Det ble votert over:
- Komiteens tilråding rammeområde 4, romertall I.
- Komiteens tilråding rammeområde 4, romertall II.
- Komiteens tilråding rammeområde 4, romertall III.
- Komiteens tilråding rammeområde 4, romertall IV.
- Komiteens tilråding rammeområde 4, romertall V.
- Komiteens tilråding rammeområde 4, romertall VI.
- Komiteens tilråding rammeområde 4, romertall VII.
- Komiteens tilråding rammeområde 4, romertall VIII.
- Komiteens tilråding rammeområde 4, romertall IX.
- Komiteens tilråding rammeområde 4, romertall X.
- Komiteens tilråding rammeområde 4, romertall XI.
- Komiteens tilråding rammeområde 4, romertall XII.
- Komiteens tilråding rammeområde 4, romertall XIII.
- Komiteens tilråding rammeområde 8, romertall I.
- Komiteens tilråding rammeområde 8, romertall II.
- Komiteens tilråding rammeområde 8, romertall III.
- Komiteens tilråding rammeområde 8, romertall IV.
- Komiteens tilråding rammeområde 8, romertall V.
- Komiteens tilråding rammeområde 8, romertall VI.
- Komiteens tilråding rammeområde 8, romertall VII.
- Komiteens tilråding rammeområde 8, romertall VIII.
- Komiteens tilråding rammeområde 8, romertall IX.
Innstilling:
Komiteens tilråding rammeområde 4, romertall I.
På statsbudsjettet for 2014 bevilges under:
Kap.
Post
Formål
Kroner
Kroner
Utgifter
100
Utenriksdepartementet
1
Driftsutgifter
1 794 462 000
21
Spesielle driftsutgifter, kan overføres
12 450 000
45
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres
16 987 000
70
Erstatning av skader på utenlandske ambassader
939 000
71
Diverse tilskudd
25 109 000
72
Hjelp til norske borgere i utlandet
159 000
103
Regjeringens fellesbevilgning for representasjon
1
Driftsutgifter
47 524 000
104
Kongefamiliens offisielle reiser til utlandet
1
Driftsutgifter
9 179 000
115
Næringsfremme-, kultur-, norgesfremme- og informasjonsformål
1
Driftsutgifter, kan nyttes under post 70
27 954 000
70
Tilskudd til kultur-, norgesfremme- og informasjonsformål, kan overføres, kan nyttes under post 1
56 758 000
116
Deltaking i internasjonale organisasjoner
70
Tilskudd til internasjonale organisasjoner
1 195 697 000
117
EØS-finansieringsordningene
75
EØS-finansieringsordningen 2009–2014, kan overføres
1 790 000 000
76
Den norske finansieringsordningen 2009–2014, kan overføres
1 520 000 000
118
Nordområdetiltak m.v.
1
Driftsutgifter, kan nyttes under post 70
30 841 000
70
Nordområdetiltak og prosjektsamarbeid med Russland, kan overføres, kan nyttes under post 1
341 905 000
71
Støtte til utvikling av samfunn, demokrati og menneskerettigheter mv., kan overføres
58 750 000
76
Tilskudd til internasjonale klima- og miljøtiltak, kan overføres
36 248 000
119
Globale sikkerhetstiltak
1
Driftsutgifter, kan nyttes under post 70
2 000 000
70
Globale sikkerhetstiltak, kan overføres, kan nyttes under post 1
5 000 000
140
Utenriksdepartementets administrasjon av utviklingshjelpen
1
Driftsutgifter
1 257 596 000
45
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres
23 200 000
141
Direktoratet for utviklingssamarbeid (Norad)
1
Driftsutgifter
233 550 000
144
Fredskorpset
1
Driftsutgifter
44 950 000
150
Bistand til Afrika
78
Regionbevilgning for Afrika, kan overføres
2 180 900 000
151
Bistand til Asia
72
Bistand til Afghanistan og Pakistan, kan overføres
599 500 000
73
Regionale tiltak og strategiske partnerskap – Asia, kan overføres
50 000 000
78
Regionbevilgning for Asia, kan overføres
285 000 000
152
Bistand til Midtøsten og Nord-Afrika
78
Regionbevilgning for Midtøsten og Nord-Afrika, kan overføres
540 000 000
153
Bistand til Latin-Amerika
78
Regionbevilgning for Latin-Amerika, kan overføres
184 000 000
160
Sivilt samfunn og demokratiutvikling
1
Driftsutgifter
33 500 000
70
Sivilt samfunn, kan overføres
1 447 000 000
71
Tilskudd til opplysningsarbeid, kan overføres
91 000 000
73
Kultur, kan overføres
89 000 000
75
Internasjonale organisasjoner og nettverk, kan overføres
182 500 000
77
Utvekslingsordninger gjennom Fredskorpset, kan overføres
160 000 000
161
Næringsutvikling
70
Næringsutvikling, kan overføres
219 000 000
75
NORFUND – tapsavsetting
307 500 000
162
Overgangsbistand (gap)
70
Overgangsbistand (gap), kan overføres
216 000 000
163
Nødhjelp, humanitær bistand og menneskerettigheter
70
Naturkatastrofer, kan overføres
517 500 000
71
Humanitær bistand, kan overføres
2 394 600 000
72
Menneskerettigheter, kan overføres
348 300 000
164
Fred, forsoning og demokrati
70
Fred, forsoning og demokratitiltak, kan overføres
655 900 000
71
ODA-godkjente land på Balkan, kan overføres
355 000 000
72
Utvikling og nedrustning, kan overføres
163 000 000
73
Andre ODA-godkjente OSSE-land, kan overføres
335 500 000
165
Forskning, kompetanseheving og evaluering
1
Driftsutgifter
138 000 000
45
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres
190 000 000
70
Forskning og høyere utdanning, kan overføres
333 000 000
71
Faglig samarbeid, kan overføres
415 900 000
166
Miljø og bærekraftig utvikling mv.
70
Ymse tilskudd, kan overføres
5 000 000
71
Internasjonale prosesser og konvensjoner mv., kan overføres
23 000 000
72
Internasjonale miljøprosesser og bærekraftig utvikling, kan overføres
208 500 000
74
Fornybar energi, kan overføres
1 290 335 000
167
Flyktningtiltak i Norge, godkjent som utviklingshjelp (ODA)
21
Spesielle driftsutgifter
2 110 812 000
168
Kvinner og likestilling
70
Kvinner og likestilling, kan overføres
313 500 000
169
Globale helse- og vaksineinitiativ
70
Vaksine og helse, kan overføres
1 885 000 000
71
Andre helse- og aidstiltak, kan overføres
380 000 000
72
Det globale fond for bekjempelse av aids, tuberkulose og malaria (GFATM), kan overføres
500 000 000
170
FN-organisasjoner mv.
70
FNs utviklingsprogram (UNDP)
710 000 000
71
FNs befolkningsfond (UNFPA)
431 000 000
72
FNs barnefond (UNICEF)
1 040 000 000
73
Verdens matvareprogram (WFP), kan overføres
170 000 000
74
FNs Høykommissær for flyktninger (UNHCR)
300 000 000
75
FNs organisasjon for palestinske flyktninger (UNRWA)
150 000 000
76
Tilleggsmidler via FN-systemet mv., kan overføres
832 800 000
77
FNs aidsprogram (UNAIDS), kan overføres
175 000 000
78
Bidrag andre FN-organisasjoner mv., kan overføres
311 000 000
79
Eksperter, junioreksperter og FNs fredskorps, kan overføres
77 000 000
81
Tilskudd til internasjonal landbruksforskning, kan overføres
140 000 000
82
FNs organisasjon for kvinners rettigheter og likestilling (UN Women), kan overføres
95 000 000
171
Multilaterale finansinstitusjoner
70
Verdensbanken, kan overføres
901 000 000
71
Regionale banker og fond, kan overføres
854 000 000
72
Samfinansiering via finansinstitusjoner, kan overføres
579 500 000
172
Gjeldslette og gjeldsrelaterte tiltak
70
Gjeldsslette, betalingsbalansestøtte og kapasitetsbygging, kan overføres
250 000 000
480
Svalbardbudsjettet
50
Tilskudd
322 780 000
Totale utgifter
35 018 085 000
Komiteens tilråding rammeområde 4, romertall II.
Merinntektsfullmakter
Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2014 kan:
1.
overskride bevilgningen under
mot tilsvarende merinntekter under
kap. 100 post 1
kap. 3100 postene 2 og 5
kap. 140 post 1
kap. 3140 post 5
2. overskride bevilgningen under kap. 166 Miljø og bærekraftig utvikling mv., post 70 Ymse tilskudd, mot tilsvarende inntekter under kap. 3166 Miljø og bærekraftig utvikling mv., post 1 Salgsinntekter fra salg av bistandseiendommer som er finansiert over bistandsbudsjettet, og som ikke er avskrevet i forhold til innlemmelse i husleieordningen. Ubenyttede inntekter fra slikt salg kan tas med ved beregning av overførbart beløp under kap. 166 Miljø og bærekraftig utvikling mv., post 70 Ymse tilskudd.
Komiteens tilråding rammeområde 4, romertall III.
Omdisponeringsfullmakt
Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2014 kan omdisponere inntil 2 mill. kroner per tiltak fra kap. 166 Miljø og bærekraftig utvikling mv., post 70 Ymse tilskudd, til øvrige ODA-godkjente bevilgninger. Beslutning om bruk av midler utover dette og inntil 6 mill. kroner treffes av Kongen.
Komiteens tilråding rammeområde 4, romertall IV.
Agio/Disagio
Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2014 gis fullmakt til å utgiftsføre/inntektsføre uten bevilgning kursgevinst og -tap som følge av justering av midlene ved utenriksstasjonene under kap. 100/3100 Utenriksdepartementet og kap. 140/3140 Utenriksdepartementets administrasjon av utviklingshjelpen, post 89 Agio/Disagio.
Komiteens tilråding rammeområde 4, romertall V.
Bruk av opptjente rentemidler
Stortinget samtykker i at opptjente renter på tilskudd som er utbetalt fra Norge til tematisk støtte, multi-bi-prosjekter, samarbeidsprosjekter, stat-til-stat-bistand, støtte til internasjonale og lokale ikke-statlige aktører, kan benyttes til tiltak som avtales mellom Utenriksdepartementet og den enkelte mottaker.
Komiteens tilråding rammeområde 4, romertall VI.
Tilsagnsfullmakter
Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2014 kan gi tilsagn om:
1. støtte utover gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:
Kap.
Post
Betegnelse
Samlet ramme
117
EØS-finansieringsordningene
75
EØS-finansieringsordningen 2009–2014
3 738,5 mill. kroner
76
Den norske finansieringsordningen 2009–2014
3 209,2 mill. kroner
161
Næringsutvikling
70
Næringsutvikling
20,0 mill. kroner
165
Forskning, kompetanseheving og evaluering
45
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold
287,0 mil. kroner
166
Miljø og bærekraftig utvikling mv.
74
Fornybar energi
10,0 mill. kroner
2. tilskudd til utvikling av en vaksine mot pneumokokkbakterien innenfor initiativet Advance Market Commitments for Vaccines (AMC) med inntil USD 57 mill. i perioden 2009–2017 over kap. 169 Globale helse- og vaksineinitiativ.
3. tilskudd til International Finance Facility for Immunisation II (IFFlm II) med inntil 1 500 mill. kroner i perioden 2010–2020 over kap. 169 Globale helse- og vaksineinitiativ, samt fravike stortingsvedtak av 8. november 1984 om utbetaling av tilskudd før det er behov for å dekke de aktuelle utgiftene og bruke tilskudd som sikkerhet for lån.
4. tilskudd til den globale vaksinealliansen GAVI med inntil 2 689,9 mill. kroner i perioden 2013–2015 over kap. 169 Globale helse- og vaksineinitiativ.
5. tilskudd til Det globale fondet for bekjempelse av aids, tuberkulose og malaria (GFATM) med inntil 1 700 mill. kroner samlet i perioden 2014–2016 over kap. 169 Globale helse- og vaksineinitiativ.
Komiteens tilråding rammeområde 4, romertall VII.
Garantifullmakter
Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2014 kan:
1. gi garantier innenfor en ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar for inntil 50 mill. kroner for å minske norske importørers risiko ved direkte import fra utviklingsland, jf. kap. 161 Næringsutvikling.
2. inngå garantier for perioden 2013–2018 for avtaler om kjøp av prevensjonsimplantater til bruk i utviklingsland, innenfor en ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar for inntil 140 mill. USD. Prevensjonsimplantatene skal være godkjent av Verdens helseorganisasjon (WHO), og avtalene skal være inngått med det formål å oppnå prisreduksjoner.
Komiteens tilråding rammeområde 4, romertall VIII.
Dekning av forsikringstilfelle
Stortinget samtykker i at Kongen i 2014 kan inngå avtaler om forsikringsansvar for utstillinger ved visningsinstitusjoner i utlandet innenfor en totalramme på inntil 2 500 mill. kroner. Forsikringsansvaret omfatter tap og skade under transport, lagring og i visningsperioden.
Komiteens tilråding rammeområde 4, romertall IX.
Toårige budsjettvedtak
Stortinget samtykker i at Norge kan slutte seg til toårige budsjettvedtak i FAO, WHO, ILO, UNIDO, OECD, WTO, IAEA, IEA, Havbunnsmyndigheten, Den internasjonale havrettsdomstolen, Rwandadomstolen, Jugoslaviadomstolen og for regulært bidrag til FN.
Komiteens tilråding rammeområde 4, romertall X.
Ettergivelse av fordringer
Stortinget samtykker i at Kongen i 2014 kan:
1. ettergi statlige fordringer på utviklingsland i samsvar med kriteriene i handlingsplanen av 2004 Om gjeldslette for utvikling for inntil 500 mill. kroner under Garantiinstituttet for Eksportkreditts gamle portefølje (gammel alminnelig ordning og den gamle særordningen for utviklingsland). Fordringene verdsettes til faktisk utestående beløp på ettergivelsestidspunktet.
2. ettergi statlige fordringer på Sudan som stammer fra den norske skipseksportkampanjen (1976–1980) for inntil 970 mill. kroner under Garanti-instituttet for Eksportkreditts gamle portefølje (gammel alminnelig ordning og den gamle særordningen for utviklingsland). Fordringene verdsettes til faktisk utestående beløp, inklusive påløpte renter, på ettergivelsestidspunktet. Gjeldsettergivelsen gjennomføres uten bevilgning over bistandsbudsjettet og uten å belaste den norske gjeldsplanens ramme.
Komiteens tilråding rammeområde 4, romertall XI.
Utbetaling av tilskudd
Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2014 gis unntak fra bestemmelsene i stortingsvedtak av 8. november 1984 om utbetaling av gitte bevilgninger på følgende måte:
1. Utbetalinger av norske medlemskapskontingenter, pliktige bidrag og andre bidrag til internasjonale organisasjoner Norge er medlem av, kan foretas i henhold til regelverket til den enkelte organisasjon.
2. Utbetalinger av tilskudd til utviklingsformål kan foretas en gang i året dersom avtaler om samfinansiering med andre givere innenfor utviklingssamarbeidet tilsier det.
3. Eventuelle utbetalinger av regjeringens gave til TV-aksjoner kan i sin helhet utbetales som et engangsbeløp.
Komiteens tilråding rammeområde 4, romertall XII.
Bruk av gjeldsbrev og raskere trekk på gjeldsbrev
Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2014 kan fravike bevilgningsreglementet § 3 annet ledd ved utstedelse av gjeldsbrev i forbindelse med kapitalpåfyllinger under Det internasjonale utviklingsfondet, Det asiatiske utviklingsfondet, Det afrikanske utviklingsfondet og Den globale miljøfasiliteten.
Komiteens tilråding rammeområde 4, romertall XIII.
Deltakelse i kapitaløkninger i internasjonale utviklingsbanker og fond
Stortinget samtykker i at:
1. Norge i forbindelse med den femte kapitaløkningen i Den asiatiske utviklingsbanken bidrar med en innbetalt andel tilsvarende motverdien i norske kroner på innbetalingstidspunktet av til sammen USD 11 617 150. Innbetalingen foretas i løpet av årene 2010–2014, og belastes kap. 171 Multilaterale finansinstitusjoner, post 71 Regionale banker og fond.
2. Norge deltar i den sjette generelle kapitaløkningen i Den afrikanske utviklingsbanken med en innbetalt andel tilsvarende motverdien i norske kroner på innbetalingstidspunktet av til sammen SDR 30 340 000. Innbetalingen foretas i løpet av årene 2011–2018, og belastes kap. 171 Multilaterale finansinstitusjoner, post 71 Regionale banker og fond.
3. Norge deltar i den niende kapitaløkningen i Den interamerikanske utviklingsbanken med en innbetalt andel tilsvarende motverdien i norske kroner på innbetalingstidspunktet av til sammen USD 2 907 287. Innbetalingen foretas i løpet av årene 2011–2015, og belastes kap. 171 Multilaterale finansinstitusjoner, post 71 Regionale banker og fond.
4. Norge deltar i den fjerde kapitaløkningen i Den internasjonale bank for rekonstruksjon og utvikling (IBRD) med en innbetalt andel tilsvarende motverdien i norske kroner på innbetalingstidspunktet av til sammen USD 20 476 585. Innbetalingen foretas i løpet av årene 2011–2015, og belastes kap. 171 Multilaterale finansinstitusjoner, post 70 Verdensbanken.
5. Norge deltar i den 13. kapitalpåfyllingen av Det afrikanske utviklingsfondet (AfDF-13) med en andel på 1 766 mill. kroner for perioden 2014–2016, innbetalt i tre like årlige bidrag. Innbetalingene belastes kap. 171 Multilaterale finansinstitusjoner, post 71 Regionale banker og fond.
6. Norge deltar i den 17. kapitalpåfyllingen av Det internasjonale utviklingsfondet (IDA-17) med en andel på 2 598 mill. kroner for perioden 2014–2016, innbetalt i tre like årlige bidrag. Innbetalingene belastes kap. 171 Multilaterale finansinstitusjoner, post 70 Verdensbanken.
7. i forbindelse med endring av stemmefordelingen i Den internasjonale bank for rekonstruksjon og utvikling (IBRD) foretas det en justering av aksjeandelene til medlemslandene gjennom en selektiv kapitaløkning. Norge deltar i den åttende selektive kapitaløkningen i forbindelse med endring av stemmevekten i Den internasjonale bank for rekonstruksjon og utvikling (IBRD) med en innbetalt andel tilsvarende motverdien i norske kroner på innbetalingstidspunktet av til sammen USD 4 393 527. Innbetalingen foretas i løpet av årene 2011–2014, og belastes kap. 171 Multilaterale finansinstitusjoner, post 70 Verdensbanken.
8. i forbindelse med formalisering av Sør-Sudans medlemskap i Afrikabanken foretas en selektiv kapitaløkning i Den afrikanske utviklingsbanken (AfDB) på inntil 96 600 UA årlig i perioden 2014–2021 og en økning i den norske statsgarantien i AfDB med inntil 12 107 200 UA.
Komiteens tilråding rammeområde 8, romertall I.
På statsbudsjettet for 2014 bevilges under:
Kap.
Post
Formål
Kroner
Kroner
Utgifter
1700
Forsvarsdepartementet
1
Driftsutgifter
371 587 000
73
Forskning og utvikling, kan overføres
31 174 000
1710
Forsvarsbygg og nybygg og nyanlegg
1
Driftsutgifter, kan overføres
3 034 794 000
46
Ekstraordinært vedlikehold, kan overføres
164 366 000
47
Nybygg og nyanlegg, kan overføres
1 588 411 000
1716
Forsvarets forskningsinstitutt
51
Tilskudd til Forsvarets forskningsinstitutt
180 600 000
1719
Fellesutgifter og tilskudd til foretak under Forsvarsdepartementet
1
Driftsutgifter
254 421 000
21
Spesielle driftsutgifter, overslagsbevilgning
135 875 000
43
Til disposisjon for Forsvarsdepartementet, kan overføres
14 830 000
71
Overføringer til andre, kan overføres
71 865 000
78
Norges tilskudd til NATOs og internasjonale driftsbudsjetter, kan overføres
273 400 000
1720
Felles ledelse og kommandoapparat
1
Driftsutgifter
3 872 711 000
1721
Felles ledelse av Forsvarets spesialstyrker
1
Driftsutgifter
32 363 000
1723
Nasjonal sikkerhetsmyndighet
1
Driftsutgifter
198 466 000
1725
Fellesinstitusjoner og -utgifter under Forsvarsstaben
1
Driftsutgifter
2 013 488 000
70
Renter låneordning, kan overføres
5 793 000
1731
Hæren
1
Driftsutgifter
5 240 804 000
1732
Sjøforsvaret
1
Driftsutgifter
3 427 384 000
1733
Luftforsvaret
1
Driftsutgifter
4 403 498 000
1734
Heimevernet
1
Driftsutgifter
1 190 838 000
1735
Etterretningstjenesten
21
Spesielle driftsutgifter
1 145 733 000
1740
Forsvarets logistikkorganisasjon
1
Driftsutgifter
2 087 765 000
1760
Nyanskaffelser av materiell og nybygg og nyanlegg
1
Driftsutgifter, kan nyttes under kap. 1760, post 45
1 017 568 000
44
Fellesfinansierte bygge- og anleggsarbeider, nasjonalfinansiert andel, kan overføres
38 302 000
45
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres, kan nyttes under kap. 1761, post 45
7 908 100 000
48
Fellesfinansierte bygge- og anleggsarbeider, fellesfinansiert andel, kan overføres
26 500 000
75
Fellesfinansierte bygge- og anleggsarbeider, Norges tilskudd til NATOs investeringsprogram for sikkerhet, kan overføres, kan nyttes under kap. 1760, post 44
88 085 000
1761
Nye kampfly med baseløsning
1
Driftsutgifter
83 257 000
45
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres
966 182 000
47
Nybygg og nyanlegg, kan overføres
152 902 000
1790
Kystvakten
1
Driftsutgifter
1 028 239 000
1791
Redningshelikoptertjenesten
1
Driftsutgifter
857 541 000
1792
Norske styrker i utlandet
1
Driftsutgifter
851 525 000
1795
Kulturelle og allmennyttige formål
1
Driftsutgifter
268 307 000
72
Overføringer til andre
2 412 000
Totale utgifter
43 029 086 000
Kap.
Post
Formål
Kroner
Kroner
Inntekter
4700
Forsvarsdepartementet
1
Driftsinntekter
2 246 000
4710
Forsvarsbygg og nybygg og nyanlegg
1
Driftsinntekter
3 882 404 000
47
Salg av eiendom
167 350 000
4719
Fellesinntekter til foretak under Forsvarsdepartementet
1
Driftsinntekter
750 000
4720
Felles ledelse og kommandoapparat
1
Driftsinntekter
67 925 000
4723
Nasjonal sikkerhetsmyndighet
1
Driftsinntekter
4 868 000
4725
Fellesinstitusjoner og -inntekter under Forsvarsstaben
1
Driftsinntekter
55 134 000
4731
Hæren
1
Driftsinntekter
62 998 000
4732
Sjøforsvaret
1
Driftsinntekter
51 904 000
4733
Luftforsvaret
1
Driftsinntekter
175 133 000
4734
Heimevernet
1
Driftsinntekter
5 747 000
4740
Forsvarets logistikkorganisasjon
1
Driftsinntekter
130 384 000
4760
Nyanskaffelser av materiell og nybygg og nyanlegg
1
Driftsinntekter
1 035 000
48
Fellesfinansierte bygge- og anleggsinntekter
26 500 000
4790
Kystvakten
1
Driftsinntekter
1 031 000
4791
Redningshelikoptertjenesten
1
Driftsinntekter
794 292 000
4792
Norske styrker i utlandet
1
Driftsinntekter
10 368 000
4795
Kulturelle og allmennyttige formål
1
Driftsinntekter
9 256 000
4799
Militære bøter
86
Militære bøter
500 000
Totale inntekter
5 449 825 000
Komiteens tilråding rammeområde 8, romertall II.
Merinntektsfullmakter
Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2014 kan:
1. benytte alle merinntekter til å overskride enhver utgiftsbevilgning under Forsvarsdepartementet, med følgende unntak:
2. inntekter fra militære bøter kan ikke benyttes som grunnlag for overskridelse.
3. inntekter ved salg av større materiell kan benyttes med inntil 75 pst. til overskridelse av bevilgningen under kap. 1760 Nyanskaffelser av materiell og nybygg og nyanlegg, post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold.
4. ta med ubrukte merinntekter ved utregning av overførbart beløp.
Komiteens tilråding rammeområde 8, romertall III.
Bestillingsfullmakter
Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2014 kan:
1. foreta bestillinger ut over gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye bestillinger og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:
Kap.
Post
Betegnelse
Samlet ramme
1720
Felles ledelse og kommandoapparat
1
Driftsutgifter
430 mill. kroner
1725
Fellesinstitusjoner og -utgifter under Forsvarsstaben
1
Driftsutgifter
75 mill. kroner
1731
Hæren
1
Driftsutgifter
130 mill. kroner
1732
Sjøforsvaret
1
Driftsutgifter
810 mill. kroner
1733
Luftforsvaret
1
Driftsutgifter
750 mill. kroner
1734
Heimevernet
1
Driftsutgifter
65 mill. kroner
1740
Forsvarets logistikkorganisasjon
1
Driftsutgifter
1 200 mill. kroner
1760
Nyanskaffelser av materiell og nybygg og nyanlegg
1
Driftsutgifter
100 mill. kroner
44
Fellesfinansierte investeringer, nasjonalfinansiert andel
80 mill. kroner
45
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold
17 000 mill. kroner
48
Fellesfinansierte investeringer, fellesfinansiert andel
165 mill. kroner
1761
Nye kampfly med baseløsning
45
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold
14 500 mill. kroner
1790
Kystvakten
1
Driftsutgifter
2 080 mill. kroner
1791
Redningshelikoptertjenesten
1
Driftsutgifter
60 mill. kroner
1792
Norske styrker i utlandet
1
Driftsutgifter
25 mill. kroner
1795
Kulturelle og allmennyttige formål
1
Driftsutgifter
2 mill. kroner
2. gi Forsvarets forskningsinstitutt fullmakt til å ha økonomiske forpliktelser på inntil 60 mill. kroner ut over det som dekkes av egne avsetninger.
Komiteens tilråding rammeområde 8, romertall IV.
Tilsagnsfullmakter
Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2014 kan gi tilsagn om økonomisk støtte ut over bevilgningen, men slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:
Kap.
Post
Betegnelse
Samlet ramme
1700
Forsvarsdepartementet
73
Forskning og utvikling
68 mill. kroner
Komiteens tilråding rammeområde 8, romertall V.
Nettobudsjettering av salgsomkostninger
Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2014 kan trekke salgsomkostninger ved salg av materiell og fast eiendom fra salgsinntekter før det overskytende inntektsføres under kap. 4760 Nyanskaffelser av materiell og nybygg og nyanlegg, post 45 Store nyanskaffelser og kap. 4710 Forsvarsbygg og nybygg og nyanlegg, post 47 Salg av eiendom.
Komiteens tilråding rammeområde 8, romertall VI.
Personell
Stortinget samtykker i at:
1. Forsvarsdepartementet i 2014 kan fastsette lengden på førstegangstjenesten, repetisjonstjenesten og heimevernstjenesten slik det går frem av Prop. 1 S (2013–2014).
2. enheter oppsatt med frivillig heimevernspersonell kan overføres til forsvarsgrener og fellesinstitusjoner, og benyttes i operasjoner i utlandet.
Komiteens tilråding rammeområde 8, romertall VII.
Investeringsfullmakter
Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2014 kan:
1. starte opp nye investeringsprosjekter, herunder større bygg- og eiendomsprosjekter, som er presentert som nye prosjekter i Prop. 1 S (2013–2014), innenfor de kostnadsrammer som der er omtalt.
2. endre tidligere godkjente prosjekter som anført i Prop. 1 S (2013–2014), herunder endrede kostnadsrammer.
3. starte opp og gjennomføre materiellinvesteringer og byggeprosjekter av lavere kategori.
4. nytte bevilgningen på den enkelte investeringspost, hhv. post 44, 45, 47 og 48 fritt mellom formål, bygg- og eiendomskategorier, anskaffelser og prosjekter som presentert i Prop. 1 S (2013–2014).
5. gjennomføre konsept- og definisjonsfasen av planlagte materiellanskaffelser.
6. igangsette planlegging og prosjektering av bygge-, anleggs- og innredningsprosjekter innenfor rammen av bevilgningen på de respektive poster.
7. inkludere gjennomføringskostnader i investeringsprosjektene for eiendom, bygg og anlegg på post 46 og post 47.
Komiteens tilråding rammeområde 8, romertall VIII.
Fullmakter vedrørende fast eiendom
Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2014 kan:
1. avhende fast eiendom uansett verdi til markedspris når det ikke foreligger annet statlig behov for eiendommen. Eiendommene skal normalt legges ut for salg i markedet, men kan selges direkte til fylkeskommuner eller kommuner til markedspris, innenfor EØS-avtalens bestemmelser. Dersom eiendommene er aktuelle for frilufts- eller kulturformål, kan de selges på samme vilkår til Statskog SF hvis ikke fylkeskommuner eller kommuner ønsker å kjøpe eiendommene.
2. avhende fast eiendom til en verdi av inntil 100 000 kroner vederlagsfritt eller til underpris når særlige grunner foreligger.
Komiteens tilråding rammeområde 8, romertall IX.
Tidspunkt for belastning av utgiftsbevilgninger
Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2014 kan belaste utgiftsbevilgninger for bestillinger gjennom NSPA (NATO Support Agency), andre internasjonale organisasjoner eller andre lands myndigheter fra det tidspunkt materiell blir bestilt, selv om levering først skjer senere i budsjettåret eller i et etterfølgende budsjettår.