Det ble votert over:
- Forslag nr. 97 fra Sosialistisk Venstreparti, Venstre
- Forslag nr. 99 fra Sosialistisk Venstreparti, Venstre
- Forslag nr. 101 fra Sosialistisk Venstreparti, Venstre
- Forslag nr. 102 fra Sosialistisk Venstreparti, Venstre
- Forslag nr. 103 fra Sosialistisk Venstreparti, Venstre
- Forslag nr. 104 fra Sosialistisk Venstreparti, Venstre
- Forslag nr. 106 fra Sosialistisk Venstreparti, Venstre
- Forslag nr. 108 fra Sosialistisk Venstreparti, Venstre
- Forslag nr. 110 fra Sosialistisk Venstreparti, Venstre
- Forslag nr. 113 fra Sosialistisk Venstreparti, Venstre
- Forslag nr. 114 fra Sosialistisk Venstreparti, Venstre
- Forslag nr. 115 fra Sosialistisk Venstreparti, Venstre
- Forslag nr. 117 fra Sosialistisk Venstreparti, Venstre
- Forslag nr. 120 fra Sosialistisk Venstreparti, Venstre
- Forslag nr. 122 fra Sosialistisk Venstreparti, Venstre
Mindretallsforslag:
Forslag nr. 97 fra Sosialistisk Venstreparti, Venstre
Stortinget ber regjeringen revurdere Nasjonal transportplans vurdering av samfunnsøkonomisk lønnsomhet. Nasjonal transportplan skal ikke primært baseres på historiske trender, men heller planlegge for kutt i klimagassutslipp.
Forslag nr. 99 fra Sosialistisk Venstreparti, Venstre
Stortinget ber regjeringen inkludere elektriske varebiler i den nye nasjonale regelen om at tyngre nullutslippskjøretøy skal ha 100 pst. miljørabatt ved bompasseringer fram til minst 2030.
Forslag nr. 101 fra Sosialistisk Venstreparti, Venstre
Stortinget setter følgende mål:
-
100 pst. av nye varebiler er elektriske i 2027
-
100 pst. av nye lastebiler bruker nullutslippsteknologi eller biogass i 2030
-
Alle nye maskiner på bygge- og anleggsplasser er nullutslipp i 2030
-
70 pst. av nye ikke-veigående maskiner i andre næringer er nullutslipp i 2030
-
75 pst. av langdistansebusser er elektriske i 2030.
-
Forslag nr. 102 fra Sosialistisk Venstreparti, Venstre
Stortinget ber regjeringen sette et mål om at alle nye varebiler skal være nullutslipp fra 2027.
Forslag nr. 103 fra Sosialistisk Venstreparti, Venstre
Stortinget ber regjeringen, senest innen revidert nasjonalbudsjett for 2025 legges frem, innføre en ordning der bompenger på riks- og fylkesveier i distriktene kan få opptil 30 års nedbetalingstid, der det er lokal tilslutning og ønske om dette.
Forslag nr. 104 fra Sosialistisk Venstreparti, Venstre
Stortinget ber regjeringen sørge for at det utarbeides tallfestede mål for hver av samferdselsetatene for hvor mye lokal energiproduksjon det skal være på nedbygde arealer og bygninger i forbindelse med samferdselsinfrastruktur, innen 2030.
Forslag nr. 106 fra Sosialistisk Venstreparti, Venstre
Stortinget ber regjeringen innføre krav om «prosjektvask» for vedtatte samferdselsprosjekter som ikke er gjennomført, slik at nedbygging av karbonrike områder og verdifull natur begrenses vesentlig.
Forslag nr. 108 fra Sosialistisk Venstreparti, Venstre
Stortinget ber regjeringen legge til rette for å videreutvikle Fagernes som regionsenter for Valdres. Fagernes sør–Hande må prioriteres med planleggingsmidler i første periode av Nasjonal transportplan 2025–2036.
Forslag nr. 110 fra Sosialistisk Venstreparti, Venstre
Stortinget ber regjeringen skrinlegge prosjektet E6 Moelv–Øyer, og arbeide for en løsning for veitraseen som tar hensyn til natur og verneverdier.
Forslag nr. 113 fra Sosialistisk Venstreparti, Venstre
Stortinget ber regjeringen sikre at det innhentes data og utvikles indikatorer til å holde løpende oversikt over tilstanden av både riks- og fylkesveinettet. Disse indikatorene skal være operative innen utgangen av 2025. Stortinget ber regjeringen vurdere om indikatorene for løpende oversikt over tilstanden på veinettet skal forvaltes av en uavhengig part som Vegtilsynet.
Forslag nr. 114 fra Sosialistisk Venstreparti, Venstre
Stortinget ber regjeringen utrede, teknisk og økonomisk, å opprette to tog i timen – som stiv rute – mellom Oslo og Kongsberg, på ett spor mellom Mjøndalen og Kongsberg. Utredningen skal også vurdere opprettelsen av en ny stasjon ved Gomsrud – før Kongsberg. Den skal også ta høyde for mulig lokaltog på Randsfjordbanen mellom Hønefoss og Drammen.
Forslag nr. 115 fra Sosialistisk Venstreparti, Venstre
Stortinget ber regjeringen opprette et nattogtilbud mellom Oslo og København.
Forslag nr. 117 fra Sosialistisk Venstreparti, Venstre
Stortinget ber regjeringen fremskynde realiseringen av effektpakken for gods Trondheim–Bodø.
Forslag nr. 120 fra Sosialistisk Venstreparti, Venstre
Stortinget ber regjeringen fortsette planleggingen av sammenkobling av Vestfoldbanen og Sørlandsbanen (Genistreken).
Forslag nr. 122 fra Sosialistisk Venstreparti, Venstre
Stortinget ber regjeringen sikre framdrift i oppfølgingen av anbefalingene fra samarbeidsprosjektet mellom Oslo kommune og Statens vegvesen om rv. 4 og påse og sikre finansiering til at Statens vegvesen gjennomfører samarbeidsprosjektets anbefalinger som er markert med prioritert igangsetting, inkludert prinsippavklaring av framtidig funksjon, standard og status for rv. 4 Sinsen–Grorud.