Det ble votert over:
- Forslag nr. 1 fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
- Forslag nr. 2 fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
- Forslag nr. 3 fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
- Forslag nr. 4 fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
- Forslag nr. 5 fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
- Forslag nr. 6 fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
- Forslag nr. 7 fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
- Forslag nr. 8 fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
- Forslag nr. 9 fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
- Forslag nr. 10 fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
- Forslag nr. 11 fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
Mindretallsforslag:
Forslag nr. 1 fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget i forbindelse med statsbudsjettet for 2021 med forslag til omlegging av reglene for konverteringen fra lån til stipend. En forutgående utredning må belyse konsekvensene for enkeltgrupper av studenter og ivareta utdanningspolitiske målsettinger, blant annet kompetansereformen, samt involvere berørte interesseorganisasjoner.
Forslag nr. 2 fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
Stortinget ber regjeringen i den videre utformingen av kompetansereformen sørge for at flere ordinære enkeltemner og gradsstudier tilpasses, slik at de imøtekommer målene i kompetansereformen og voksne utdanningssøkende som ønsker å kombinere studier og arbeid.
Forslag nr. 3 fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
Stortinget ber regjeringen evaluere erfaringene fra universitets- og høyskolesektoren under koronapandemien med fullstendig omlegging til digital undervisning, herunder de ansattes kompetanse i pedagogisk bruk av digitale løsninger og studentenes læringsutbytte.
Forslag nr. 4 fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
Stortinget ber regjeringen utrede endringer av finansieringssystemet for fagskoler som sikrer en økt grunnfinansiering og lavere egenbetaling fra studentene.
Forslag nr. 5 fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
Stortinget ber regjeringen så snart som mulig komme tilbake til Stortinget med en lovendring som opphever begrensningen i minstelengden på fagskoleutdanninger.
Forslag nr. 6 fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
Stortinget ber regjeringen sette i gang en utredning med sikte på å etablere et system for godkjenning og kvalitetssikring av ikke-formell kompetanse.
Forslag nr. 7 fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
Stortinget ber regjeringen komme med forslag til tiltak som bidrar til at langt flere voksne arbeidssøkere og arbeidstakere får mulighet til å fullføre fagbrev eller annen videregående opplæring.
Forslag nr. 8 fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
Stortinget ber regjeringen sørge for at praksisbrevordningen utvides til å gjelde alle skoler med yrkesfaglige utdanningsprogram, og at praksisbrevkandidater gis mulighet til senere å bygge ut praksisbrevet til fullt fag- eller svennebrev.
Forslag nr. 9 fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
Stortinget ber regjeringen videreutvikle digital kompetanseplattform til å fungere som felles ressurssentral for virksomheter i offentlig og privat sektor.
Forslag nr. 10 fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
Stortinget ber regjeringen om at det utarbeides regionale kompetansebehovsanalyser som gir løpende informasjon om regionens samlede kompetansebehov, og der fylkeskommunene involveres i utarbeidelsen.
Forslag nr. 11 fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
Stortinget ber regjeringen iverksette et reelt kompetanseløft for hele helse- og omsorgssektoren tilsvarende de etter- og videreutdanningsordninger som ligger i kompetanseløftet for lærere. Et slikt kompetanseløft skal inkludere de yrkesgruppene som jobber aktivt inn mot forebygging, mestring, fysisk aktivitet, rehabilitering og habilitering. Et kompetanseløft for helsesektoren må utvikles gjennom et samarbeid mellom myndighetene, profesjonene og utdanningsinstitusjonene.