Ketil Kjenseth (V): Vil statsråden ta initiativ til å se på konkurransesituasjonen mellom ideelle og rent kommersielle aktører i norsk helsesektor, inkludert såkalt vertikalt eierskap hvor helseforsikringsselskaper generer pasienter til egeneide behandlingstilbud og se på konkurranseforholdet for statsstøtte mellom pasientorganisasjoner?
Begrunnelse
Velferdsprofitører var et tema i årets valgkamp. Landsforeningen for hjerte- og lungesyke (LHL) er pasientorganisasjon for hjerte- og lungesyke, samt en såkalt ideell aktør som eier og driver av sykehus, idrettsskadeklinikk og nå også som eier av Vertikal Helse AS som er Norges største helseforsikringsselskap.
I 20015 hadde LHL en omsetning på 882 mill. kr. Av dette utgjorde medlemsinntekter under 1 prosent, med en andel på 7,6 MNOK. Omsetning i egne institusjoner for rehabilitering og sykehusdrift utgjorde 711 MNOK (over 80 prosent av inntektene). I tillegg fikk LHL overskudd fra Norsk Tippings spill og egne lotterier på vel 53 MNOK og blant annet tilskudd fra staten som pasientorganisasjon – til sammen på over 20 MNOK.
LHL er en viktig pasientorganisasjon, som med sin relativt store medlemsmasse legitimerer store tilskudd og inntekter fra staten til interessepolitisk arbeid, likemannsaktiviteter og skolering av medlemmer til deltakelse i råd og utvalg på vegne av sin pasientgruppe. På den andre siden er de i ferd med å bli et konsern med betydelig økonomisk aktivitet i norsk helsesektor, hvor de konkurrerer med både offentlige og private aktører.
Med oppkjøpet av Vertikal Helse AS ser vi i tillegg en helt ny konstruksjon i norske helsesektor, hvor en pasientorganisasjon og ideell aktør blir vertikalt integrert og i stor grad kommersiell. Helseforsikringspasienter kan slik prioriteres til egeneide klinikker som enten har en ikke tidsbegrenset og ikke konkurranseutsatt kontrakt med de regionale helseforetakene eller har eller vil få en avtale om Fritt behandlingsvalg. Uansett vil staten, i en eller annen form, garantere for store deler av behandlingsutgiften.
I norsk lov har vi ingen klar definisjon av begrepet ideell aktør. Like fult har ideelle aktører skattefritak og rett til momskompensasjon, så lenge økonomisk profitt ikke er formålet og et evt. overskudd går til sosiale tjenester til allmennheten eller spesielle grupper. Til forskjell fra rent kommersielle aktører.
I tilfellet LHL oppstår det minst tre interessante konkurranseforhold. Det ene er forholdet til andre pasientorganisasjoner som mottar statsstøtte og overskudd fra Norsk Tippings spill, hvor det må være avklart hvilke inntekter som skal tas med og etter hvilke kriter statsstøtte skal tildeles. Det andre forholdet er konkurransesituasjonen overfor rent kommersielle aktører i helsesektoren som er pålagt skatteplikt og i liten grad får tilgang til momskompensasjon, samt selvfølgelig ikke kan motta statsstøtte eller overskudd fra statlig regulerte spill. Det tredje interessante konkurranseforholdet er eierskapet til et helseforsikringsselskap i kombinasjon med eierskap og drift av helsetjenester. I Nederland er de regionale helseforetakene organisert som forsikringsselskaper, men statlig regulert og med formål å være pasientens agent. Dette kan gjerne bli konsekvensen også i Norge, men uten noen form for regulering er det enn så lenge mulig å stille spørsmål ved om det like gjerne kan bli en økonomisk gullgruve – på statens og i verste fall pasientens bekostning.