Skriftlig spørsmål fra Mona Fagerås (SV) til kunnskaps- og integreringsministeren

Dokument nr. 15:1101 (2020-2021)
Innlevert: 27.01.2021
Sendt: 28.01.2021
Besvart: 03.02.2021 av kunnskaps- og integreringsminister Guri Melby

Mona Fagerås (SV)

Spørsmål

Mona Fagerås (SV): Kan statsråden gjøre rede for om arbeidet med alternativ plan er igangsatt, hvordan er innspill fra fagorganisasjonene og andre berørte parter innhentet før eventuelle beslutninger blir tatt, og hva vil statsråden gjøre dersom eksamen våren 2021 gjennomføres for at kullet som går ut i 2021 ikke kommer dårligere ut ved opptak til høyere utdanning enn kullet som gikk ut i 2020?

Begrunnelse

I Utdanningsdirektoratets (Udir) notat til Kunnskapsdepartementet, Risikovurdering for gjennomføring av eksamen våren 2021 (Saksnummer: 2020/13960), datert 18. desember 2020, konkluderer Udir med følgende:
Vår vurdering er at den samlede risikoen per i dag er rød for å gjennomføre våreksamen 2021 for både elever og privatister for gult og rødt smittescenario. For å redusere risikoen må det iverksettes flere tiltak enn beskrevet gjennom de overordnede tiltakene. [...] Utkast til tiltak er beskrevet over. Disse forslagene er ikke realitetsbehandlet, samtidig vil noen tiltak måtte iverksettes lokalt i starten av januar.
I samme dokument legges det til grunn at «Rødt nivå = Strakstiltak for redusering av konsekvenser igangsettes. Overvåkning og varsling påkrevet.»
Videre konkluderer notatet med:
Vår anbefaling ut fra det samlede risikobildet er at et av tiltakene for nasjonalt nivå bør være å utarbeide en alternativ plan som kan iverksettes dersom det før eller under gjennomføring av eksamen er sannsynlig at målbildet ikke kan leveres. Dette vil skje om en eller flere av risikoene med alvorlig og svært alvorlige konsekvenser blir utbredte hendelser.
Den alternative planen kan ta utgangspunkt i å videreføre valgt beslutning og oppfølgingstiltakene for våreksamen 2020, gjennom å avlyse eleveksamen, men gjennomføre eksamener for utvalgte grupper. Siden en slik alternativ plan per i dag vil være utenfor det som er oppdraget og mandatet for koordineringsgruppa, ber vi om avklaring på om departementet ønsker at vi utarbeider et slikt tiltak som en del av vår risikohåndtering.

Guri Melby (V)

Svar

Guri Melby: Representanten Fagerås stiller et spørsmål om arbeidet vi gjør for å vurdere gjennomføring av eksamen denne våren og hvordan involveringen av berørte parter foregår.
Den nasjonale koordineringsgruppa for gjennomføring av eksamen ble opprinnelig opprettet våren 2020 for å finne gode løsninger for vårens privatister slik at disse skal få et vitnemål de kan komme seg videre i utdanningssystemet med. Gruppa ble reetablert senhøstes med samme sammensetning, men med et utvidet mandat om finne løsninger for alle eksamener denne våren. Sammen med Kunnskapsdepartementet som leder gruppa deltar Utdanningsdirektoratet, representanter for fylkeskommunene, statsforvalterne, UNIT/Samordna opptak og KS. Jeg er orientert om at denne gruppa også har hatt møter med fagorganisasjonene.
Utdanningsdirektoratet fikk i november et oppdrag om å lage en plan for hvordan gjennomføring av eksamen våren 2021 kan gjennomføres. Før jul fikk Kunnskapsdepartementet som en del av dette oppdraget oversendt en risikovurdering for gjennomføring av eksamen. Den 25. januar i år fikk vi som en oppfølging av denne risikovurderingen direktoratets anbefalinger for hva som bør skje med eksamensgjennomføringen denne våren. Disse anbefalingene har vært diskutert bredt i media de siste dagene og har også gått under betegnelsen "alternativ plan".
Jeg har som mål å få et godt beslutningsgrunnlag for de vurderingene vi nå skal gjøre i departementet før vi fatter en endelig beslutning, og jeg har allerede diskutert Utdanningsdirektoratets anbefalinger med organisasjonene, inkludert Elevorganisasjonen, og fått mange gode råd fra disse.
Representanten Fagerås spør også hva jeg vil foreta meg for at ikke årets avgangskull ikke skal komme dårligere ut ved opptak til høyere utdanning enn kullet som gikk ut i 2020. Siden jeg foreløpig ikke har besluttet noe om avlysning/gjennomføring av eksamen har jeg ikke noe svar på dette nå, men jeg forsikrer om at dette spørsmålet er et av dem vi vurderer grundig i dette arbeidet.
Jeg håper å få tatt en beslutning så raskt som mulig. Det er viktig at både skoler, lærere og elever vet hva de skal planlegge ut fra, samtidig er det også viktig at vi vurderer de samlede konsekvensene nøye.