Kirsti Bergstø (SV): Molde kommune kuttet i enkeltvedtak om omsorgstjenester til 69 innbyggere med utviklingshemning. Elleve klaget. Statsforvalteren opphevet samtlige elleve vedtak.
Hvordan kan en sikre rettighetene til de 58 som ikke har evnet å klage eller som frykter ytterligere negative konsekvenser av å klage?
Begrunnelse
Molde kommune utlyste et oppdrag på Mercell Norge den 21.11.2017. Konsulentselskapet Rune Devold AS fikk oppdraget om å gjennomgå kommunens tjenester for funksjonshemmede med tanke på innsparinger.
Norsk Forbund for Utviklingshemmede (NFU) har omtalt konsulentselskapets rapport «Tjenester for funksjonshemmede. Drifts- og ressursanalyse» fra den 30.05.2018. Rapporten viser til potensielle innsparinger på 30 millioner kroner per år. Moldes kostnadsbilde sammenlignes med kostnadsbildet i Eigersund kommune. Der hvor Molde kommune har høyere kostnader enn Eigersund, konkluderer rapporten med at Molde har et innsparingspotensiale. Videre fokuseres på samordningseffekter, dvs. at tjenester ikke knyttes til individet, men gis som et gruppetilbud. Rapporten tar verken hensyn til lovverket eller FN-konvensjonen om rettighetene til mennesker med nedsatt funksjonsevne (CRPD). Spesielt er CRPD, artikkel 19, pkt. a og b aktuelle.
“Alle tjenestemottagere er funksjonskartlagt på nytt, via det elektroniske redskapet som Devold stilte til vår disposisjon i forbindelse med gjennomgangen av tjenesten“, skriver rådmannen i sak til kommunens Drifts- og forvaltningsutvalg den 08.04.2019. 69 personer får kutt i sine enkeltvedtak om omsorgstjenester. De 69 personene blir skriftlig orientert om de nye vedtakene, men rådmannen hevder at kommunen ikke hadde tid til å involvere dem vedtakene gjaldt eller deres pårørende/verger i vedtaksprosessen.
Utfordringen er at blant dem som ikke klaget, kan det være folk som ikke evner å klage. Personer med utviklingshemning er svært avhengig av kommunen og kommunen er den mektige parten. Det er en overhengende fare for at tjenestemottakere ikke tørr å klage i frykt for hva et dårligere forhold til kommunen kan medføre.
Rettsikkerheten til tjenestemottakerne synes å være svært svak. Når verken rapporten fra Rune Devold AS eller kommunale sakspapirer viser til kommunens plikter, tjenestemottakers rettigheter og lovens krav til saksbehandling, så kan en stille spørsmål om kommunepolitikerne og den kommunale forvaltningen er tilstrekkelig informert i saken.