Terje Breivik (V): Kan jeg be om en oversikt over bruken av multinasjonale konsulentselskaper i statlig forvaltning, og hvilke mekanismer statsråden ser for seg kan iverksettes for å unngå skattetilpasninger som innebærer at multinasjonale selskaper gjennom internprising ikke betaler skatt i Norge på tross av en innenlandsk omsetning på flere hundre millioner kroner?
Begrunnelse
I flere oppslag i Dagens Næringsliv i juli framgår det at konsulentselskapet McKinsey, som gir råd til Norges største bedrifter og myndighetene, tilsynelatende taper penger og ikke betaler skatt. Selskapet sender inntekter utenlands, og sier lønnsomheten i Norge er «tilfredsstillende».
Den norske virksomheten er organisert som en filial av morselskapet i USA, og regnskapet for i fjor viser et underskudd på rundt ti millioner kroner før skatt. Det samlede tapet er rundt 82 millioner kroner før skatt på tre år, og selskapet har ikke betalt skatt de årene. Tvert imot har det opparbeidet en utsatt skattefordel på mer enn 21 millioner kroner, som det kan benytte til å redusere skatten hvis selskapet tjener penger igjen.
Før en høring i Stortingets kontrollkomité i fjor høst ble det kjent at Arbeids- og velferdsetaten (Nav) hadde kjøpt konsulenttjenester for rundt 300 millioner kroner i perioden 2014 til 2018. Det hadde signert en rammeavtale med McKinsey for lederstøtte på mellom 55 og 80 millioner kroner, i tillegg til en organisasjonsundersøkelse på seks millioner kroner.
Forsvaret har tegnet en avtale med McKinsey for mellom ti og 20 millioner kroner i et effektiviseringsprogram. Det har foreløpig bare brukt halvparten av avtalen. De to offentlige kundene alene kan bidra med over 100 millioner kroner til McKinseys inntekter i løpet av noen år.
Undertegnede mener statlige etater bør gjøre en vurdering av konsulentselskapenes skattepraksis når det gjennomfører offentlige anbud. Jeg viser i den forbindelse til at regjeringen har varslet en omlegging av anbudsreglene, og at det åpnes for dialogmøte mellom kjøper og tilbydere i et anbud.
Det understrekes at McKinsey ikke har begått noen lovbrudd i den forstand, men det er en utfordring ved at selskaper med stor aktivitet i Norge ikke betaler skatt i landet. Spesielt er dette problematisk da samme selskap brukes av store offentlige organer som Nav og Forsvaret. Derfor etterspør undertegnede en endring av regelverket og den offentlige anbudsprosessen for å sikre skatteinntekter til Norge.
Undertegnede viser også til at OECD senest 5. oktober i år med umiddelbar effekt endret retningslinjer for internprising for flernasjonale foretak og skattemyndigheter og dermed en kraftig innskrenkning i de multinasjonale selskapers skatteplanlegging. Jeg imøteser norske myndigheters oppfølging av denne endringen.