Skriftlig spørsmål fra Siv Henriette Jacobsen (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1503 (2018-2019)
Innlevert: 25.04.2019
Sendt: 25.04.2019
Besvart: 08.05.2019 av samferdselsminister Jon Georg Dale

Siv Henriette Jacobsen (A)

Spørsmål

Siv Henriette Jacobsen (A): Hvilke kriterier ligger til grunn for bruk av ny anskaffelsesmetode for driftskontrakter på veistrekninger hos Nye veier?

Begrunnelse

Det registreres i pressemelding datert 24. april og i øvrige medier at det statlig eide selskapet Nye Veier har inngått driftskontrakter for flere veistrekninger.
Det vises her til at det gjennom bruk av en helt ny anskaffelsesmetode kalt "Best Value Procurement" vil være et pilotprosjekt for fremtidige kontrakter av denne type.
Det er grunn til å stille spørsmål om driftskontraktene blir mer effektive enn tidligere, og om statsråden kan redegjøre for hvilke kriterier i denne modellen som er mer effektive enn de anskaffelsesmetoder som er brukt frem til i dag. Det er grunn til å se på hvilke konkrete krav denne metoden stiller til HMS, tariffavtaler, miljø, trafikksikkerhet m.m. for valg av driftsentreprenør i anbudsprosesser av denne type.

Jon Georg Dale (FrP)

Svar

Jon Georg Dale: I kraft av rolla som eigar gjer eg nytte av eigardialogen til å følgje opp staten sine forventingar til dei ulike selskapa kor staten sitt eigarskap blir forvalta av Samferdselsdepartementet. Desse forventingane til statleg eigde selskap er presenterte gjennom eigarskapsmeldinga, Meld. St. 27 (2013-2014) Et mangfoldig og verdiskapende eierskap. Det følgjer klart av selskapslovgivinga at det er styret som har ansvaret for selskapa si drift og for at verksemda følgjer relevant lov- og regelverk.
Når det gjeld forhold av kontraktsrettsleg karakter, er det viktig for meg at disse handterast innanfor rolledelinga som følgjer av selskapslovgjevinga og staten sine prinsipp for god eigarstyring. Departementet som eigar skal ikkje gå inn på område kor styret gjennom lov er tillagt mynde. Samtidig legger eg vekt på at departementet som eigar held fram med å være tydeleg overfor styret og selskapet om mine forventing til å være mulig grad opne og gjennomføre grundige vurderingar når det gjelder problemstillingar knytt til innkjøp og gjennomføring av dei oppgåvene selskapet er tildelt.
Som kjent er Nye Veier AS gjennom Meld. St. 25 (2014-2015) På rett vei tildelt ei portefølje av vegar som dei skal byggjet ut og seinare drifte og vedlikehalde. I denne meldinga blei det vist til at Samferdselsdepartementet ville arbeide vidare med eit samla opplegg for selskapet sitt ansvar for drift og vedlikehald, mellom anna finansiering, og komme attende til Stortinget på eigna måte i god tid før selskapet har bygd ferdig si første vegstrekning. Ei slik sak om premissa for selskapet sitt ansvar for og arbeid med drift og vedlikehald blei lagt fram for Stortinget i Prop. 1 S (2018-2019).
Ut frå dei prinsippa som er lagde fram for Stortinget om Nye Veier AS sitt ansvar for og arbeid med drift og vedlikehald og rolledelinga mellom eigar og styre/selskap ser eg det ikkje som naturleg for meg som statsråd å gå tungt inn i selskapet sitt val av kontraktform eller metodikk knytt til innkjøp.
Under følgjer ei orientering eg har fått innhenta frå Nye Veier AS om saka.

"Nye Veier er underlagt Lov om offentlige anskaffelser (LOA) med tilhørende forskrift om offentlige anskaffelser (FOA) og konkurransen om drifts- og vedlikeholdstjenester er gjennomført i tråd med LOA og FOA del I og III.

Seriøsitetskrav:
Konkurransen er gjennomført som en begrenset anbudskonkurranse hvor kun leverandører som oppfyller kvalifikasjonskrav og ikke er rettskraftig dømt eller har vedtatt forelegg for straffbare handlinger som nevnt i FOA § 24-2, jf. § 24-3, gis mulighet til å innlevere tilbud.
Leverandører må i kvalifikasjonsfasen dokumentere å oppfylle absolutte krav til:

- Skatteattest for skatt og MVA
- Registrering av selskap
- Økonomisk og finansiell kapasitet
- Tekniske og faglige kvalifikasjoner
- Systemer som overholder krav til HMSK og samfunnsansvar
- Fravær av avvisningsgrunner, herunder det Europeiske egenerklæringsskjema (ESPD) og utskrift fra strafferegisteret

Den valgte tilbyderen vil også være forpliktet til å gi fullmakt til Nye Veier for å innhente utvidete skatteopplysninger om selskapet før kontraktsignering, under kontraktsgjennomføringen og i en periode etter avsluttet kontrakt.
Driftskontrakten har i tillegg, på lik linje med øvrige større entreprisekontrakter i Nye Veier, omfattende spesielle bestemmelse knyttet til HMS og samfunnsansvar.

Om Nye Veier sin kontraktmodell for driftstjenester:
Drift av riks- og fylkesveiene har normalt vært delt i kontrakter for veidrift og kontrakter for drift av elektro. Disse kontraktene har forholdsvis detaljerte krav til leveransen.
Nye Veier har foreløpig noen få korte driftsstrekninger uten stordriftssynergier, men selskapet søker å bidra med fornying og forbedring for mer effektiv drift. Gjennom dialog med bransjen har selskapet fått innspill på områder som bør forbedres.

Nye Veiers hovedgrep i driftskontrakten er:

- gi entreprenøren totalansvar for både vei og elektro,
- mer funksjonsbaserte krav med fokus på veibrukernes behov,
- gi entreprenørene økt frihet til å finne gode løsninger,
- mer samspill mellom byggherre og entreprenør,
- en oppgjørsmodell der risiko avgrenses, effektiviseringsgevinster (evt. merforbruk) deles mellom byggherre (60 %) og entreprenør (40 %), og mulighet for bonuser.

Bruk av BVP i Nye Veiers driftskontrakt:
Erfaringer fra tidligere driftskontrakter indikerte et leverandørmarked som var preget av utelukkende priskonkurranse, kontrakter med begrenset handlingsrom og høy risikoprofil. Med bakgrunn i Nye Veier sin kontraktsmodell for drifts- og vedlikeholdstjenester, ble det derfor besluttet å benytte å BVP metoden for konkurransegjennomføring.
BVP metoden har et større fokus på i hvilken grad leverandøren evner å prestere opp mot målene for kontraktsarbeidet og redusere risiko for oppdragsgiver, fremfor pris.

Tildelingskriteriene som ble benyttet i konkurransen var:

- K1 Prestasjonsbegrunnelse: 25 %
- K2 Risikovurdering: 15 %
- K3 Kompetanse og erfaring for nøkkelpersonell: 20 %
- T-tilbudssum: 40 %

Det var fastsatt 5 overordnede prestasjonsmål for kontraktsarbeidet hvor den kvalitative vurderingen i evalueringen var i hvilken grad tilbyderen bidrar til realisering av prestasjonsmålene og kontraktsarbeidet. Prestasjonsmålene fremmer trafikantnytte, men dekker også HMS/YM, samfunnsansvar og innovasjon.

Følgende mål ble benyttet:

- Maksimere trafikksikkerhet og optimal beredskap for hendelser
- Maksimere fokus på brukerne gjennom oppetid og bar vei i vinterdriften
- Realisere målet om en skade- og ulykkesfri driftsperiode, samt et helsefremmende og rettferdig arbeidsliv
- Minimere negativ påvirkning på klima og ytre miljø fra vinterdrift og øvrig drift
- Realisere fremtidsrettet drift og digitalisering gjennom innovasjon

Nye Veier mener BVP er en egnet anskaffelsesmetodikk for driftskontrakter, men metoden er relativt ukjent innenfor driftsmiljøet i Norge. Det vil trolig være behov for modning og utvikling i tiden fremover.
Konkurransen vil nå gå inn i en konkretiseringsfase før endelig kontrakt kan signeres. Dette er en avklaringsperiode hvor den innstilte tilbyderen presenterer sin endelige løsning for oppdragsgiver i samsvar med det innleverte tilbud og kontraktens krav.
Nye Veier vil gjennomføre en evaluering av konkurransen og kontraktsmodell etter at konkurransen formelt er avsluttet.

Supplerende informasjon om BVP

Hva er BVP:
BVP er en metode for prosjektstyring og innkjøp som vektlegger leverandørens kompetanse og prestasjon. Prestasjonsinnkjøp legger til rette for en effektiv og målrettet konkurranse som får leverandøren til å levere på byggherrens prosjektmål og bidrar til å redusere byggherrens risiko. Grunnprinsippene i Best Value metoden for prosjektstyring er å utnytte leverandøren sin kompetanse i størst mulig grad. Det forutsetter full åpenhet og dialog mellom partene i utførelsen av kontrakten.

Bakgrunn for bruk BVP:
BVP-metoden er utviklet ved Arizona State University i USA og er benyttet med stor grad av suksess i over 1700 prosjekter over en 20 års periode. Nederlandske byggherrer var først ute i Europa og har brukt metoden i over 300 prosjekter. Oppdragsgivere i Polen, Tsjekkia og Danmark er også i ferd med å ta metoden i bruk, men er ikke kommet like langt som Norge.
BVP og bruk av totalentrepriser ble forankret som en kontraktstrategi allerede i 2004 av «The Directorate-General of Public Works and Water Management» (Rijkswaterstaat) i Nederland.
Intensjonen bak kontraktstrategien var et ønske om å skape en enhetlig retningslinje for gjennomføring av offentlige anskaffelser, legge til rette for mere prosjektintegrerte leveranser og et ønske om i større grad å benytte tildelingskriteriet «økonomisk mest fordelaktige tilbud»/«MEAT». BVP som anskaffelsesmetodikk ble for første gang benyttet i Nederland i 2005 og på en vedlikeholdskontrakt i 2011.
Nye Veier tok i bruk BVP som anskaffelsesmetodikk første gang for konkurransen på totalentreprisen E18 Rugtved-Dørdal som ble kunngjort i 2016. Selskapet har i ettertid benyttet BVP metodikken i til sammen 14 konkurranser, både innenfor totalentreprise veibygging og rådgivningskontrakter."