Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Gå til voteringsoversikten

Det ble votert over:

Løse forslag:

  • Forslag nr. 175 fra Per Espen Stoknes på vegne av Miljøpartiet De Grønne

    Stortinget ber regjeringen gjøre klima til et grunnleggende premiss for hvilke prosjekter som prioriteres i Nasjonal transportplan og hvordan prosjekter gjennomføres. De samfunnsøkonomiske analysene til NTP 2022-2033 må minst legge til grunn 2030-målet om 2000 kr per tonn CO2.

  • Forslag nr. 176 fra Per Espen Stoknes på vegne av Miljøpartiet De Grønne

    Stortinget ber regjeringen om å revidere Nasjonal transportplan med et premiss om å basere den på teknologi som reduserer transportbehovet og arealbruken, og dermed reduserer behovet for investeringer i ressurskrevende infrastruktur, blant annet ved å - prioritere utvikling av ny transportteknologi som kan muliggjøre bedre, billigere og mindre plasskrevende kollektivløsninger i og utenfor byene - sørge for at Norge ligger i front i å ta i bruk ny teknologi som effektiviserer transport og gir mindre naturtap og klimagassutslipp, sånn som ny tunnelboreteknologi, maglev-tog, hyperloop o.l. - vurdere nye, banebrytende teknologier i nye samferdselsprosjekter - målrette samferdels-planlegging, -forskning og -teknologiutvikling mot økt elektrifisering, delingsløsninger, mikromobilitet, samhandling og autonomi.

  • Forslag nr. 177 fra Per Espen Stoknes på vegne av Miljøpartiet De Grønne

    Stortinget ber regjeringen i løpet av 2022 legge fram en utredning av hvordan ny transportteknologi, herunder selvkjørende biler og bildelingstjenester kan endre transportbehovet i årene framover, inkludert vurdering av: - redusert behov for investeringer i nye, kapasitetsøkende veier, broer og tunneler - mulighetene for vesentlig økt trafikksikkerhet - mindre biltrafikk i byer og tettsteder og behovet for endringer i kollektivtilbudet - større bevegelsesfrihet for folk som i dag har dårlig tilgang på bil eller kollektivtransport - bedre utnyttelse av bilene og mest mulig deling av biler, fremfor at bilene eies privat - en dramatisk nedgang i antall biler, slik at vi kan frigjøre arealer som i dag er båndlagt til parkering, i sentrumskjerner, rundt kjøpesentre, i boligområder m.m.

  • Forslag nr. 178 fra Per Espen Stoknes på vegne av Miljøpartiet De Grønne

    Stortinget ber regjeringen aktivt ta i bruk offentlig innkjøp som en driver for bærekraftig samferdselsteknologi, blant annet ved å: - kreve utslippsfrie kjøretøy i alle offentlige kontrakter og anbud - innlemme autonome kjøretøy som del av kollektivtilbudet der dette kan føre til mer miljøvennlig og effektiv transport og totalt færre kjøretøy på veiene - stille klimakrav til materialer og kreve bruk av 'grønn asfalt' ved offentlige anbud - kreve utslippsfrie fartøy i alle anbud for ferge- og hurtigbåtdrift, og etablere en raus kompensasjonsordning til de fylkene som går foran - kreve utslippsfri flytransport på kortbanenettet i Nord-Norge og på Vestlandet med mål om rask elektrifisering av alle ruter - kreve ordninger med hent-meg-busser med utslippsfri transport for å møte passasjerers reelle dør-til-dør transportbehov til rett tid, og sy sammen optimale kjøreruter kontinuerlig

  • Forslag nr. 179 fra Per Espen Stoknes på vegne av Miljøpartiet De Grønne

    Stortinget ber regjeringen prioritere å sikre barn og unges bevegelsesfrihet og helse foran biltrafikk. Regjeringen bes om å komme tilbake med nasjonale mål for å bedre barn og unges bevegelsesfrihet og foreslå en tiltakspakke for dette med blant annet trafikksikkerhetstiltak langs skoleveier, flere gang- og sykkelveier, bilfrie gater, torg og lekeområder, bedre og billigere kollektivtilbud til alle barn og unge og tiltak for redusert trafikk og luftforurensning i byer og tettsteder.

  • Forslag nr. 181 fra Per Espen Stoknes på vegne av Miljøpartiet De Grønne

    Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med et klimabudsjett som viser direkte og indirekte klimagassutslipp som følger av arealbeslag, anleggsfasen, materialbruk, endret transportomfang, kjørelengde, fart og transportmiddelfordeling samt drift- og vedlikehold for alle utbyggingsprosjekter som foreslås i NTP, samt vedtatte, men ikke fullførte prosjekter, senest ved fremleggelse av statsbudsjettet for 2022.

  • Forslag nr. 182 fra Per Espen Stoknes på vegne av Miljøpartiet De Grønne

    Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med et arealregnskap for naturområder og dyrka mark som viser arealbeslag for alle utbyggingsprosjekter som foreslås i NTP, samt vedtatte, men ikke fullførte prosjekter, senest ved fremleggelse av statsbudsjettet for 2022.

  • Forslag nr. 186 fra Per Espen Stoknes på vegne av Miljøpartiet De Grønne

    Stortinget ber regjeringen ta initiativ til et samarbeid mellom svenske og danske myndigheter om en felles nordisk jernbaneplan for å styrke det grensekryssende togtilbudet, overføre mer person- og godstrafikk fra vei og fly til bane og utvikle et nettverk av høyhastighetsbaner mellom de nordiske storbyene og til kontinentet.

  • Forslag nr. 187 fra Per Espen Stoknes på vegne av Miljøpartiet De Grønne

    Stortinget ber regjeringen om at InterCity-utbyggingen kobles til en større satsing på jernbanen mellom storbyene med mål om å redusere reisetiden med minst halvannen time på strekningene Oslo-Bergen/Trondheim/Stavanger i løpet av NTP-perioden.

  • Forslag nr. 188 fra Per Espen Stoknes på vegne av Miljøpartiet De Grønne

    Stortinget ber regjeringen prioritere nytt dobbeltspor på Østfoldbanen mellom Haug og Seut i første seksårsperiode av NTP, og at videre utbygging mellom Fredrikstad og Halden planlegges i sammenheng med ny høyhastighetsbane mellom Oslo og Gøteborg. Herunder plassering av stasjoner, valg av traseer og kobling mellom nye og eksisterende baner.

  • Forslag nr. 189 fra Per Espen Stoknes på vegne av Miljøpartiet De Grønne

    Stortinget ber regjeringen sørge for at BaneNOR i samarbeid med de berørte kommunene legger fram og konsekvensutreder flere løsninger for togparkering i Ski og ny avgrening for Østre linje som tar større hensyn til matjord, natur, friluftsinteresser, kulturminner og kulturlandskap enn foreliggende planalternativer. Utredningen må i tillegg vurdere hvordan prosjektet kan inkluderer en mulig stasjon for nye høyhastighetstog mot Sverige.

  • Forslag nr. 190 fra Per Espen Stoknes på vegne av Miljøpartiet De Grønne

    Stortinget ber regjeringen prioritere planlegging og oppstart bygging av ny jernbanetunnel under Oslo i kommende NTP-periode.

  • Forslag nr. 191 fra Per Espen Stoknes på vegne av Miljøpartiet De Grønne

    Stortinget ber regjeringen i samarbeid med svenske myndigheter om å planlegge og sikre snarlig byggestart for nye høyhastighetsbaner Oslo-Gøteborg og Oslo-Stockholm.

  • Forslag nr. 192 fra Per Espen Stoknes på vegne av Miljøpartiet De Grønne

    Stortinget ber regjeringen prioritere utbygging av sammenhengende dobbeltspor på Vestfoldbanen mellom Drammen og Grenland, inkludert Drammen-Gulskogen stasjon, med mål om ferdigstillelse i kommende NTP-periode.

  • Forslag nr. 193 fra Per Espen Stoknes på vegne av Miljøpartiet De Grønne

    Stortinget ber regjeringen prioritere planlegging og utbygging av Grenlandsbanen for å koble sammen Sørlandsbanen og Vestfoldbanen, med mål om ferdigstillelse i kommende NTP-periode.

  • Forslag nr. 194 fra Per Espen Stoknes på vegne av Miljøpartiet De Grønne

    Stortinget ber regjeringen prioritere planlegging og utbygging av dobbeltspor på Jærbanen mellom Sandnes og Nærbø, og videre planlegging mot Egersund, med mål om ferdigstillelse Sandnes-Nærbø i kommende NTP-periode.

  • Forslag nr. 195 fra Per Espen Stoknes på vegne av Miljøpartiet De Grønne

    Stortinget ber regjeringen prioritere planlegging og utbygging av ny jernbanetunnel på Sørlandsbanen forbi den rasutsatte Drangsdalen i første halvdel av NTP-perioden.

  • Forslag nr. 197 fra Per Espen Stoknes på vegne av Miljøpartiet De Grønne

    Stortinget ber regjeringen om at utbygging av ny jernbane Arna-Stanghelle (K5- prosjektet) senest starter opp i 2024 og at det sikres midler til planlegging og kontinuerlig utbygging av jernbanen videre fra Stanghelle til Voss, med mål om ferdigstillelse i kommende NTP-periode.

  • Forslag nr. 198 fra Per Espen Stoknes på vegne av Miljøpartiet De Grønne

    Stortinget ber regjeringen prioritere nytt dobbeltspor til Hamar og tiltak som gir to tog i timen til Lillehammer, samt at utbyggingen planlegges i sammenheng med tiltak for minst én time redusert reisetid mellom Lillehammer og Trondheim.

  • Forslag nr. 199 fra Per Espen Stoknes på vegne av Miljøpartiet De Grønne

    Stortinget ber regjeringen prioritere nytt dobbeltspor mellom Trondheim og Stjørdal med mål om ferdigstillelse i kommende NTP-periode.

  • Forslag nr. 200 fra Per Espen Stoknes på vegne av Miljøpartiet De Grønne

    Stortinget ber regjeringen prioritere planlegging og oppstart bygging av Nord-Norgebanen i kommende NTP-periode, og at det stilles strenge krav til å ivareta samisk kultur, reindrift, klima og natur i valg av trase og byggemetoder.

  • Forslag nr. 201 fra Per Espen Stoknes på vegne av Miljøpartiet De Grønne

    Stortinget ber regjeringen sikre midler til elektrifisering av Nordlandsbanen i første halvdel av NTP-perioden og sørge for at tiltaket ses i sammenheng med elektrifisering, planlegging og utbygging av Trønderbanen, Meråkerbanen og Nord-Norgebanen.

  • Forslag nr. 202 fra Per Espen Stoknes på vegne av Miljøpartiet De Grønne

    Stortinget ber regjeringen sikre utslippsfri drift på Rørosbanen og Solørbanen i første halvdel av NTP-perioden og sørge for at tiltaket ses i sammenheng med Dovrebanen med sikte på økt godsoverføring fra vei til bane mellom Østlandet og Trøndelag.

  • Forslag nr. 203 fra Per Espen Stoknes på vegne av Miljøpartiet De Grønne

    Stortinget ber regjeringen sikre utslippsfri drift på alle ikke-elektrifiserte jernbanestrekninger innen 2030.

  • Forslag nr. 205 fra Per Espen Stoknes på vegne av Miljøpartiet De Grønne

    Stortinget ber regjeringen sørge for at det etableres direkte og korresponderende avganger på dag- og nattog mellom Norge og de nordiske landene og videre til kontinentet.

  • Forslag nr. 206 fra Per Espen Stoknes på vegne av Miljøpartiet De Grønne

    Stortinget ber regjeringen sørge for innkjøp av fjerntogmateriell for flere dag- nattavganger til de nordiske landene og kontinentet, og tilpasset europeisk jernbaneinfrastruktur.

  • Forslag nr. 207 fra Per Espen Stoknes på vegne av Miljøpartiet De Grønne

    Stortinget ber regjeringen integrere Flytoget i det ordinære jernbanetilbudet i Oslo-området, for å øke kapasiteten og redusere trengsel i rushtiden.

  • Forslag nr. 209 fra Per Espen Stoknes på vegne av Miljøpartiet De Grønne

    Stortinget ber regjeringen sette i gang utredning av Ishavsbanen mellom Finland og Tromsøregionen.

  • Forslag nr. 210 fra Per Espen Stoknes på vegne av Miljøpartiet De Grønne

    Stortinget ber regjeringen sørge for tilstrekkelig bevilgninger til vedlikehold og fornying av jernbanen til at vedlikeholdsetterslepet reduseres allerede i første halvdel av NTP-perioden.

  • Forslag nr. 211 fra Per Espen Stoknes på vegne av Miljøpartiet De Grønne

    Stortinget ber regjeringen sørge for god mobil- og nettdekning langs alle jernbanestrekninger i løpet av første halvdel av NTP-perioden.

  • Forslag nr. 212 fra Per Espen Stoknes på vegne av Miljøpartiet De Grønne

    Stortinget ber regjeringen styrke satsingen på effektpakker og godstiltak på jernbanen som gir økt spor- og terminalkapasitet, mer effektiv godstransport og bedre vilkår for godstransportørene.

  • Forslag nr. 213 fra Per Espen Stoknes på vegne av Miljøpartiet De Grønne

    Stortinget ber regjeringen prioritere tiltakene i 'Godspakke Innlandet', ny terminalstruktur i Trondheim og Oslo, kapasitetsutvidelse på Alnabruterminalen og tiltak for økt kapasitet på Ofotbanen, herunder vurdere behovet for dobbeltspor.

  • Forslag nr. 214 fra Per Espen Stoknes på vegne av Miljøpartiet De Grønne

    Stortinget ber regjeringen i samarbeid med svenske myndigheter om å etablere en egen effektpakke for gods på bane mellom Oslo og Gøteborg med sikte på en vesentlig reduksjon av tungtransport på hovedveiene mellom Norge og Sverige.

  • Forslag nr. 215 fra Per Espen Stoknes på vegne av Miljøpartiet De Grønne

    Stortinget ber regjeringen doble tilskuddet til byvekstavtaler og tilskuddet til mindre byområder og utvide tilskuddet til også å gjelde Mosseregionen og byene i Mjøsregionen.

  • Forslag nr. 216 fra Per Espen Stoknes på vegne av Miljøpartiet De Grønne

    Stortinget ber regjeringen inkludere nye Majorstua stasjon i ordningen med særskilt tilskudd til store kollektivprosjekter og med det sikre en statlig andel minst på nivå med andre, store kollektivprosjekter.

  • Forslag nr. 217 fra Per Espen Stoknes på vegne av Miljøpartiet De Grønne

    Stortinget ber regjeringen bidra med statlig delfinansiering til nytt signal- og sikringsanlegg for T-banen i Oslo og Viken.

  • Forslag nr. 219 fra Per Espen Stoknes på vegne av Miljøpartiet De Grønne

    Stortinget ber regjeringen sikre statlig delfinansiering til planlegging og oppstart av ny tverrforbindelse i Groruddalen og forlengelse av T-banen til Lørenskog i kommende NTP-periode.

  • Forslag nr. 220 fra Per Espen Stoknes på vegne av Miljøpartiet De Grønne

    Stortinget ber regjeringen bidra med statlig delfinansiering til store kollektivprosjekter i Hovinbyen og langs Ring 2 i Oslo.

  • Forslag nr. 221 fra Per Espen Stoknes på vegne av Miljøpartiet De Grønne

    Stortinget ber regjeringen utvide den statlig delfinansieringen av Bybanen til Fyllingsdalen for å fullføre utbyggingen fra Oasen til Spelhaugen.

  • Forslag nr. 223 fra Per Espen Stoknes på vegne av Miljøpartiet De Grønne

    Stortinget ber regjeringen premierer kommuner og regioner som reduserer biltrafikken med økte drifts- og investeringsmidler til kollektivtransport.

  • Forslag nr. 224 fra Per Espen Stoknes på vegne av Miljøpartiet De Grønne

    Stortinget ber regjeringen fremme forslag i statsbudsjettet for 2022 om å fullfinansiere et priskutt på all kollektivtransport, utenom fly og taxi, med minimum 20 prosent i hele landet.

  • Forslag nr. 225 fra Per Espen Stoknes på vegne av Miljøpartiet De Grønne

    Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å utvide grensen for barnebillett på kollektivtransport fra 16 til 18 år og innføre gratis kollektivtransport for barn under 6 år.

  • Forslag nr. 226 fra Per Espen Stoknes på vegne av Miljøpartiet De Grønne

    Stortinget ber regjeringen innføre krav om å gjennomføre årlige, digitale Barnetråkk i alle skoler og andre tiltak for å systematisk forbedre barnas skolevei.

  • Forslag nr. 227 fra Per Espen Stoknes på vegne av Miljøpartiet De Grønne

    Stortinget ber regjeringen stille tydelig miljøkrav til byene gjennom byvekstavtalene og samtidig gi lokalpolitikerne bedre muligheter til å innføre lokale ordninger og restriksjoner på biltrafikken.

  • Forslag nr. 228 fra Per Espen Stoknes på vegne av Miljøpartiet De Grønne

    Stortinget ber regjeringen etablere bygdemiljøpakker for miljøvennlig transport i distriktskommuner.

  • Forslag nr. 229 fra Per Espen Stoknes på vegne av Miljøpartiet De Grønne

    Stortinget ber regjeringen etablere en tilskuddsordning for etablering av utslippsfrie bybåter og byferjer i byer og tettsteder. Tilskuddet rettes mot kommuner og fylkeskommuner som vil teste ny teknologi, utrede 'blå kollektivtransport' og etablere nødvendig infrastruktur for å starte opp nye ruter.

  • Forslag nr. 234 fra Per Espen Stoknes på vegne av Miljøpartiet De Grønne

    Stortinget ber regjeringen om å prioriterer økt utbygging av nye gang- og sykkelveier langs riks- og fylkesveier.

  • Forslag nr. 235 fra Per Espen Stoknes på vegne av Miljøpartiet De Grønne

    Stortinget ber regjeringen etablere Nasjonale sykkel-turistveier for å løfte Norge som sykkeldestinasjon og sikre bedre og tryggere tilrettelegging for sykkelturisme.

  • Forslag nr. 236 fra Per Espen Stoknes på vegne av Miljøpartiet De Grønne

    Stortinget ber regjeringen øke satsingen på trygge sykkelekspressveier tilrettelagt for høye hastigheter inn til og gjennom de store byene.

  • Forslag nr. 237 fra Per Espen Stoknes på vegne av Miljøpartiet De Grønne

    Stortinget ber regjeringen innføre en belønningsordning gjennom byvekstavtalene for kommuner og fylker som bygger ut trygge gang- og sykkelveier.

  • Forslag nr. 238 fra Per Espen Stoknes på vegne av Miljøpartiet De Grønne

    Stortinget ber regjeringen øke kvaliteten på sykkelopplæringen i skolen ved å tilgjengeliggjøre kompetanse fra frivilligheten, verne om gratisprinsippet i sykkelopplæringen og vurdere et timetallskrav til sykkelopplæring i kroppsøvingsfaget.

  • Forslag nr. 239 fra Per Espen Stoknes på vegne av Miljøpartiet De Grønne

    Stortinget ber regjeringen sørge for at det etableres sykkelhotell ved alle store jernbanestasjoner og kollektivknutepunkt.

  • Forslag nr. 240 fra Per Espen Stoknes på vegne av Miljøpartiet De Grønne

    Stortinget ber regjeringen doble satsingen gjennom Barnas transportplan til flere hjertesoner og trafikksikkerhetstiltak langs skoleveier og barnehager.

  • Forslag nr. 241 fra Per Espen Stoknes på vegne av Miljøpartiet De Grønne

    Stortinget ber regjeringen om å fremme forslag om å gi alle barn lovfestet rett til ren luft, på lik linje med retten til rent vann. Regjeringens bes også om å senke grenseverdiene for NOx og svevestøv i forurensningsforskriften fra dagens nivå, basert på de helsebaserte anbefalingene fra Folkehelseinstituttet og Verdens helseorganisasjon (WHO), slik at grenseverdiene som et minimum samsvarer med nasjonale miljømål: - Årsgrenseverdien for PM10 reduseres til 20 µg/ m3. - Årsgrenseverdien for PM2,5 reduseres til 8 µg/ m3. - Årsgrenseverdien for NOx reduseres til 30 µg/ m3.

  • Forslag nr. 242 fra Per Espen Stoknes på vegne av Miljøpartiet De Grønne

    Stortinget ber regjeringen komme tilbake med en nasjonal plan med kraftigere virkemidler mot svevestøv, og bedre harmonisering mellom nasjonale miljømål og juridisk rammeverk, for å sikre at det nasjonale målet for svevestøv av typen PM10 ikke blir overskredet i årene som kommer.

  • Forslag nr. 243 fra Per Espen Stoknes på vegne av Miljøpartiet De Grønne

    Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å gi kommunene hjemmel i vegtrafikkloven til å la kommunene selv fastsette piggdekkgebyr.

  • Forslag nr. 245 fra Per Espen Stoknes på vegne av Miljøpartiet De Grønne

    Stortinget ber regjeringen prioriterer midler til planlegging og ombygging av statlige motorveier i byene til menneskevennlig bygater som prioriterer gode og trygge bomiljø, gående, syklende, kollektivtransport og grønnstruktur. Motorveier i levekårsutsatte byområder med høy støybelastning og luftforurensning prioriteres.

  • Forslag nr. 246 fra Per Espen Stoknes på vegne av Miljøpartiet De Grønne

    Stortinget ber regjeringen skrinlegge planene for Ferjefri E39 og prioritere tryggere veier og utslippsfrie, hyppige ferjer.

  • Forslag nr. 247 fra Per Espen Stoknes på vegne av Miljøpartiet De Grønne

    Stortinget ber regjeringen prioriterer målrettede trafikksikkerhetstiltak, økt vedlikehold, fornying, ras- og skredsikring av eksisterende riks- og fylkesveier, fremfor å bygge nye motorveier.

  • Forslag nr. 248 fra Per Espen Stoknes på vegne av Miljøpartiet De Grønne

    Stortinget ber regjeringen om å styrke innsatsen for fornying av bruer, tunneler, underlag og andre tiltak som gir økt trafikksikkerhet og som reduserer vedlikeholdsetterslepet på riksveinettet, og at dette prioriteres allerede i første halvdel av NTP-perioden.

  • Forslag nr. 249 fra Per Espen Stoknes på vegne av Miljøpartiet De Grønne

    Stortinget ber regjeringen om en kraftig økning i tilskuddet til fylkesveiene, øremerket flere gang- og sykkelveier, ras- og skredsikring, fornying, vedlikehold og trafikksikkerhet.

  • Forslag nr. 250 fra Per Espen Stoknes på vegne av Miljøpartiet De Grønne

    Stortinget ber regjeringen revidere dagens vegnormaler og trafikkregler for å prioritere gange, sykkel, kollektivtransport og trygg mikromobilitet.

  • Forslag nr. 252 fra Per Espen Stoknes på vegne av Miljøpartiet De Grønne

    Stortinget ber regjeringen umiddelbart stanse alle planer og påbegynte utbygginger av firefelts motorveier rundt de store byene, herunder E18 vestkorridoren, E6 Oslo øst, E39 inn mot Stavanger og Sandnes, E39 Stord-Os, E18 i Agder, E6 i Trøndelag og E16 i Viken.

  • Forslag nr. 253 fra Per Espen Stoknes på vegne av Miljøpartiet De Grønne

    Stortinget ber regjeringen om å trappe opp innsatsen for å redusere støy og forurensing langs riksveiene, med bedre skjerming, bruk av støydempende underlag, lavere hastighet m.m.

  • Forslag nr. 254 fra Per Espen Stoknes på vegne av Miljøpartiet De Grønne

    Stortinget ber regjeringen sørge for at alle bygge- og anleggsprosjekter blir fossilfrie innen 2025 og utslippsfrie innen 2030.

  • Forslag nr. 255 fra Per Espen Stoknes på vegne av Miljøpartiet De Grønne

    Stortinget ber regjeringen redusere spredningen av mikroplast fra bildekk i havene og på land, blant annet ved redusert bilbruk og tungtransport på veiene, mer rensing av overvann fra veiene og utvikling av nye miljøvennlige alternativer med nedbrytbare dekk.

  • Forslag nr. 256 fra Per Espen Stoknes på vegne av Miljøpartiet De Grønne

    Stortinget ber regjeringen utarbeide Nasjonal Elektrisk Transportplan (NeTP) som identifiserer hvilken infrastruktur som må på plass for en raskere overgang til utslippsfri sjø- og landtransport for personbiler og næringstransport, og som identifiserer behovet for ny infrastruktur, hull i ladenettet og områder hvor dagens ladestasjoner må får økt effekt og flere ladepunkt. NeTP må utvikles på tvers av transport- og energimyndighetene, sånn at elektrifisering av kjøretøy se opp mot kapasitet og behov i strømnettet.

  • Forslag nr. 257 fra Per Espen Stoknes på vegne av Miljøpartiet De Grønne

    Stortinget ber regjeringen sørge for at det etableres et sammenhengende nettverk av fyllestasjoner for næringstransporten langs hovedveinettet med hurtigladere, hydrogen og biogass, for eksempel langs E6 og E10 fra nord til sør, og E39/E18 langs kysten av Vestlandet via Sørlandet til Oslo.

  • Forslag nr. 260 fra Per Espen Stoknes på vegne av Miljøpartiet De Grønne

    Stortinget ber regjeringen endre regelverket for effekttariffer i nettleien slik at det blir kommersielt lønnsomt å tilby hurtiglading i hele landet.

  • Forslag nr. 261 fra Per Espen Stoknes på vegne av Miljøpartiet De Grønne

    Stortinget ber regjeringen sørge for at reparasjon og gjenbruk lønner seg ved å endre regelverket sånn at det er tryggere og enklere å bytte ut deler og batterier i elbiler.

  • Forslag nr. 262 fra Per Espen Stoknes på vegne av Miljøpartiet De Grønne

    Stortinget ber regjeringen stoppe innføringen av modulvogntog på norske veier.

  • Forslag nr. 263 fra Per Espen Stoknes på vegne av Miljøpartiet De Grønne

    Stortinget ber regjeringen opprette en busspakke for distriktene til opprettelse av nye ekspressbussruter og økt tilbud på eksisterende ruter, rabattordninger for barn, studenter og eldre, og opprettelse av skreddersydde kollektivløsninger for bygda.

  • Forslag nr. 264 fra Per Espen Stoknes på vegne av Miljøpartiet De Grønne

    Stortinget ber regjeringen ta initiativ til, utvikle og stimulere til ordninger med hent-meg-busser med utslippsfri transport for å møte reelle dør-til-dør transportbehov til rett tid og sy sammen optimale kjøreruter kontinuerlig. Tilbudet skal særlig innrettes mot transport til og fra fritidsaktiviteter for barn og unge.

  • Forslag nr. 266 fra Per Espen Stoknes på vegne av Miljøpartiet De Grønne

    Stortinget ber regjeringen prioritere å ta igjen vedlikeholdsetterslepet knyttet til blant annet navigasjonsinfrastruktur som godstransport på sjø er avhengig av.

  • Forslag nr. 267 fra Per Espen Stoknes på vegne av Miljøpartiet De Grønne

    Stortinget ber regjeringen styrke Kystverkets arbeid innen sjøsikkerhet, akutt forurensing og marin forsøpling, inkludert plastforurensning og utslipp av mikroplast.

  • Forslag nr. 268 fra Per Espen Stoknes på vegne av Miljøpartiet De Grønne

    Stortinget ber regjeringen stoppe farvannstiltak begrunnet ut fra hensynet til cruise-næringen, herunder farledsprosjektet i Stavanger.

  • Forslag nr. 269 fra Per Espen Stoknes på vegne av Miljøpartiet De Grønne

    Stortinget ber regjeringen i løpet av 2022 legge fram en full gjennomgang av farvannstiltakene i Nasjonal transportplan med sikte på å identifisere mulige konflikter mellom naturmangfold, vannmiljø og utbyggingstiltak. Videre at hensynet til marine økosystem og vannmiljø blir førende for framtidig utvikling av havner og farvann.

  • Forslag nr. 270 fra Per Espen Stoknes på vegne av Miljøpartiet De Grønne

    Stortinget ber regjeringen legge fram en plan for hvordan sjøveien kan styrkes som transportåre, herunder tiltak som skal til for å etablere flere transportruter langs kysten og øke andelen gods på sjø framfor vei.

  • Forslag nr. 271 fra Per Espen Stoknes på vegne av Miljøpartiet De Grønne

    Stortinget ber regjeringen styrke tilskuddsordningen for overføring av gods fra vei til sjø.

  • Forslag nr. 272 fra Per Espen Stoknes på vegne av Miljøpartiet De Grønne

    Stortinget ber regjeringen sørge for raskere utrulling av landstrøm, ladestrøm og hydrogenstasjoner fra fornybar energi til skipsfarten, inkludert å legge til rette for utslippsfri fiskeflåte og elektrifisering av fritidsbåter.

  • Forslag nr. 273 fra Per Espen Stoknes på vegne av Miljøpartiet De Grønne

    Stortinget ber regjeringen sørge for at havnene er bedre rustet til å ta i bruk ny teknologi, blant annet autonome skip, for å øke konkurransekraften mot veitransporten, herunder å styrke tilskuddsordningen til effektive og miljøvennlige havner.

  • Forslag nr. 274 fra Per Espen Stoknes på vegne av Miljøpartiet De Grønne

    Stortinget ber regjeringen om å gjøre følgende endringer i planleggingen av norsk luftfart: - inkludere Avinors samlede virksomhet, herunder alle kapasitetsendringer, utbygginger, o.l. på alle lufthavner i stortingets behandling av Nasjonal transportplan - sørge for at det kommersielle overskuddet fra Avinors virksomhet overføres statsbudsjettet og disponeres og rapporteres innenfor rammen av samferdselsprioriteringer gitt fra Nasjonal transportplan - stanse alle planer om og utbygginger som gir økt kapasitet i luftfarten, herunder ny lufthavn i Mo i Rana - stanse Avinors pågående anbudskonkurranse for ny tax-freekontrakt for perioden 2023-2027 og avvikle tax-freeordningen

  • Forslag nr. 275 fra Per Espen Stoknes på vegne av Miljøpartiet De Grønne

    Stortinget ber regjeringen legge fram forslag til en elfly-satsing med mål å gjøre Norge verdensledende på grønn innovasjon i luftfarten. Satsingen bør legges til Nord-Norge og inkludere etablering av servicesenter for elfly, ladeinfrastruktur, videreutvikling av utdanningstilbudet for elfly-piloter og -teknikere ved nordnorske utdanningsinstitusjoner, insentivordninger, og innkjøp og uttesting av elfly på kortbanenettet i Nord-Norge og Vestlandet.

  • Forslag nr. 276 fra Per Espen Stoknes på vegne av Miljøpartiet De Grønne

    Stortinget ber regjeringen snarest mulig gå i dialog med Oslo kommune om ombygging og nedgradering av Rv 4 Trondheimsveien mellom Sinsen og Grorud med mål om å sikre gode kollektivløsninger og redusert støy og forurensning for bomiljøene langs veien.

  • Forslag nr. 277 fra Per Espen Stoknes på vegne av Miljøpartiet De Grønne

    Stortinget ber regjeringen om at videre planlegging og utbygging av E10 Nappstraumen-Fiskebøl i størst mulig grad baseres på oppgradering og trafikksikring av eksisterende vei og at hensynet til dyrka mark og natur- og kulturverdier legges til grunn for valg av løsninger.

Gå til voteringsoversikten
: