Det ble votert over:
Innstilling:
- Komiteens tilråding- om endringer i postloven (pakkepostforordningen, brukerklagenemnd, offentlig postnummersystem og politiattest) - I - I lov 4. september 2015 nr. 91 om posttjenester gjøres følgende endringer: I § 4 skal nr. 3 lyde:- 
           3. postsending: brevpost inntil 2 kg, aviser og blad i abonnement inntil 2 kg og lettgods inntil 31,5 kg som er påført mottakerens navn og adresse eller annen entydig identifikasjon, herunder som er adressert i henhold til liste 
 I kapittel 1 skal ny § 5 a lyde:§ 5 a Forskriftsfullmakt – EØS-avtalen- Departementet kan gi forskrift om regler etter EØS-avtalen som har til hensikt å forbedre pakkeleveringstjenester over landegrensene. § 31 første ledd skal lyde:- Tilbyderen kan kreve fremleggelse av ordinær politiattest, jf. politiregisterloven § 40, ved tilbud om stilling som medfører behandling av postsendinger. For ansettelse i særlig betrodde stillinger kan det kreves uttømmende og utvidet politiattest, jf. politiregisterloven § 41. § 35 skal lyde:§ 35 Offentlig postnummersystem- Postnummersystemet forvaltes som en offentlig fellesressurs av myndigheten. Postnummersystemet er et system av sifferserier og tilhørende stedsnavn som deler landet inn i postnummerområder og sikrer effektiv postomdeling. Omlegging i postnummersystemet besluttes av myndigheten. - Tilbyder med leveringsplikt skal drifte det offentlige postnummersystemet og sikre løpende oppdatering av matrikkelen. Tilbyder med leveringsplikt skal behandle og gjennomføre endringer og skal offentliggjøre slike på en hensiktsmessig måte. - Ved forvaltning og drift av postnummersystemet og ved behandling av endringer etter § 35 a og tildelinger etter § 36 skal det tas hensyn til ressursbegrensninger, effektiv postomdeling og konsekvenser for registrerte tilbydere og berørte postmottakere. Behandlingen skal skje på åpne, objektive og ikke-diskriminerende vilkår. - Myndigheten og tilbyder med leveringsplikt er ikke erstatningsansvarlige som følge av omlegginger eller endringer av postnummersystemet. - Myndigheten kan gi forskrift og fatte enkeltvedtak om forvaltning og drift av det offentlige postnummersystemet. Ny § 35 a skal lyde:§ 35 a Endringer i postnummersystemet- Tilbyder med leveringsplikt skal behandle anmodninger fra egen virksomhet og fra postmottakere, kommuner og registrerte tilbydere om endringer i det offentlige postnummersystemet. - Når avgjørelse foreligger, skal den som har anmodet om endring og registrerte tilbydere uten ugrunnet opphold gjøres kjent med utfallet av saken. - Dersom endring etter første ledd anses som vesentlig, skal registrerte tilbydere, Statens kartverk, berørte kommuner og særlig berørte postmottakere varsles og gis anledning til å uttale seg før avgjørelse treffes. Fristen for uttalelser skal være minst én måned. - Myndigheten kan gi forskrifter og fatte enkeltvedtak om behandling av endringer i postnummersystemet. Ny § 35 b skal lyde:§ 35 b Klagerett- Registrert tilbyder kan påklage en avgjørelse etter § 35 a til myndigheten, jf. § 41. Klagefristen skal være minst tre uker fra avgjørelse er gjort kjent. Avgjørelser som er påklaget kan ikke gjennomføres før klagen er behandlet. - Myndigheten kan gi nærmere forskrifter om klageretten for tilbydere etter første ledd. § 36 skal lyde:§ 36 Tildeling av postnummer- Myndigheten skal vurdere enhver anmodning fra en registrert tilbyder om tildeling av eget postnummer. - Tilbyder med leveringsplikt skal gjennomføre endringen i det offentlige postnummersystemet uten ugrunnet opphold, jf. § 35 annet ledd. - Myndigheten kan gi forskrift og fatte enkeltvedtak om tildeling av postnummer. § 39 fjerde ledd skal lyde:- Brukere skal opplyses om klageordning og om klageadgang etter § 41. § 40 oppheves.§ 41 skal lyde:§ 41 Klage til myndigheten- Nasjonal kommunikasjonsmyndighet skal behandle klager - 
           1. fra brukere i tvister om posttjeneste med unntak av klager fra forbrukere der saken har sitt grunnlag i kjøpsavtale og derfor behandles av forbrukermyndigheten, saker om postkasseplassering og klager som er åpenbart useriøse eller grunnløse, 
- 
           2. i tvister mellom registrerte tilbydere av posttjeneste, 
- 
           3. i tvister mellom eier av postboksanlegg etter § 33 a og tilbyder av posttjeneste, 
- 
           4. fra registrerte tilbydere på avgjørelse etter § 35 a, 
- 
           5. fra gårdeiere og postkasseeiere om misbruk av sonenøkler etter behandling etter § 39 annet ledd. 
 - Før klageadgangen etter første ledd nr. 1 og nr. 5 kan benyttes, må klageren rette klagen til tilbyderen etter § 39. - Enkeltvedtak etter § 33 som gir en tilbyder tillatelse til å få tilgang til sonenøkkelsystemer og nøkler utenfor sonenøkkelsystemer, kan ikke påklages. Myndighetens avgjørelse om avvisning av en sak etter § 33 kan heller ikke påklages. - Departementet er klageinstans for enkeltvedtak fattet av Nasjonal kommunikasjonsmyndighet med hjemmel i eller i medhold av denne lov. Klager fremsettes overfor Nasjonal kommunikasjonsmyndighet, jf. forvaltningsloven § 32. - Kongen kan gi forskrift om hvem som er klageinstans i klagesaker av konkurransemessig karakter, jf. § 5. § 49 første ledd nr. 2 skal lyde:- 
           2. overtrer forskrift gitt med hjemmel §§ 5 a, 7, 9, 10, 12, 17, 18, 20, 21, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 32, 33, 33 a, 34, 42 eller 44 
 § 51 nr. 2 skal lyde:- 
           2. overtrer forskrift gitt med hjemmel i §§ 5 a, 20, 21, 33 eller 44 
 - II - Lovens §§ 5 a, 49 første ledd nr. 2 og 51 nr. 2 gjelder straks. - Loven for øvrig gjelder fra den tid Kongen bestemmer. 
-