Freddy de Ruiter (A): Antall personer med utviklingshemning som har vedtak på bruk av tvang og makt, er over sju ganger høyere i dag enn i år 2000. Helsedirektoratet stiller spørsmål med årsakene til denne veksten og anbefaler at forholdet undersøkes. Den 06.05 svarte statsråden at overgangen fra uregistrert til registrert tvangsbruk, var årsaken til den kraftige veksten.
Har statsråden et annet faktagrunnlag enn Helsedirektoratet i sin vurdering av årsaken til den kraftige veksten i vedtak om bruk av tvang og makt?
Begrunnelse
Den norske lovgivningen om bruk av tvang og makt overfor mennesker med utviklingshemning er unik i verdenssammenheng. Lovgivningen ble innført for å sikre regulerte forhold på feltet og for å unngå bruk av tvang og makt. Det er 24 år siden utvalgsleder Mona Røkke leverte NOU 1991:20 "Rettsikkerhet for mennesker med psykisk utviklingshemning", hvor lovreguleringene ble foreslått. Norsk Forbund for Utviklingshemmede (NFU) deltok i utvalget og støttet innføringen av lovverket.
Samtidig med et stadig økende antall registrerte tilfeller av tvangsbruk, avdekkes ulovligheter i forbindelse med bruk av tvang og makt i 75-90 % av tilsynene. Til tross for et lovverk som det ikke er internasjonal erfaring med, så er lovverket aldri evaluert, selv om det regulerer inngrep som vanligvis er ulovlige å anvende overfor innbyggerne. Loven eller rettspraksisen er ikke under domstolenes vurdering, de rettslærde er i liten grad involvert på feltet og menneskerettighetsmiljøene er fraværende.
I Helsedirektoratets rapport: "Kompetansesituasjonen ved bruk av tvang etter helse -og omsorgstjenesteloven kap. 9", kan en lese:
"Det må legges til grunn at denne økningen først og fremst har kommet som en følge av en overgang fra uregistrert til registrert tvangsbruk. I hvilken grad dette fortsatt er forklaringen når det gjelder de siste årenes økning, og en eventuell videre økning fremover i tid, har vi imidlertid ikke grunnlag til å si noe sikkert om. Om mulig bør det igangsettes tiltak for å kartlegge dette"
NFU hevder å ha flere eksempler på unødvendig bruk av tvang og makt. NFU hevder også at lovverket brukes på stadig nye felt hvor lovverket ikke var tiltenkt. Dette gjelder bl.a. samværsavtaler og begrensning av kontakt mellom personer med funksjonshemning og deres familie.
Professor Karl Elling Ellingsen sa til NRK 28.05.15 at flere har relativ stor frihetsbegrensning pga. tvangsbruken og lever under forhold som kan minne om fengsel. Ellingsen føyer til at vi ikke vet hvor mange dette gjelder eller hva det gjør med dem. Vi vet heller ikke hvorfor tvangsbruken har økt så kraftig og Ellingsen etterlyser derfor at myndighetene gransker tvangsbruken. I 2007/2008 gjennomgikk Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemning (NAKU) 75 enkeltvedtak om tvangsbruk. På dette grunnlaget estimerte Ellingsen og hans medforfattere at mellom 50 og 100 personer i landet trolig hadde vedtaket som var langt mer frihetsberøvende enn hva lovverket åpner for. Det ble også hevdet at mange og alvorlige tiltak feilaktig var hjemlet i sosialtjenestelovens (nå helse -og omsorgstjenesteloven) tvangsbestemmelser. I dag er det dobbelt så mange personer med vedtak som da Ellingsen undersøkte disse enkeltvedtakene. I strafferetten sier man at ethvert justismord er ett for mye.
Vedtak om tvang etter helse- og omsorgstjenesteloven er sterkt frihetsberøvende akkurat som fengselsstraff, men rettsikkerheten er en helt annen.
Det kan vekke bekymring hvis helse- og omsorgsministeren baserer seg på et faktagrunnlag som er forskjellig fra faktagrunnlaget som vekker bekymring i fagdirektoratet, blant uavhengig fagekspertise og blant brukerorganisasjonene.