Skriftlig spørsmål fra Christian Torset (SV) til kommunal- og distriktsministeren

Dokument nr. 15:515 (2024-2025)
Innlevert: 28.11.2024
Sendt: 28.11.2024
Rette vedkommende: Justis- og beredskapsministeren
Besvart: 05.12.2024 av justis- og beredskapsminister Emilie Mehl

Christian Torset (SV)

Spørsmål

Christian Torset (SV): Vil ministeren vurdere å tildele ekstra midler til å øke kapasiteten i fastlegetjenesten, skolen og andre områder til de kommunene som får ekstra utgifter fordi kommunen blir vertskap for asylmottak?

Begrunnelse

I mars 2022 ble det innført en midlertidig forskrift om unntak fra plan- og bygningsloven for innkvartering av personer som søker beskyttelse. Denne var innført for raskt å kunne opprette mottaksplasser til de mange menneskene som søkte beskyttelse i Norge som følge av krigen i Ukraina. Denne forskriften, og UDIs anbudssystem for drift av asylmottak, medfører at kommunene blir satt på sidelinja i prosessen ved etablering av asylmottak. Vertskommunene skal tilby både utdanningstilbud, helsetjenester og kanskje også psykiske helsetjenester til beboerne ved disse mottakene, men får svært kort tid på seg til å få på plass en kapasitetsøkning.
Et eksempel er Leirfjord kommune i Nordland. Der ble et selskap nylig tildelt kontrakt med UDI for drift av et asylmottak for enslige mindreårige. Kommunen måtte saksbehandle en bruksendring i løpet av fem dager ihht. gjeldende forskrift. De første beboerne var ventet å være på plass innen en måned etter denne behandlinga. Den aktuelle kommunen har ingen ledig kapasitet i fastlegetjenesten, og har nylig gjennomført en større omstilling og nedbemanning i hele virksomheten sin. Kommunen har heller ikke kommunepsykolog, og selv om dette er lovpålagt er det en kjent sak at mange, særlig mindre, kommuner, ikke har fått på plass denne tjenesten.
Avhengig av hvilke behov beboerne ved mottaket viser seg å ha, vil kommunen potensielt måtte bemanne opp flere tjenester for å ivareta disse barna på en god måte. Den økonomiske kompensasjonen som kommunene får ved en mottaksetablering er langt mindre enn det man for eksempel får ved bosetting av flyktninger som har fått opphold i Norge, og dekker ikke de faktiske utgiftene for en økning i tjenestekapasiteten.
Dette kan medføre at beboerne ved flyktningmottak ikke får et fullgodt og tilstrekkelig tilbud hva gjelder helsetjenester, psykisk helse og utdanning, rett og slett fordi kommunene ikke har kapasitet, og heller ikke økonomi til å bemanne opp der det måtte behøves. Det kan være behov for å se på hvordan den økonomiske kompensasjonen til vertskommuner for asylmottak er beregnet og bygd opp, nettopp for å ivareta at flyktninger som vi tar imot får et fullgodt helsetilbud.

Emilie Mehl (Sp)

Svar

Emilie Mehl: Spørsmålet ble opprinnelig rettet til kommunal- og distriktsministeren, men besvares av meg ettersom spørsmålet gjelder statens tilskudd til vertskommuner for asylmottak, som hører under mitt konstitusjonelle ansvarsområde.

Jeg vil innledningsvis rette en stor takk til kommunene våre for den innsatsen dem har lagt ned for å bosette flyktninger og fordrevne de to siste årene.

Utgangspunktet er at tilskudd til vertskommuner for asylmottak (vertskommunetilskuddet) skal dekke kommunenes utgifter til helse, barnevern, tolk og administrasjon i forbindelse med drift av asylmottak i vertskommunen. I tillegg til et grunntilskudd per asylmottakskommune, gis det et tilskudd per plass. Vertskommunetilskuddet og satsene er beskrevet i statsbudsjettet, under kap. 490, post 60, og forvaltes av Utlendingsdirektoratet (UDI). I tillegg til vertskommunetilskuddet er det et eget tilskudd som skal bidra til å dekke kommunenes utgifter til grunnskole for barn i mottak under Kunnskapsdepartementets ansvarsområde.

Formålet med vertskommunetilskuddet er at staten skal dekke kommunens utgifter som vertskommune for et asylmottak. Tilskuddet er differensiert etter type asylmottaksplass og utbetales etter satser som i gjennomsnitt skal dekke vertskommunenes utgifter. Hvor kostnadsdekkende tilskuddet er, varierer fra kommune til kommune, og til dels også fra år til år for den enkelte kommune. For å sikre at nivået på vertskommunetilskuddet samsvarer med vertskommunens faktiske utgifter, evalueres vertskommunetilskuddet jevnlig.

På oppdrag fra Justis- og beredskapsdepartementet har Beregningsutvalget, som ligger under Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDi), gjennomført en kartlegging av kommunenes utgifter i 2023 som vertskommune for statlige mottak for asylsøkere. Rapporten ble utgitt 31. oktober 2024 og ligger på IMDis nettsider. Denne kartleggingen så på kommunens utgifter knyttet til ordinære asylmottak og forsterkede avdelinger. Evalueringen skal gi et sikrere grunnlag for å foreta eventuelle justeringer i tilskuddordningen, med hensyn til både nivå og innretning på vertskommunetilskuddet.

Kartleggingens hovedresultat for 2023 er at vertskommunetilskuddet dekket 82,1 pst. av vertskommunenes utgifter til ordinære asylmottak og 81 pst. av utgiftene til tilrettelagte avdelinger. Et hovedfunn er imidlertid at det er det er store forskjeller i utgiftsnivå og dekningsgrad mellom de 13 vertskommunene som deltok i kartleggingen. Av de ordinære mottakene var det 7 av de 13 kommunene som fikk mer i tilskudd enn de hadde i utgifter, mens én av tre av kommunene med tilrettelagt avdelinger får dekket sine utgifter. Helsetjenester utgjorde den helt klart største utgiftene for kommunene.

Årets kartlegging viser en høyere dekning av kommunenes utgifter enn tidligere kartlegginger. Justis- og beredskapsdepartementet vil sammen med UDI vurdere resultatet av kartleggingen nærmere.