Det ble votert over:
- Forslag nr. 86 fra Kristelig Folkeparti
- Forslag nr. 87 fra Kristelig Folkeparti
- Forslag nr. 88 fra Kristelig Folkeparti
Mindretallsforslag:
Forslag nr. 86 fra Kristelig Folkeparti
1. Rammene til samferdselsformål i planperioden 2014–2023 økes med 17,92 mrd. kroner ut over regjeringens forslag slik at midler som stilles til rådighet for samferdselsformål økes med 27,92 mrd. kroner, jf. fordeling i følgende tabell:
Økonomiske rammer, avvikende fra regjeringens forslag. Årlig gjennomsnitt. Mill. 2013-kroner.
Formål
Regjeringens forslag
NTP 2014–2023
Kristelig Folkepartis forslag
NTP 2014–2023
Økning
Kap. 1350 Jernbaneverket
16 781
17 381
600
Kap. 1330 post 711)
-
250
250
Kap. 1330 post 60
Belønningsordning kollektivtiltak
923
1423
500
Kap. 1320 post 61
Rentekompensasjon for transporttiltak i fylkene
228
1000
772
Kap. 1330 post 61 Tilskudd bybaner
-
200
200
Kap. 1320 post 23/30
Statens vegvesen
31 155
31 605
450
Kap. 1301 post 722)
Infrastruktur El-bil Transnova
20
20
Effektiviseringsgevinst
-10
Sum økning
1 792
1) Ny post: Belønningsordning for gang- og sykkelvei.
2) 50 mill. kroner første fire år.
2. Økte midler innenfor disse hovedrammene fordeles i tråd med Kristelig Folkepartis merknader i Innst. 450 S (2012–2013).
Forslag nr. 87 fra Kristelig Folkeparti
Stortinget ber regjeringen opprette et infrastrukturfond med en ramme på 50 mrd. kroner, slik at større utbygginger i større grad gjennomføres helhetlig og med mer forutsigbar finansiering.
Forslag nr. 88 fra Kristelig Folkeparti
Stortinget ber regjeringen fremme ny sak for Stortinget slik at utbygging av hele InterCity-triangelet kan realiseres innen 2026.