Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Gå til voteringsoversikten

Det ble votert over:

Løse forslag:

  • Forslag nr. 173 fra Per Espen Stoknes på vegne av Miljøpartiet De Grønne

    Meld. St. 20 (2020-2021) Nasjonal transportplan 2022-2033 sendes tilbake til regjeringen. Stortinget ber regjeringen i 2022 legge fram en revidert Nasjonal transportplan basert på fire overordnede føringer hvor klima- og naturmål og vern av matjord blir forpliktende for all transportplanlegging: - NTP skal sørge for at transportsektoren minimum bidrar med sin proporsjonale andel til en nasjonal utslippsbane som reduserer Norges utslipp av klimagasser med 80 pst. i forhold til 1990-nivå innen 2030 og 95 pst. innen 2035. - NTP skal sørge for at alle transportprosjekter blir naturnøytral ved at ethvert inngrep som ikke kan unngås for å bygge veier, jernbane og lignende kompenseres ved at det restaureres eller reetableres natur et annet sted. - NTP skal tidsmessig og økonomisk prioritere utbygging av gang- og sykkelveier, kollektivtransport, omstilling til utslippsfri vei-, bane-, kyst- og flytrafikk, vedlikehold og trafikksikkerhet, framfor utbygging av nye veier og flyplasser. - NTP skal planlegge og legge til rette for effektivitetsgevinster og lavere investeringsbehov i infrastruktur som følge innfasing av ny teknologi.

  • Forslag nr. 174 fra Per Espen Stoknes på vegne av Miljøpartiet De Grønne

    Stortinget ber regjeringen legge til grunn en total ramme på 1158 milliarder kroner for Nasjonal transportplan 2022-2033 med følgende økonomiske hovedprioriteringer for å sikre en grønn transportplan for bærekraftig bevegelsesfrihet som prioriterer kollektivtrafikk, gange, sykkel og mikromobilitet framfor økt biltrafikk: a) Omfordele rammene innen transportformålene: Riksveier: -192,2 milliarder Tilskudd fylkesvei: +11 milliarder Byområder: +40,8 milliarder Jernbaneformål: +173,9 milliarder Kystforvaltning: +8,1 milliarder Lufthavner: -1,7 milliarder Satsinger på tvers av transportsektorene: +0,2 milliarder Annen finansiering (bompenger): -62 milliarder b) Redusere rammen til riksveier med 192,2 milliarder, fordelt som følger: Drift, vedlikehold og fornying av riksveier: +1,4 milliarder til økt vedlikehold og fornying Investeringer riksvei Statens vegvesen: -119,3 milliarder og omfordeling fra store veginvesteringer til trafikksikkerhet, kollektiv-, gang- og sykkeltiltak, klima- og naturtiltak Nye Veier AS: -69,4 milliarder, herunder legge ned Nye Veier AS, stoppe utbygging av nye motorveier og overføre resterende portefølje til Statens vegvesen. 8 milliarder kroner overføres Statens vegvesen med porteføljen Tilskudd riksvei: -4,9 milliarder, herunder fjerne tilskudd til reduserte bomtakster og øke tilskudd til riksveiferjer c) Øke rammen til fylkesveier med 11 milliarder, fordelt som følger: Særskilt satsing innenfor rammetilskuddet: +9 milliarder øremerket gang- og sykkelveier og rassikring Tilskudd til fylkesveier: +2 milliarder øremerket vedlikehold og trafikksikkerhetstiltak d) Øke rammen til byområder med 40,8 milliarder, fordelt som følger: Særskilt tilskudd til store kollektivprosjekter: +14,6 milliarder Tilskudd til byområder (byvekstavtaler storbyene): +19,8 milliarder Tilskuddsordning for klima- og miljøvennlig byutvikling og god framkommelighet (mellomstore byer): +1,1 milliarder Opprette nytt tilskudd til bygdemiljøpakker: +4,8 milliarder Andre, nye tilskudd: +1 milliard, hvorav 0,5 mrd til nasjonalt elsykkeltilskudd og 0,5 mrd til kollektivtiltak i Oslo (Ring 2 og Hovinbyen) e) Øke rammen til jernbaneformål med 173,9 milliarder, fordelt som følger: Forvaltning av jernbanesektoren: +0,75 milliarder Kjøp av persontransport med tog: +2 milliarder Drift, vedlikehold og fornying av jernbanenettet: +8 milliarder Investeringer i jernbanenettet: +161,9 milliarder f) Øke rammen til kystforvaltning med 8,1 milliarder, fordelt som følger: Drift, vedlikehold og større utstyrsanskaffelser: +6 milliarder Farvannstiltak: -2,5 milliarder Tilskuddsordninger for sjøtransport: +4,6 milliarder g) Redusere rammen til lufthavner med 1,65 milliarder, fordelt som følger: Stanse planene for ny lufthavn i Mo i Rana og flytting av Bodø lufthavn: -4,7 milliarder Opprette nytt tilskudd til elektrifisering av luftfarten: +3 milliarder h) Øke rammen til satsinger på tvers av transportsektorene med 0,2 milliarder, øremerket forskning og utvikling av smart og bærekraftig transportteknologi i) Redusere inntektene fra annen finansiering (bompenger) med 62 milliarder som følge av stopp og nedskalering i planleggingen og byggingen av nye store veiprosjekter.

  • Forslag nr. 180 fra Per Espen Stoknes på vegne av Miljøpartiet De Grønne

    Stortinget ber regjeringen om å stanse videre utbygging og planlegging av nye motorveier og andre store veiprosjekter som undergraver nullvekstmålet og satsingen på kollektiv, sykkel og gange. Følgende prosjekter under Statens vegvesen og Nye Veier skrinlegges eller nedskaleres: - E18 Lysaker - Ramstadsletta: Staten går ut av kontraktene og prosjektet skrinlegges. Satsing på kollektiv, sykkel og gange i stedet - E39 Rogfast: Ferjefri E39 skrinlegges - satsing på nullutslippsferger i steden - Rv 555 Sotrasambandet: Ny bro må bygges, ellers nedskaleres til et prosjekt som ikke øker trafikkapasiteten, men som øker sikkerhet og framkommelighet for kollektiv, sykkel og gange - E39 Lønset - Hjelset: Nedskaleres til et prosjekt som ikke øker trafikkapasiteten, men som øker sikkerhet og framkommelighet for kollektiv, sykkel og gange - E39 Lønset - Hjelset: Staten går ut av kontraktene og prosjektet skrinlegges - Rv 22 Glommakryssing: Nedskaleres til et prosjekt som ikke øker trafikkapasiteten, men som øker sikkerhet og framkommelighet for kollektiv, sykkel og gange - E18 Retvet - Vinterbro: Prosjektet skrinlegges - Rv 19 Moss: Prosjektet nedskaleres og rettes mot ferjetrafikken - E39 Ålgård - Hove: Prosjektet skrinlegges - E134 Dagslett - E18: Nedskaleres til et prosjekt som ikke øker trafikkapasiteten, men som øker sikkerhet og framkommelighet for kollektiv, sykkel og gange - E18/E39 Gartnerløkka - Kolsdalen: Nedskaleres til et prosjekt som ikke øker trafikkapasiteten, men som øker sikkerhet og framkommelighet for kollektiv, sykkel og gange - E134 Oslofjord- forbindelsen, byggetrinn 2: Ny tunnel for økt trafikksikkerhet fullfinansieres med bompenger - E39 Ådland - Svegatjørn (Hordfast): Ferjefri E39 skrinlegges - satsing på nullutslippsferger i steden - E39 Ålesund - Molde: Ferjefri E39 skrinlegges - satsing på nullutslippsferger i steden - Rv 36 Skjelsvik - Skyggestein: Nedskaleres til et prosjekt som ikke øker trafikkapasiteten, men som øker sikkerhet og framkommelighet for kollektiv, sykkel og gange - E134 Saggrenda - Elgsjø: Prosjektet skrinlegges - E16 Høgkastet - Hønefoss (del av FRE16): Motorveien skrinlegges - E16 Arna - Stanghelle: Delstrekningen med motorvei Arna-Trengereid skrinlegges, mens resten av den rasutsatte veistrekningen mot Stanghelle bygges som planlagt - E6 Megården - Mørsvikbotn (E6 Sørfold): Prosjektet skrinlegges, satsing rettes mot bygging av Nord-Norgebanen - E10/rv. 85 Tjeldsund - Gullesfjordbotn - Langvassbukt (Hålogalandsveien): E10 Prosjektet skrinlegges og det satses i stedet på bedre trafikksikkerhet, opprustning av fylkesveiene og bygging av Nord-Norgebanen - E6 Åsen - Steinkjer: Prosjektet skrinlegges - Rv 25 Hamar - Løten: Prosjektet skrinlegges - Rv 4 Hunndalen - Mjøsbrua: Prosjektet skrinlegges - E16 Høgkastet - Skaret: Prosjektet skrinlegges - E39 Kristiansand - Sandnes: Prosjektet skrinlegges - E18 Langangen-Rugtvedt: Staten går ut av kontraktene og prosjektet skrinlegges - E18 Tvedestrand-Bamble: Prosjektet skrinlegges - E18 Arendal-Grimstad: Prosjektet skrinlegges - E6 Moelv - Øyer: Prosjektet skrinlegges - E6 Øyer - Otta: Prosjektet skrinlegges - E16 Kongsvinger - E6: Prosjektet skrinlegges - E6 Ulsberg - Vindåsliene: Staten går ut av kontraktene og prosjektet skrinlegges - E6 Korporalsbrua - Gyllan: Prosjektet skrinlegges - E6 Gyllan - Kvål: Prosjektet skrinlegges - E6 Ranheim-Værnes: Staten går ut av kontraktene og prosjektet skrinlegges. Satsing dreies mot nytt dobbeltspor på jernbanen Trondheim - Stjørdal - E6 Kvithammar - Åsen: Staten går ut av kontraktene og prosjektet skrinlegges.

  • Forslag nr. 183 fra Per Espen Stoknes på vegne av Miljøpartiet De Grønne

    Stortinget ber regjeringen om å fase ut salg av nye fossile personbiler og motorsykler innen 2023, nye fossile varebiler innen 2025 og halvparten av nye fossile lastebiler innen 2027.

  • Forslag nr. 184 fra Per Espen Stoknes på vegne av Miljøpartiet De Grønne

    Stortinget ber regjeringen om å heve den gjennomsnittlige bompengeandelen i nye veiprosjekter under Statens vegvesen og Nye Veier AS til 50 pst.

  • Forslag nr. 185 fra Per Espen Stoknes på vegne av Miljøpartiet De Grønne

    Stortinget ber regjeringen om å utrede og komme tilbake til Stortinget med et forslag til bompengeinnkreving langs riksveier som helt eller delvis går parallelt med jernbanen mellom de store byene i Sør-Norge og til Sverige. Bompengene skal øremerkes investeringer i jernbanen i de aktuelle transportkorridorene for å styrke jernbanens finansieringsgrunnlag og konkurransekraft mot vei.

  • Forslag nr. 196 fra Per Espen Stoknes på vegne av Miljøpartiet De Grønne

    Stortinget ber regjeringen stoppe planene for Ringeriksbanen og E16 gjennom det verdifulle natur- og kulturlandskapet i Ringerike og Hole kommuner og snarest sette i gang planlegging og utbygging av ny trase for Ringeriksbanen via Nittedal. Ny Ringeriksbane må ses i sammenheng med en oppgradering av Gjøvikbanen, bidra til økt kapasitet for gods på bane og ivareta verdifulle natur- og kulturområder.

  • Forslag nr. 218 fra Per Espen Stoknes på vegne av Miljøpartiet De Grønne

    Stortinget ber regjeringen om at tilskudd til reduserte bompenger og bedre kollektivtilbud i de fire største byområdene i sin helhet går til å styrke kollektivtilbudet og at kravet om reduserte bompengene fjernes.

  • Forslag nr. 222 fra Per Espen Stoknes på vegne av Miljøpartiet De Grønne

    Stortinget ber regjeringen om at Nasjonal transportplan legger til grunn at biltrafikken i og rundt de større byene skal reduseres med minst 20 pst innen 2025 og en tredjedel innen 2030.

  • Forslag nr. 230 fra Per Espen Stoknes på vegne av Miljøpartiet De Grønne

    Stortinget ber regjeringen om å utarbeide en nasjonal sykkelstrategi i løpet av 2022 for en storstilt utbygging av sammenhengende infrastruktur for syklende i alle deler av landet med sikte på å doble andelen som sykler innen 2025.

  • Forslag nr. 231 fra Per Espen Stoknes på vegne av Miljøpartiet De Grønne

    Stortinget ber regjeringen opprette et statlig tilskudd til kommuner og fylkeskommuner som etablerer utlånsordninger for elsykler og gir tilskudd til privatpersoner og bedrifter for kjøp av elsykler og el-lastesykler.

  • Forslag nr. 232 fra Per Espen Stoknes på vegne av Miljøpartiet De Grønne

    Stortinget ber regjeringen opprette et nasjonalt tilskudd til bedrifter som tilrettelegger på arbeidsplasser med sykkelparkering, garderober og dusj.

  • Forslag nr. 233 fra Per Espen Stoknes på vegne av Miljøpartiet De Grønne

    Stortinget ber regjeringen doble tilskuddet til byvekstavtaler og tilskudd til mindre byområder, og øremerker omtrent halvparten av økningen til sykkeltiltak.

  • Forslag nr. 244 fra Per Espen Stoknes på vegne av Miljøpartiet De Grønne

    Stortinget ber regjeringen legge myndigheten til å opprette og bestemme størrelsen på nullutslippssoner til kommunene, uavhengig av om veiene er kommunale, fylkeskommunale eller statlige. Sonene skal opprettes i tett dialog med næringsliv og innbyggere samt Statens vegvesen og fylkeskommuner i de tilfeller hvor statlig og fylkeskommunalt veinett blir berørt.

  • Forslag nr. 265 fra Per Espen Stoknes på vegne av Miljøpartiet De Grønne

    Stortinget ber regjeringen avvikle tilskuddet til reduserte bompenger utenfor byene.

Gå til voteringsoversikten
: