Teknisk feil på nett-TV

Grunnet en teknisk feil fungerer dessverre ikke sendingene fra stortingssalen og høringssalene. Feilretting pågår. Vi beklager de ulemper dette kan medføre.

Interpellasjon fra Trond Helleland (H) til samferdselsministeren

Interpellasjon nr. 26 (2021-2022)
Om stansingen av den pågående konkurransen om trafikkpakke 4 og 5 for jernbanen på Østlandet, og hvorfor statsråden mener direktetildeling vil gi et bedre togtilbud enn konkurranseutsetting vil gjøre
Oversendt regjeringen: 17.12.2021
Besvart: 11.01.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Trond Helleland (H)

Spørsmål

Trond Helleland (H): Regjeringen har stanset den pågående konkurransen om trafikkpakke 4 og 5. Østlandet er regnet som den mest attraktive delen av jernbanen i Norge. Det er anslått en netto gevinst på ca. 12 mrd. kroner i perioden 2014–2028 av jernbanereformen, og nettogevinsten så langt er ca. 1 mrd. kroner. Konkurranseutsettingen av trafikkpakkene utgjør en stor del av gevinsten. Regjeringen ønsker en bedre jernbane for alle, og de har som mål å gi passasjerene et bedre togtilbud. Man kan spørre seg hvordan statsråden skal få til dette uten å realisere milliardgevinster og uten å bevilge ekstra penger til jernbane. Ifølge pressemeldingen mener statsråden "tydelig statlig styring vil være best for å utnytte den begrensede kapasiteten på jernbanen i hovedstadsområdet".
Hva er begrunnelsen for at statsråden mener det vil gi et bedre tilbud for de reisende å direktetildele det heller enn å sette det ut på konkurranse?

Les hele debatten