Det ble votert over:
Innstilling:
- Komiteens tilrådingom endringer i medieeierskapsloven- I I lov 13. juni 1997 nr. 53 om eierskap i medier gjøres følgende endringer:- § 3 skal lyde: - § 3 Lovens saklige virkeområde - Loven gjelder: - a) dagsaviser og andre periodiske publikasjoner som hovedsakelig driver journalistisk produksjon og formidling av nyheter, aktualitetsstoff og samfunnsdebatt, - b) kringkasting, jf. kringkastingsloven § 1-1 første ledd bokstav a, og - c) elektroniske massemedier som har tilsvarende formål og funksjon som medier nevnt under bokstav a og b. - Loven gjelder ikke medier som har som hovedformål å drive med reklame eller markedsføring, eller som hovedsakelig er rettet mot medlemmer eller tilsatte i bestemte organisasjoner, foreninger eller selskap. - § 9 første ledd skal lyde: - Medietilsynet kan gripe inn mot erverv av eierandel i foretak som driver eller har eiermessig innflytelse over medier som nevnt i § 3 første ledd, dersom erververen alene eller i samarbeid med andre har eller får en betydelig eierstilling i mediemarkedet nasjonalt eller regionalt, og dette er i strid med formålet i lovens § 1. - § 9 sjette ledd skal lyde: - Bestemmelsene i denne paragrafen gjelder tilsvarende for samarbeidsavtaler som har tilsvarende virkninger som erverv. - § 10 skal lyde: - § 10 Nasjonale mediemarkeder - Som nasjonale mediemarkeder defineres: - a) dagspresse og periodiske publikasjoner, - b) fjernsyn, og - c) radio. - I tillegg kan Medietilsynet forskrift ved behov definere et eget marked for elektroniske medier. - Betydelig eierstilling i mediemarkedet nasjonalt anses normalt å foreligge ved - a) kontroll av en andel på 1/3 eller mer av ett nasjonalt marked, eller - b) kontroll av en andel på 1/4 eller mer i ett nasjonalt mediemarked dersom vedkommende allerede kontrollerer 1/3 eller mer i et annet nasjonalt mediemarked. - Medietilsynet kan etter en konkret vurdering komme til at en betydelig eierstilling også foreligger ved kontroll av en andel mellom 1/4 og 1/3 i et nasjonalt mediemarked. - Medietilsynet har ikke anledning til å gripe inn dersom markedsandelen ikke overstiger 1/4 av det aktuelle mediemarkedet. - Medietilsynet skal ved forskrift fastsette nærmere regler om beregning av markedsandeler og prinsipper for tilordning og vekting av oppslutning. - § 11 skal lyde: - § 11 Regionale mediemarkeder - Medietilsynet skal i forskrift definere regionale mediemarkeder (produktmarkeder og geografiske markeder) med utgangspunkt i lovens formål. Medietilsynet skal også fastsette når betydelig eierstilling regionalt normalt anses å foreligge. Medietilsynet skal jevnlig, og som utgangspunkt hvert tredje år, vurdere behovet for å definere markedene og betydelig eierstilling regionalt på nytt. - Medietilsynet skal ved forskrift fastsette nærmere regler om beregning av markedsandeler og prinsipper for tilordning og vekting av oppslutning. - § 12 andre og nytt tredje ledd skal lyde: - Bestemmelsene i denne paragrafen gjelder tilsvarende for samarbeidsavtaler som nevnt i § 9 sjette ledd. - Medietilsynet kan ved forskrift gi nærmere bestemmelser om melding etter denne paragraf. - § 13 første ledd skal lyde: - Enhver plikter å gi Medietilsynet og Klagenemnda for mediesaker de opplysninger tilsynet eller Klagenemnda krever for å kunne utføre sine gjøremål etter loven, blant annet for å - a) undersøke om det foreligger et erverv eller en samarbeidsavtale som er omfattet av lovens virkeområde, - b) fastsette markedsandeler eller definere markeder - c) undersøke om lovens inngrepskriterium er oppfylt - d) undersøke om vedtak i medhold av loven er overtrådt, eller - e) bidra til å skape større åpenhet, oppmerksomhet eller kunnskap om eierforhold i norske medier. - § 16 bokstav c skal lyde: - c) gir uriktige eller ufullstendige opplysninger til Medietilsynet eller Klagenemnda for mediesaker, eller - II - Loven gjelder fra den tid Kongen bestemmer. Kongen kan sette i kraft de enkelte bestemmelsene til forskjellig tid.