Borghild Tenden (V): Hvor stort handlingsrom har Norges Bank Investment Mangegement (NBIM) i sin forvaltning av aksjeporteføljen til Staten Pensjonsfond Utland (SPU), og kan NBIM innenfor dette handlingsrommet beslutte å trekke SPUs investeringer helt ut av selskaper som utvinner oljesand i Canada?
Begrunnelse
Det har den siste tiden vært mye debatt om SPUs eksponering mot olje, kull og gass, og flere har tatt til orde for å trekke SPUs investeringer helt eller delvis ut av fossil energi. Argumentene for fossile nedsalg lener seg vel så mye på økonomisk risiko som på moral. Som regjeringen selv skriver i den siste perspektivmeldingen må minst 2/3 av verdens kjente fossile energiressurser forbli under bakken om klimapolitikkens togradersmål skal nås.
NBIM forvalter SPU på vegne av Finansdepartementet, som står som formell eier av fondet på vegne av det norske folk. Departementet bestemmer fondets investeringsstrategi. Det innebærer blant annet at departementet velger referanseindekser for investeringene. For aksjer er den valgte indeksen FTSE Global All Cap. Dette er en skreddersydd liste over aksjeselskaper fra hele verden - basert på de krav departementet har satt for indeksen (f.eks. at indeksen ikke skal inkludere norske selskaper eller tobakkselskaper).
§ 3-5 i forvaltningsmandatet stiller som krav at forskjellen i forventet avkastning på fondet og forventet avkastning på referanseporteføljen ikke skal overstige 1 prosentpoeng i to av tre år ("tracking error"). I praksis betyr det at dersom FTSE Global All Cap har en forventet avkastning på 4 prosent, må SPUs forventede avkastning ligge mellom 3 og 5 prosent. NBIMs operasjonelle referanseindeks - den indeksen som bankens interne og eksterne forvaltere forholder seg til - kan avvike fra departementets indeks innenfor grensen på 1 prosentpoeng (i forventet relativ avkastning). At NBIM har valgt å investere i Kenya, og trukket seg ut av enkelte palmeoljeselskaper, er praktiske eksempler på den forvaltningsfriheten NBIM har i dag. Men det spørssmålsstiller lurer på er om dagens mandat og retningslinjer også gir rom for NBIM til å gjennomføre "tyngre" investeringsavvik, slik som å trekke fondet helt ut av oljesandselskaper.