Henning Warloe (H): Vil statsråden ta initiativ til at Utdanningsdirektoratet endrer sin fortolkning av § 1-12 i Forskrift til Opplæringsloven, og om nødvendig forskriften selv, slik at det gis anledning for skoler å forhåndsgodkjenne fag skolen selv ønsker å tilby sine elever, og som er mer omfattende enn ordinært fagtilbud?
Begrunnelse
Bergen katedralskole ønsket i 2008 å gi elever som ønsket det større fordypning i matematikk. Fylkesmannen i Hordaland var enig i at skolen kunne tilby Mathematics High Level fra IB (International Baccalaureate - undervisning på engelsk). Math High Level er delvis på universitetsnivå, og ble tilbudt som alternativ til vanlig matematikkundervisning på videregående nivå.
I sommer ble skolen informert om at en av deres elever ikke kom inn på NTNU fordi hun hadde tatt Math High Level fra IB. Faget er kodet som utenlandsk utdanning, og NTNU legger til grunn at skolen ikke kan forhåndsgodkjenne faget som grunnlag for fritak fra ordinær matematikkundervisning. Eleven tilfredsstiller dermed ikke inntakskravet ved NTNU, til tross for at eleven har større fordypning i matematikk enn vanlig.
Skolen har bedt Utdanningsdirektoratet om hjelp til fortolkning av § 1-12, der det står:
"Rektor kan likevel etter søknad gi fritak frå opplæring i fag som inngår i fagfordelinga, dersom eleven tidligare har bestått det same faget eller har bestått likeverdig eller meir omfattande opplæring i faget."
Utdanningsdirektoratet har i svar til skolen slått fast at:
"Vurderingen gjøres i etterkant av gjennomført opplæring. Det er etter denne bestemmelsen ikke adgang til å forhåndsgodkjenne opplæring..."
Undertegnede forstår dette slik at Bergen katedralskole kunne ha godkjent Math High Level hvis en elev tidligere hadde tatt faget, men ikke hvis eleven tar faget som en del av opplæringen ved skolen. Dette fremstår som åpenbart urimelig, og ikke i samsvar med politiske ønsker om å styrke satsingen på realfag og matematikk i skolen. Det kan ikke være akseptabelt at elever som velger fagtilbud på høyere nivå og med større fordypning enn vanlig, i realiteten straffes for dette ved opptak til høyere utdanning, slik denne saken illustrerer.