Arne Nævra (SV): Fageksperter er uenige om hvordan vindkraftverket på Haramsøya vil påvirke radarsignalene fra Gamlemsveten. Den første rapporten under konsesjonsbehandlingen var tydelig på at vindturbinene ikke burde bygges. Det samme sa Avinor og Luftfartstilsynet. En annen konsulent kom til et noe annet resultat i 2006. Nyere forskning tyder på at den første rapporten var riktig. Flytrafikken langs kysten og ved Vigra flyplass er helt avhengig av flyradaren.
Vil statsråden avklare de faktiske forhold før vindkraftanlegget ferdigstilles?
Begrunnelse
NVE og OED har bare vurdert konsekvenser for lokalt miljø på Haramsøya. Men vindkraftanlegget bygges kun 11,3 km fra Gamlemsveten radar og 12 km fra Ålesund Lufthavn (Vigra). Dette har vært tilsidesatt i 14 år.
Avinor bekrefter at de ikke har sett på saken siden 2007, selv om Eurocontrol i 2010 kom med nye retningslinjer for vindturbiner tett ved en radar, og selv om dimensjonene har blitt betraktelig større. Nye studier fra Forsvarets Forskningsinstitutt, NVE, Sintef og internasjonale forskere problematiserer omfangsrike anlegg som er i direkte sikt til en nærliggende radar. De skriver at rotorbladene vil forstyrre radarsignalene. Rapportene er holdt tilbake.
Samferdselsministeren skal sørge for alle passasjerer. På Vigra har de årlig 1,2 millioner reisende og mange internasjonale flygninger. Eksperter på radar betviler at avbøtende tiltak har full effekt. Ved flysikkerhet forventes sikkerhetsmarginer og ingen kompromisser. Derfor har Forsvarbygg stoppet flere vindanlegg.