Freddy de Ruiter (A): Helse- og omsorgstjenesteloven § 9-7 sier at tvangsvedtak som er påklaget etter § 9-11 andre ledd, ikke kan iverksettes før fylkesnemnda for barnevern og sosiale saker har godkjent vedtaket. Fylkeslegen sier til avisen Østlendingen 30.april at det er ulik oppfatning av hvordan bestemmelsen skal forstås.
Mener helse- og omsorgsministeren at bestemmelsen er tilstrekkelig klar med hensyn til når vedtak om tvang om makt etter helse- og omsorgstjenestelovens kapittel 9 kan iverksettes?
Begrunnelse
En ung kvinne med lett utviklingshemning har et tvangsvedtak som både er påklaget og iverksatt. Vedtaket er svært inngripende. Hun har kontinuerlig en til to personer som skal forhindre henne i og ta kontakt med familie og tillitsvalgte i Norsk Forbund for Utviklingshemmede (NFU). Bruk av mobiltelefon og internett er begrenset og underlagt kontroll. Vedtaket er begrunnet med at andre ikke skal ha uheldig innvirkning på kvinnen (som ikke har gjort noe galt eller uheldig).
Kvinnen er fratatt sin samtykkekompetanse, hennes mor er fratatt vergeoppdraget og fylkesmannen i Hedmark har oppnevnt en verge i strid med kvinnens ønsker, forøvrig en verge som taler fylkesmannens interesser og ikke fremmer kvinnens ønsker.
Klagebehandlingen har dratt ut i tid bl.a. fordi fylkesmannen også nektet å godta at kvinnens mor var kvinnens nærmeste pårørende. Det var dermed ingen som talte kvinnens sak som hadde klagerett på tvangsvedtaket. Fylkesnemnda for barnevern og sosiale saker opphevet imidlertid fylkesmannens vedtak om å fjerne mor som nærmeste pårørende. Kvinnens bistandsadvokat som er oppnevnt etter oppfordring fra vergen, som heller ikke taler kvinnens sak, men fylkesmannens, har påklaget fylkesnemndas vedtak. Klagesaken knyttet til tvangsvedtaket vil neppe bli før det er avklart om det er noen, utenom personer som er oppnevnt av fylkesmannen som har klagerett.
Men vedtaket er iverksatt og har vært iverksatt i et drøyt halvt år. Fylkesmannen er kjent med dette og habiliteringstjenesten bistår kommunen med gjennomføringen av tvangsvedtaket. NFU hevder det er vanlig at tvangsvedtak iverksettes før klage er behandlet.
Saker knyttet til tvangsutøvelse i helse- og omsorgstjenesten gir grunnlag for mange kritiske spørsmål knyttet til myndighetsutøvelse, menneskerettigheter, etikk og lovens intensjon. For lesere som verken er jurister eller leger, vil nok siste setning i helse- og omsorgstjenestelovens § 9-7 fremstå som klar.