Oskar J. Grimstad (FrP): Norled ønsker å flytte MF "Ullensvang" fra fergesambandet Hareid-Sulesund i Møre og Romsdal til fergesambandet Lavik-Oppedal i Sogn og Fjordane og heller sette inn en nyere ferge på sambandet Hareid-Sulesund. Imidlertid er Statens vegvesen negativ til dette.
Vil statsråden sørge for at den beste løsningen på fergedisponeringen mellom de to fergesambandene kommer på plass?
Begrunnelse
Norled vant for snart 2 år siden anbudskonkurransen Lavik-Oppedal og høsten 2013 blant annet sambandet Hareid-Sulesund. Begge har oppstart 1. januar 2015 og for begge er Norled som operatør pålagt å melde inn navngitt fartøysmateriell minst 12 måneder før oppstart. De to sambandene har svært like krav til fartøyer (120 PBE), men det er to fartøyer på Hareid-Sulesund og tre på Lavik-Oppedal. Trafikken er stor begge steder, men likevel størst på Hareid-Sulesund. På dette sambandet er det også lengst overfart selv om frekvensen er lik. I sum gjør dette at belastningen per ferge blir vesentlig større på Hareid-Sulesund enn på Lavik-Oppedal.
I slutten av desember 2013 meldte Norled AS inn fartøyene MF "Tidesund", MF "Stavanger" samt en nybygget batteriferge for Lavik-Oppedal og MF "Tidefjord" og MF "Ullensvang" for sambandet Hareid-Sulesund.
Planen med MF "Ullensvang" har møtt sterk kritikk fra brukerne på sambandet Hareid-Sulesund, men fergen tilfredsstiller kontraktens krav etter at den vil bli ombygget i løpet av 2014. Norled er likevel enig i at i en innbyrdes rangering av de fire fergene (batterifergen holdes utenom) vil MF "Ullensvang" falle dårligst ut.
For å minimere den ulempen MF "Ullensvang" eventuelt kan medføre de reisende ønsker Norled å endre fartøysdisponeringen slik at MF "Tidesund" og MF "Tidefjord" blir værende på Hareid-Sulesund som situasjonen er i dag og at MF "Ullensvang" disponeres til Lavik-Oppedal. Dette ble formidlet til Statens vegvesen, region Vest, i e-post 25. februar, og gjentatt 17. mars uten at endringen ble akseptert. Norled har bedt om en nærmere begrunnelse på hvorfor MF "Ullensvang" ikke kan aksepteres, men har ikke mottatt dette.
Avvisningen baserer seg slik jeg ser det, på formaliteter rundt innmelding av fartøy og ikke på en vurdering av MF "Ullensvangs" egnethet eller på et ønske om best mulig tilbud for alle reisende.