Skriftlig spørsmål fra Kari Elisabeth Kaski (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:724 (2017-2018)
Innlevert: 17.01.2018
Sendt: 17.01.2018
Besvart: 24.01.2018 av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen

Kari Elisabeth Kaski (SV)

Spørsmål

Kari Elisabeth Kaski (SV): Kan statsråden opplyse om planarbeidet for å tilrettelegge for trikketrasé og redusere belastningen fra trafikken på Trondheimsveien er i gang, når det skal være ferdig og om regjeringen er positivt innstilt til å støtte ulike tiltak på både kort og lang sikt for å redusere biltrafikken som på hele strekningen mellom Fossumveien og Sinsenkrysset?

Begrunnelse

I bydel Bjerke og Grorud ligger flere tusen boliger tett inntil rv.4 Trondheimsveien, og særlig gjelder dette fra Veitvet/Sletteløkka til bebyggelsen nedenfor Bjerkekrysset. De som bor der, har lenge måttet tåle både støy, støv og annen helseskadelig forurensing fra all trafikken.
Gjennom flere tiår har en sett hvordan ulike planer og forslag til tiltak har kommet og gått, dessverre uten at noe vesentlig har skjedd for å redusere belastningen for beboerne langs veien.
Ulike tiltak kan gjennomføres på kort og lang sikt, som omlegging av Trondheimsveien til lokalvei/miljøgate fra Grorud til Bjerke, egen trikketrasé fra Sinsenkrysset til Linderud, miljøfartsgrenser på Trondheimsveien og Østre Aker vei hele året og bedre støyskjerming, særlig der det er tett bebyggelse.
I et brev til Bydelsutvalget i Bjerke 25. september 2017 skrev Statens Vegvesen at de vil igangsette et planarbeid for å tilrettelegge for midtstilt trikketrase på rv. 4 Trondheimsveien mellom Sinsen-Bjerke og evt. videre til Linderud. SVV sier videre at dette vil kreve flere tiltak, som for eksempel en maksgrense på 50 km. i timen. Det er gode nyheter at dette planarbeidet skal igangsettes og at flere tiltak vurderes, og det er nå viktig at dette arbeidet følges opp og at tiltak gjennomføres.

Ketil Solvik-Olsen (FrP)

Svar

Ketil Solvik-Olsen: Jeg er kjent med at Ruter AS på oppdrag fra Oslo kommune har ansvaret for utarbeidelse av en reguleringsplan for å få etablert trikk fram til Tonsenhagen. Statens vegvesen har tidligere varslet innsigelse til et framlagt planforslag. Dette skyldes først og fremst hensynet til trafikksikkerheten for de ulike trafikantgruppene på og langs riksveg 4.
Etter nærmere dialog mellom Ruter og Statens vegvesen vil Statens vegvesen i løpet av våren 2018 bidra inn i et felles arbeid med sikte på å utarbeide en reguleringsplan for trikk til Tonsenhagen. Trikketraseen vil følge Trondheimsveien fra Sinsen til Bjerke. Muligheten for videreføring av traseen til Linderud vil også bli vurdert.
Trikkeprosjektet forutsettes finansiert gjennom Oslopakke 3. Staten bidrar ikke med midler til dette prosjektet. Jeg forstår det slik at Oslo kommune primært vil bruke bompenger til dette prosjektet. Jeg viser til at det i Oslopakke 3 legges opp til å finansiere mange prosjekter med bompenger, og jeg legger derfor til grunn at det i Oslopakke 3-samarbeidet foretas en grundig prioritering av prosjektene opp mot hverandre. Jeg viser bl.a. i denne forbindelse at det er behov for en oppgradering av signal- og sikringsanlegget på t-banen, og det er viktig at man gjør en samlet vurdering av hvilke tiltak som totalt sett gir best forbedring i reisehverdagen for byens innbyggere
Riksveg 4 er i dag en viktig transportåre både for næringstransport, som blant annet skal til Alnabruterminalen, og regionbusser mellom Nittedal og Oslo. For staten som vegeier er det derfor viktig å finne både kortsiktige og langsiktige løsninger i Groruddalen som sikrer framkommeligheten for disse transportmidlene, og som ivaretar trafikksikkerheten og reduserer støy- og luftforurensningen.
Statens vegvesen vil i løpet av våren 2018 ha ferdig en systemanalyse for riksvegnettet i Groruddalen (rv 4 Trondheimsveien med diagonal til Østre Aker vei, rv 163 Østre Aker vei og rv 191 Nedre Kalbakkvei-Tvetenveien). Her legges det vekt på hvordan hensynet til framkommelighet for kollektiv- og tungtransport, og gode løsninger for sykkel og gange kan ivaretas på lang sikt. Analysen gjennomføres i samarbeid med Oslo kommune ved Plan og bygningsetaten og Bymiljøetaten, samt Ruter, Jernbanedirektoratet og Bane NOR. Analysen vil være et viktig bidrag for å finne gode tiltak for både miljø og transportutvikling i Groruddalen, inkludert etablering av en eventuell trikk i Trondheimsveien.