Odd Omland (A): Det er nå ett år siden ny lov om offentlige anskaffelser ble vedtatt og en ny veiledning for reservasjon for ideelle skal utarbeides. Stortingets ønske om å utnytte handlingsrommet fullt ut forutsetter en veiledning ut over TSB.
Kan statsråden svare konkret på hvordan juridisk ekspertise, den ekspertise som også Stortinget la vekt på i sin behandling, blir trukket inn i den videre prosess – og kan statsråden være konkret på hvor raskt veiledningen vil være på plass?
Begrunnelse
I forbindelse med behandlingen av ny lov om offentlige anskaffelser, jfr. Innst. 358 L (2015–2016), understreket komiteen den store betydning ideelle organisasjoner har som leverandører av helse- og sosialtjenester i Norge, og komiteen så det som viktig å utnytte det handlingsrommet som EØS-regelverket gir for å legge til rette for at ideelle organisasjoner i så stor grad som mulig skal kunne tilby slike tjenester.
Samtidig som komiteen understreket behovet for at det norske regelverket fullt ut utnytter handlingsrommet som EUs regelverk til enhver tid gir, ble regjeringen bedt om å innhente en ekstern juridisk vurdering av handlingsrommet.
Denne utredningen, Fløistad-utredningen, foreligger nå. Denne viser at det er handlingsrom for fortsatt reservasjon. Det nasjonale handlingsrommet i dette spørsmålet påvirkes av overordnede EU-rettslige prinsipper, og at disse ikke har falt bort ved det nye direktivet. Det sies i utredningen at:
«På denne bakgrunn synes det samlede rettskildebildet å tale for at verken opphevingen av skillet mellom prioriterte og uprioriterte tjenester og innføringen av light touch-regimet for helse- og sosialtjenester med en egen artikkel 77 om reservasjonsadgang i bestemte tilfeller, er avgjørende for tolkningen. Samlet er derfor konklusjonen at prinsippene om likebehandling og konkurranse for så vidt gjelder reservasjonsadgangen for ideelle leverandører av helse- og sosialtjenester ikke er endret ved direktiv 2014/24/EU.»
Det er kjent at disse prinsippene setter grenser for reservasjonsadgangen, slik også tidligere rettspraksis fra EU-domstolen har vist.
Lov om offentlige anskaffelser ble vedtatt av Stortinget 9. juni 2016, og den trådte i kraft 1. januar 2017. Utredningen forelå 8. mars 2017.
Stortingsrepresentant Line Henriette Hjemdal (KrF) stilte i dokument nr. 15:1283 (2016-2017) spørsmål om statsråden kan gjøre rede for regjeringens videre arbeid og oppfølging av utredningen og Stortingets intensjoner og føringer. I svar av 20. juni 2017 fremgår det at regjeringen har begynt oppfølgingen av Fløistads utredning. Oppfølgingen vil skje gjennom utarbeidelse av veiledning om reservasjonsadgangen. Regjeringen vil utarbeide en generell veiledning om reservasjonsadgangen, og en mer spesifikk veiledning hvor det tas utgangspunkt i et utvalgt tjenesteområde og hvor det ses nærmere på hvordan kontrakter kan reserveres på dette feltet. Regjeringen har i denne forbindelse valgt å fokusere på tverrfaglig spesialisert rusbehandling.
Det er nå ett år siden ny lov om offentlige anskaffelser ble vedtatt, og det forutsettes at regjeringen holder et høyt tempo i gjennomføringen av Stortingets vedtak. Det forutsettes, i tråd med Stortingets ønske, at statsråden med sitt svar til Hjemdal ikke mener at det bare skal gis detaljert veiledning for TSB, men også for andre viktig områder.