Det ble votert over:
- Forslag nr. 3 fra Fremskrittspartiet
- Forslag nr. 4 fra Fremskrittspartiet
- Forslag nr. 5 fra Fremskrittspartiet
- Forslag nr. 6 fra Fremskrittspartiet
- Forslag nr. 7 fra Fremskrittspartiet
- Forslag nr. 8 fra Fremskrittspartiet
- Forslag nr. 9 fra Fremskrittspartiet
- Forslag nr. 10 fra Fremskrittspartiet
- Forslag nr. 11 fra Fremskrittspartiet
- Forslag nr. 12 fra Fremskrittspartiet
- Forslag nr. 13 fra Fremskrittspartiet
- Forslag nr. 14 fra Fremskrittspartiet
- Forslag nr. 15 fra Fremskrittspartiet
- Forslag nr. 16 fra Fremskrittspartiet
- Forslag nr. 17 fra Fremskrittspartiet
- Forslag nr. 18 fra Fremskrittspartiet
- Forslag nr. 21 fra Fremskrittspartiet
- Forslag nr. 23 fra Fremskrittspartiet
- Forslag nr. 24 fra Fremskrittspartiet
- Forslag nr. 25 fra Fremskrittspartiet
- Forslag nr. 26 fra Fremskrittspartiet
- Forslag nr. 27 fra Fremskrittspartiet
- Forslag nr. 29 fra Fremskrittspartiet
- Forslag nr. 30 fra Fremskrittspartiet
- Forslag nr. 31 fra Fremskrittspartiet
- Forslag nr. 33 fra Fremskrittspartiet
- Forslag nr. 34 fra Fremskrittspartiet
- Forslag nr. 35 fra Fremskrittspartiet
- Forslag nr. 36 fra Fremskrittspartiet
- Forslag nr. 37 fra Fremskrittspartiet
- Forslag nr. 38 fra Fremskrittspartiet
- Forslag nr. 39 fra Fremskrittspartiet
- Forslag nr. 40 fra Fremskrittspartiet
- Forslag nr. 41 fra Fremskrittspartiet
- Forslag nr. 42 fra Fremskrittspartiet
- Forslag nr. 43 fra Fremskrittspartiet
- Forslag nr. 44 fra Fremskrittspartiet
- Forslag nr. 45 fra Fremskrittspartiet
- Forslag nr. 46 fra Fremskrittspartiet
- Forslag nr. 48 fra Fremskrittspartiet
- Forslag nr. 49 fra Fremskrittspartiet
Mindretallsforslag:
Forslag nr. 3 fra Fremskrittspartiet
Stortinget ber regjeringen øke rammen i Nasjonal transportplan 2014–2023 med 454,5 mrd. kroner sammenlignet med rammen i Meld. St. 26 (2012–2013). Stortinget ber regjeringen bruke følgende fordeling:
Kap. 1320 Statens vegvesen
Påplussinger fra Fremskrittspartiet
Post 23 Trafikktilsyn, drift og vedlikehold
+35,00 mrd. kroner
Post 30 Riksveiinvesteringer via statsbudsjett
+33,00 mrd. kroner
Post 31 Rassikring
+6,00 mrd. kroner
Post 62 Tilskudd rassikring fylkesveinett
+6,00 mrd. kroner
Post 63 (Ny) Tilskudd vedlikehold fylkesveier
+37,00 mrd. kroner
Post 72 Kjøp av riksveiferje/utvides til fylkesferjer
+20,00 mrd. kroner
Post 99 (Ny) Anslag annen finansiering dekkes av staten
+97,50 mrd. kroner
Kap. 1322 Jernbane SF
Post 95 Kapitalinnskudd
+38,00 mrd. kroner
Kap. 1324 Riksvei SF
Post 95 Kapitalinnskudd
+124,00 mrd. kroner
Kap. 1330 Særskilte transporttiltak
Post 60 Særskilte tilskudd kollektivtransport
+10,00 mrd. kroner
Post 80 (Ny) Storbypakke (Oslo, Bergen, Stavanger, Trondheim)
+13,00 mrd. kroner
Post 81 (Ny) Bypakke
+5,00 mrd. kroner
Post 82 (Ny) Trafikksikkerhetstiltak
+10,00 mrd. kroner
Kap. 1350 Jernbaneverket
Post 30 Investering i linjen
+15,00 mrd. kroner
Kap. 1062 Kystverket
Post 30 Nyanlegg (Stad skipstunnel)
+1,00 mrd. kroner
Post 45 Nyanskaffelser/vedlikehold farleder
+2,50 mrd. kroner
Post 65 (Ny) Utvikling godshavner
+1,50 mrd. kroner
SUM Fremskrittspartiets påplussinger
+ 454,50 mrd. kroner
+ Regjeringens NTP 2014–2023
507,99 mrd. kroner
Sum Fremskrittspartiets NTP 2014–2023
+ 962,49 mrd. kroner
Stortinget ber regjeringen prioritere motorveiutbygging og oppgradering av eksisterende motorvei på følgende strekninger:
Rv. 22 Lillestrøm–Fetsund med bru over Glomma
E18 Riksgrensen/Ørje–Oslo–Kristiansand
E6 Riksgrensen/Svinesund–Oslo–Trondheim–Steinkjer
E39 Kristiansand–Stavanger
E16 Sandvika–Hønefoss
Rv. 4 Oslo–Mjøsbrua
Rv. 2 Riksgrensen/Magnor–Kongsvinger
E39 Stavanger–Bergen
Rv. 25/ Rv. 3 Hamar–Elverum
E16 Hønefoss-Gardermoen–Kongsvinger
Rv. 35 Hokksund–Åmot
E134 Drammen–Bergen
Rv. 19 fergefri forbindelse Østfold–Vestfold
Stortinget ber regjeringen særlig prioritere jernbaneinvesteringer på følgende strekninger:
Østfoldbanen Oslo–Halden–Sverige
Dovrebanen Oslo–Lillehammer
Vestfoldbanen Oslo–Skien
Kongsbergbanen
Kongsvingerbanen
Gjøvikbanen Oslo–Gjøvik–Dovrebanen
Jernbanetunnel og ny T-banetunnel under Oslo sentrum
Fornebubanen
A-husbanen
Forbindelse mellom Follobanen og Alnabru
Jærbanen
Ofotbanen
Ringeriksbanen Sandvika–Hønefoss
Østfoldbanen Østre linje
Sørvestbanen Porsgrunn–Brokelandsheia
Bergensbanen
Sørlandsbanen
Gamle hovedbanen
Forslag nr. 4 fra Fremskrittspartiet
Stortinget ber regjeringen opprette et infrastrukturfond pålydende 500 mrd. kroner, der 75 pst. av avkastningen øremerkes samfunnsøkonomisk lønnsomme veiprosjekter og 25 pst. øremerkes samfunnsøkonomisk lønnsomme jernbaneprosjekter.
Forslag nr. 5 fra Fremskrittspartiet
Stortinget ber regjeringen omorganisere det nåværende Samferdselsdepartementet til et Transportdepartement med ansvar for alt innenfor transport til lands, vanns og i luften, samt all virksomhet som er en naturlig del av transportvirksomheten, herunder havnevirksomhet.
Forslag nr. 6 fra Fremskrittspartiet
Stortinget ber regjeringen etablere et Statens transporttilsyn som får til oppgave å drive kontroll av all transport til lands (vei og jernbane), vanns og luft og havnevirksomhet for å påse at alle regler, særlig sikkerhetsbestemmelser, følges. Tilsynet skal ha et særlig fokus på ulykkesutsatte veistrekninger.
Forslag nr. 7 fra Fremskrittspartiet
Stortinget ber regjeringen legge frem plan for effektivisering av Vegdirektoratet/Statens vegvesen i forbindelse med ordinært budsjett for 2014.
Forslag nr. 8 fra Fremskrittspartiet
Stortinget ber regjeringen fremme en sak om å overføre fylkesveiene fra fylkene til staten og kommunen, der veiene som tidligere var klassifisert som øvrige riksveier overføres tilbake til staten, og øvrige veier fordeles mellom staten og kommunene.
Forslag nr. 9 fra Fremskrittspartiet
Stortinget ber regjeringen sørge for at fergesamband klassifisert som riksveiferge, får full statlig finansiering over statsbudsjettet, inkludert ferger som etter forvaltningsreformen ble omklassifisert fra riksveiferger til fylkesveiferger.
Forslag nr. 10 fra Fremskrittspartiet
Stortinget ber regjeringen endre retningslinjene for fergeavløsningsprosjekter slik at staten heretter dekker samlede finansieringskostnader i inntil 50 år.
Forslag nr. 11 fra Fremskrittspartiet
Stortinget ber regjeringen utvide pågående forsøk med gratis ferge til å omfatte et av de nåværende større riksveiferjesambandene i en periode på 2 år og peker spesielt på ferjesambandet Halhjem–Sandvikvåg på E39 i Hordaland.
Forslag nr. 12 fra Fremskrittspartiet
Stortinget ber regjeringen legge fram sak om statlig overtakelse av bompengegjeld i eksisterende bompengeselskaper, samt finansiering over de årlige statsbudsjettene slik at innkreving av bompenger opphører umiddelbart.
Forslag nr. 13 fra Fremskrittspartiet
Stortinget ber regjeringen hvert år fremover legge frem en komplett oversikt overfor Stortinget over brutto bompenger, innkrevingskostnader, finansieringskostnader og netto bompenger for samtlige bompengeprosjekter i Norge.
Forslag nr. 14 fra Fremskrittspartiet
Stortinget ber regjeringen legge frem en sak om å oppheve den lovmessige adgangen til bompengeinnkreving på offentlige veier.
Forslag nr. 15 fra Fremskrittspartiet
Stortinget ber regjeringen dimensjonere nye trygge norske motorveier til en maksimalfartsgrense på 130 km/t.
Forslag nr. 16 fra Fremskrittspartiet
Stortinget ber regjeringen utrede bedre tilrettelegging og koordinering for ekspressbusser i hver enkelt transportkorridor.
Forslag nr. 17 fra Fremskrittspartiet
Stortinget ber regjeringen sørge for at det ikke tas utbytte fra Avinor AS i NTP-perioden 2014–2023.
Forslag nr. 18 fra Fremskrittspartiet
Stortinget ber regjeringen i løpet av 2014 legge frem en egen stortingsmelding om modernisering av norsk luftfartspolitikk basert på «Strategi for norsk luftfart» fra juni 2008, og fremlagte rapporter om flysikkerheten i norsk luftfart.
Forslag nr. 21 fra Fremskrittspartiet
Stortinget ber regjeringen legge frem en nasjonal havnestrategi der man satser på et mindre antall nasjonale havner med riksveitilknytning.
Forslag nr. 23 fra Fremskrittspartiet
Stortinget ber regjeringen gjennomføre en betydelig reduksjon av planleggingstiden for samferdselsprosjekter med målsetting om å redusere planleggingstiden til tre år.
Forslag nr. 24 fra Fremskrittspartiet
Stortinget ber regjeringen bruke statlig regulering på alle motorveistrekninger i NTP 2014–2023.
Forslag nr. 25 fra Fremskrittspartiet
Stortinget ber regjeringen utrede bruk av offentlig-privat samarbeid (OPS) basert på statlig fullfinansiering.
Forslag nr. 26 fra Fremskrittspartiet
Stortinget ber regjeringen i løpet av 2014 legge frem egen sak om bruk av nye finansieringsløsninger for å sikre statlig finansiering av investeringer innenfor samferdselssektoren.
Forslag nr. 27 fra Fremskrittspartiet
Stortinget ber regjeringen inkludere reisetidsforutsigbarhet i statens veileder i samfunnsøkonomiske analyser.
Forslag nr. 29 fra Fremskrittspartiet
Stortinget ber regjeringen utrede en ordning med kjøp av sjøbasert godstransportkapasitet innenlands for å øke overgang fra landbasert til sjøbasert godstransport.
Forslag nr. 30 fra Fremskrittspartiet
Stortinget ber regjeringen utrede full konkurranse på alle norske jernbanestrekninger som i dag trafikkeres av NSB, og legge frem forslag for Stortinget på egnet måte.
Forslag nr. 31 fra Fremskrittspartiet
Stortinget ber regjeringen organisere Kystverket som statsforetak (SF), for å legge forholdene til rette for en raskere og mer samfunnsøkonomisk utbygging og vedlikehold av effektiv, sikker og miljøvennlig sjøtransport i Norge. Stortinget legger til grunn at selskapet får langsiktige, statlige lån med lav rente til sine prosjekter, og at selskapets utgifter til renter og avdrag for slike lån dekkes gjennom de årlige statsbudsjett.
Forslag nr. 33 fra Fremskrittspartiet
Stortinget ber regjeringen utrede nye ringveiløsninger rundt de største byene.
Forslag nr. 34 fra Fremskrittspartiet
Stortinget ber regjeringen legge frem forslag om statlig fullfinansiering av bypakkene i de fire største byene.
Forslag nr. 35 fra Fremskrittspartiet
Stortinget ber regjeringen utrede bygging av vei i flere plan for å utvide veikapasiteten spesielt i og rundt de største byene.
Forslag nr. 36 fra Fremskrittspartiet
Stortinget ber regjeringen endre innretningen på Belønningsordningen innenfor kollektivtransport slik at disse fordeles til byområder etter søknad, men uten krav om lokale tiltak finansiert med bompenger og krav om restriksjoner på lokal bilkjøring. Stortinget ber regjeringen sørge for at belønningsordningen fremstår som en belønning for nye tiltak innenfor kollektivtransporten for å øke kollektivandel og antall transporterte passasjerer spesielt i rushtiden og med dokumentasjon underveis og ved avtalens utløp.
Forslag nr. 37 fra Fremskrittspartiet
Stortinget ber regjeringen sørge for at ordningen med statlig kjøp av persontransport med tog (kap.1351) på årlig statsbudsjett blir utvidet med statlig kjøp av persontransport generelt, og uavhengig av transportmiddel i de fire største byene, under budsjettkapittel 1330 Særskilte transporttiltak. Stortinget ber om at en slik utvidet ordning kommer på plass fra og med statsbudsjettet for 2014.
Forslag nr. 38 fra Fremskrittspartiet
Stortinget ber regjeringen sørge for at programområdet Bymiljøavtaler innenfor den økonomiske rammen for riksveiinvesteringer ifølge tabell 7.4. i ny NTP 2014–2023 brukes til investering i riksveinettet i de fire største byene med vekt på tiltak som øker fremkommelighet generelt og kollektivtransport spesielt, og til statlig kjøp av kollektivtransport fordelt med 50 pst. til hvert formål.
Forslag nr. 39 fra Fremskrittspartiet
Stortinget ber regjeringen inkludere kapasitetsfremmende tiltak innenfor kollektivtransport som blant annet prosjektet «Spontan samkjøring i Bergen» i tildeling av midler fra hhv. Belønningsordning og Bymiljøpakker.
Forslag nr. 40 fra Fremskrittspartiet
Stortinget ber regjeringen sørge for samordning av Bybaneprosjektet i Bergen, jf. St.prp. nr. 75 (2004–2005) og Innst. S. nr. 94 (2005–2006), med utvikling av nærtrafikk med jernbane i Bergensregionen. Stortinget legger til grunn at staten overtar ansvaret for utbygging av prosjektet.
Forslag nr. 41 fra Fremskrittspartiet
Stortinget ber regjeringen gjennom dialog med Oslo kommune sørge for at Alnabru først og fremst utvikles som et logistikknutepunkt, både nasjonalt, regional og lokalt.
Forslag nr. 42 fra Fremskrittspartiet
Stortinget ber regjeringen utrede periodisk godkjenning av veinettet i Norge og et klart definert statlig juridisk ansvar i veitrafikkloven for ulykker som skyldes dårlig vei.
Forslag nr. 43 fra Fremskrittspartiet
Stortinget ber regjeringen utrede en statlig fullfinansiert Oslofjord-forbindelse mellom Østfold og Vestfold til erstatning for ferjesambandet Moss–Horten, med målsetting om ferdigstillelse innen utgangen av NTP 2014–2023.
Forslag nr. 44 fra Fremskrittspartiet
Stortinget ber regjeringen sørge for at E18 Rugtvedt–Dørdal bygges ut med full 23-meters veibredde slik politiet, brannvesenet, Statens vegvesen og aksjonsgruppa for E18 krever.
Forslag nr. 45 fra Fremskrittspartiet
Stortinget ber regjeringen øke rammene for perioden 2014–2017 med 100 mill. kroner, slik at det unngås stans i utbyggingen på rv. 9 gjennom Setesdal.
Forslag nr. 46 fra Fremskrittspartiet
Stortinget ber regjeringen sette i gang bygging av Stad skipstunnel i 2014 basert på alternativ «Stor tunnel» med statlig fullfinansiering.
Forslag nr. 48 fra Fremskrittspartiet
Stortinget ber regjeringen med utgangspunkt i Oslopakke 3 utarbeide et videreført prosjekt (Østlandspakken) for modernisering og effektivisering av transportnettet i triangelet Hamar–Skien–Halden basert på statlig prosjektfinansiering, og med et tidsperspektiv 2014–2043.
Forslag nr. 49 fra Fremskrittspartiet
Stortinget ber regjeringen sikre at utbygging av skinnebaserte kollektivtiltak i og rundt de største byene samordnes med Jernbaneverket, og at slik utbygging inngår som en del av arbeidet med å utvikle trafikknutepunkt der flere transportformer knyttes direkte sammen. Stortinget ber regjeringen legge frem egen sak om dette.