Kirsti Bergstø (SV): Mener statsråden at verdien av en barnehageplass i nærmiljøet er mindre viktig for barn med funksjonsnedsettelser enn for andre barn, og kan statsråden forsikre om at Kunnskapsdepartementets anbefalte endring i barnehageopptaket er i tråd med diskriminerings- og tilgjengelighetsloven og FN-konvensjonen om rettighetene til mennesker med nedsatt funksjonsevne?
Begrunnelse
I departementets høringsnotat om endringer i barnehageloven for barn med særlige behov, kan en lese:
«Departementet mener at kommunen i barnehageopptaket skal ha mulighet til å styre hvilken barnehage barn med nedsatt funksjonsevne tilbys plass i, blant annet på bakgrunn av hvilke barnehager i kommunen som allerede har et tilrettelagt tilbud for den type funksjonsnedsettelser barnet har eller har personale med særskilt kompetanse.»
En kan stille spørsmål ved om spesiell kommunal styring overfor barn med funksjonsnedsettelser er i samsvar med målsetningen om den inkluderende skolen.
Nærskoleretten i opplæringsloven har vi for å sikre at også elever med funksjonsnedsettelser skulle kunne få et inkluderende og likeverdig skoletilbud. Det å begrense valgmulighetene for barn, synes å være i strid med intensjonene bak innføringen av nærskoleretten.
Det er vanskelig å se at det å innskrenke valgmulighetene til foreldre til barn i barnehagealder, kan være i samsvar med barnekonvensjonens overordnede krav om «barnets beste».
Likestillings- og diskrimineringsombudet påstår i sin høringsuttalelse at departementets forslag undergraver prinsippene om inkludering og selvbestemmelse som ligger i FN-konvensjonen om rettighetene til mennesker med nedsatt funksjonsevne. Videre hevdet Likestillings- og diskrimineringsombudet at departementets forslag er i strid med diskriminerings- og tilgjengelighetsloven.
Det er vanskelig å forstå hvordan vi kan makte å innfri målsetningene om full deltakelse og et inkluderende samfunn, hvis en ikke legger til rette for inkluderende barnehager.