Skriftlig spørsmål fra Kjersti Toppe (Sp) til helseministeren

Dokument nr. 15:2069 (2017-2018)
Innlevert: 17.08.2018
Sendt: 17.08.2018
Besvart: 24.08.2018 av helseminister Bent Høie

Kjersti Toppe (Sp)

Spørsmål

Kjersti Toppe (Sp): Vil statsråden ta initiativ til å endre norsk praksis og lovverk slik at offentlige sykehus praktiserer full åpenhet om medisinpriser og ikke inngår avtaler om medisinkjøp som jusprofessorer mener er lovstridige, der legemiddelfirma blant annet krever å få liste over hvilke personer i helsetjenesten som har fått kjennskap til «hemmelig» informasjon?

Begrunnelse

Legemidler til en årlig innkjøpskostnad på over 20 milliarder kroner kan omfattes av hemmelighold norske myndigheter har åpnet for. Det gjelder blant annet medisin som brukes på sykehusene og som helseforetakene innhenter anbud for. Men også medisin som pasientene bruker utenfor sykehus, men som er finansiert og som er innhentet anbud for (H-resept), og legemidler finansiert over folketrygden (blåreseptordningen). Legemiddelfirmaer krever nå omfattende hemmelighold som betingelse for å forhandle om rabatter på svært dyre medisiner. Legemiddelfirma har også krevd at helsemyndighetene utleverer en oversikt over hvem som har fått innsyn i hemmelige prisene. I følge avtaler som Bergens Tidende har fått innsyn i, signerer helsemyndighetene avtaler for å kunne forhandle om rabatter, og avtalene er omfattet av streng taushetsplikt. I følge jusprofessor Jan Fridthjof Bernt kan ikke helseforetakene avtale seg ut av sine lovpålagte forpliktelser til å gi allmennheten innsyn i viktige og konsekvensfylte beslutninger. I følge generalsekretær Elin Floberghagen i Norsk presseforbund er det oppsiktsvekkende og alvorlig at det offentlige inngår denne type avtaler, og hevder at slike avtaler tilsidesetter norsk lov når de lar private aktører diktere hva sykehusene skal gi ut av offentlig informasjon og hva de kan uttale seg om.
Norsk Presseforbund mener at dette gir private aktører kontroll over informasjon og informasjonsdeling i det offentlige som de ikke har krav på, og advarer mot at en slik praksis kan føre til jakt på kilder til lekkasjer. Også Fagforbundet ved nestleder Sissel Merete Skoghaug er sterkt kritiske til og stiller spørsmål ved lovligheten av å utlevere slike lister over ansatte til legemiddelselskap.

Bent Høie (H)

Svar

Bent Høie: Bruk av rabattavtaler mellom det offentlige og legemiddelindustrien må håndteres innenfor de rammer som dagens lovverk setter. Dette ble bl.a. drøftet i Prop. 83 L (2015-2016) Endringer i legemiddelloven (refusjonskontrakter og rabatter). Offentleglova, forvaltningsloven og legemiddelloven regulerer i hvilken grad legemiddelpriser kan unntas offentlighet.
Jeg vil understreke at det er de regionale helseforetakene som må vurdere helt konkret hvilke rabatter som kan godtas i spesialisthelsetjenesten. Dette er en del av deres sørge for-ansvar, jf. spesialisthelsetjenesteloven § 2-1 a. De regionale helseforetakene vurderer innenfor de rammer dagens lovverk setter, hvilken informasjon det er aktuelt å unnta fra innsyn.
Det er også de regionale helseforetakene som må vurdere – innenfor lovgivningens rammer – om de skal innføre rutiner knyttet til åpenhet om legemiddelpriser og hva innholdet i slike rutiner eventuelt skal være. De regionale helseforetakene har ansvaret for å etablere gode rutiner for håndtering av konfidensiell prisinformasjon ute i tjenesten.
De regionale helseforetakene har nylig hatt på høring en rapport om Håndtering av enhetspriser for legemidler og prinsipper for rutiner for prisinformasjon. Jeg er kjent med at de regionale helseforetakene vil behandle denne rapporten til høsten.