i sanntid. Det er en automatisert tjeneste med standardiserte svar. https://www.dinhorsel.no/chatterobot-hjelper-ikke-hoerselshemmede.6292703-460100.html