Ola Elvestuen (V): Norge har fremmet et forslag som skal behandles på FNs sjøfartsorganisasjon (IMO) sitt neste miljøkomitemøte første uken i april.
Hvorfor er Norges posisjon å gå for en utsettelse av Tier III?
Begrunnelse
Norge har store utfordringer med å overholde sine forpliktelser om reduserte NOx-utslipp under Gøteborgprotokollen.
IMO vedtok i 2008 den såkalte Tier III standarden som setter krav til NOx-utslipp etter forholdsvis lange og komplekse forhandlinger over 3 år. Tier III omfatter sårbare områder, såkalte Emission Control Areas (ECA) og skal gjelde fra 2016. ECA-områder kan regulere SOx-, NOx- og partikkelutslipp. Per i dag er f.eks. Nordsjøen og Østersjøen en ECA for SOx, mens de nordamerikanske ECA-områdene omfatter også NOx-utslipp. ECA-instrumentet åpner for at Nordsjøen kan få regulering av NOx-utslipp de nærmeste årene.
I 2008 ble partene i IMO enige om å undersøke om teknologien var tilgjengelig og moden slik at skipsfartsindustrien kan møte Tier III-kravene. Under IMO 62 miljøkomitemøte (MEPC 62) ble en korrespondansegruppe opprettet for å gjøre denne evalueringen. Denne gruppen konkluderte med at det var ingen grunn til å utsette implementeringen av Tier III-standarden til etter 2016. Til tross for denne konklusjonen foreslo Russland MEPC 65/4/27 å utsette implementeringen av Tier III med fem år, til 2021. Russlands forslag vil bli diskutert på MEPC 66, fra 31. mars til 4. april.
Forslaget til Russland har vakt stor oppsikt. Land som USA, Japan og en rekke EU-land er sterkt imot dette forslaget. Det er mulig at Russlands forslag ikke vil få videre støtte, særlig med tanke på at IMO vil gå tilbake på et vedtak gjort tidligere, etter omfattende forhandlinger og entydige faglige anbefalinger.
Til tross for dette har Norge gått sammen med Marshall Islands - som er den nest største flaggstaten - for å fremme et forslag som langt på vei aksepterer Russlands tilnærming. Norges forslag medfører at kun USA vil få lov til å innføre Tier III-standarden i 2016, men at ingen andre ECA får lov til å innføre Tier III før 2021.
En slik utsettelse vil medføre at det ikke vil være mulig å gjennomføre betydelige reduksjoner av NOx i Nordsjøen før 2021. Det vil også ha konsekvenser for andre deler av verden, inkludert Østersjøen. Med tanke på at skipsfarten utgjør om lag 15 % av verdens NOx utslipp vil dette medføre betydelige negative helse- og miljøeffekter.
Flere bedrifter som lager motorer og katalysatorer innenfor den maritime klyngen har satset betydelige summer på å utvikle effektive løsninger til en overkommelig kostnad. Disse risikerer at denne fremsynte satsingen er bortkastet. Dette rimer dårlig med den aktive næringspolitikken som ble presentert i Regjeringserklæringen.
Dersom klima- og miljøvernministeren deler mitt ønske om at Norge skal fremstå som en tydelig og proaktiv nasjon, vil det være rart om Norges delegasjon til IMOs miljømøte aktivt fremmer kompromissforslaget.