Lars Sponheim (V): Finansdepartementet fastsatte 20. desember i fjor endringer i kapitalforskriften (forskrift 14. desember 2006 nr. 1506).
Et resultat av disse endringene er en betydelig svekking av de kommunale pensjonskassers konkurransemessige stilling, og mener statsråden dette er i tråd med Stortingets og Regjeringens ønsker, eller er det et utilsiktet resultat av forskriftsendringene man ikke var klar over?
Begrunnelse
Fra 20.12.07 ble det gjort endringer i forskrift for kapitalforvaltning. Et resultat av disse endringene er en sterk svekkelse av utviklingen i den kapitalforvaltning som utføres av de selvstendige kommunale pensjonskassene. Dette skyldes en henvisning til forsikringsloven § 9-15 hvor det går frem hva som skal innbefattes i begrepet ”forsikringsmessige avsetninger”. Det som kan fremstå som økt frihet i forvaltningen er i realiteten en sterk innskjerping av regelverket på viktige områder. Dette gjelder spesielt muligheten til å spre risikoen på ulike aktivaklassers slik at muligheten til å oppnå en mer stabil og høyere avkastning over tid er sterkt redusert. I tillegg forventes det at små kommunale pensjonskasser skal ta inn over seg et regelverk som krever store ressurser hos de store livsforsikringsselskapene. Dette medfører at pensjonskassens konkurransekraft er i betydelig svekket.
Mange kommunale pensjonskasser hadde svært trange kår under de vanskelige børsårene 2001-2002. Børsfall hadde spist opp alle buffere og mange måtte tvangsselge aksjer og andre aktiva som skulle legge grunnlaget for solid avkastning over tid. Nødvendigheten av en tilstrekkelig bufferkapital ble synliggjort. De siste årene har imidlertid kommunale pensjonskasser fått mulighet til å bygge opp unike buffere eller kursreserver, dvs. midler ut over pensjonsforpliktelsene som går under begrepet ”forsikringsmessige avsetninger”. I samme periode har det skjedd en vesentlig modning i forståelsen av kapitalforvaltningen der den sentrale styringen av risiko og avkastning oppnås ved spredning av midlene på ulike aktivaklasser. Utviklingen har dermed gått fra en vurdering av hvor stor andel man skal ha i de klassiske aktivaklassene aksjer, eiendom og obligasjoner til en vurdering av flere typer aktivaklasser med ulike egenskaper. Dette gir et mye mer nyansert bilde av de muligheter kapitalforvaltningen for å styre risiko og avkasting enn den det gamle skille mellom aksjer, eiendom og obligasjoner. Kursreservene som møysommelig er blitt bygget opp, er den viktigste del av pensjonskassens bufferkapital og har styrket pensjonskassens soliditet til å tåle perioder med svake markeder. Denne kapitalen har pensjonskassene kunnet plassere fritt i det den gamle forskriften har hatt til hensikt å sikre og regulere den kapitalen som pensjonsforpliktelsene utgjør.
Med de endringene som nå er innført vil bufferkapitalen i all vesentlighet bli innlemmet i de forsikringsmessige avsetninger slik at den nye forskriften vil gjelde mesteparten av den kapital som er under forvaltning. Forskriften gir nemlig svært strenge føringer på anvendelsen av alternative investeringer, dvs. dagens pensjonskassers viktigste redskap til å skape stabil langsiktig avkastning. Eksempelvis vil en pensjonskasse med 10 % kursreserver tidligere kunne anvende 15 % til alternative investeringer idet grensen i forhold til de forsikringsmessige avsetninger var 5 %. I den nye forskriften er denne andelen økt til marginale 7 %, men da kursreservene så inngår i de forsikringsmessige avsetninger, vil i realiteten andelen i alternative investeringer bli redusert fra 15 % til 7 %. Hvis pensjonskassen de siste årene har vært flinke til å skape enda større buffere, vil fallet i begrensningen bli tilsvarende høyere.