Det ble votert over:
- Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 12, romertall I.
- Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 12, romertall II.
- Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 12, romertall III.
- Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 12, romertall IV.
- Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 12, romertall V.
- Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 12, romertall VI.
- Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 12, romertall VII.
- Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 12, romertall VIII.
- Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 12, romertall IX.
- Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 12, romertall X.
- Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 12, romertall XI.
- Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 12, romertall XII.
- Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 12, romertall XIII.
- Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 12, romertall XIV.
- Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 12, romertall XV.
- Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 12, romertall XVI.
- Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 12, romertall XVII.
- Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 13, romertall I.
- Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 13, romertall II.
- Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 13, romertall III.
- Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 13, romertall IV.
- Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 13, romertall V.
- Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 13, romertall VI.
- Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 13, romertall VII.
- Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 13, romertall VIII.
- Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 13, romertall IX.
- Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 13, romertall X.
- Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 13, romertall XI.
- Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 13, romertall XII.
- Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 13, romertall XIII.
- Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 13, romertall XIV.
- Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 13, romertall XV.
Innstilling:
Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 12, romertall I.
På statsbudsjettet for 2026 bevilges under:
Kap.
Post
Formål
Kroner
Kroner
Utgifter
954
Petoro AS
70
Tilskudd til administrasjon
453 824 000
1800
Energidepartementet
1
Driftsutgifter
269 264 000
21
Spesielle driftsutgifter, kan overføres, kan nyttes under postene 50, 71 og 72
44 600 000
50
Overføring til andre forvaltningsorganer, kan overføres
1 000 000
60
Utsira kommune – havvindutvikling
3 000 000
70
Tilskudd til internasjonale organisasjoner mv.
14 500 000
71
Norsk Oljemuseum
17 400 000
72
Tilskudd til energiformål, kan overføres, kan nyttes under post 21
18 000 000
1810
Sokkeldirektoratet
1
Driftsutgifter
453 600 000
21
Spesielle driftsutgifter, kan overføres
55 000 000
23
Oppdrags- og samarbeidsvirksomhet, kan overføres
50 000 000
1820
Norges vassdrags- og energidirektorat
1
Driftsutgifter
1 031 800 000
21
Spesielle driftsutgifter, kan overføres
110 500 000
22
Flom- og skredforebygging, kan overføres, kan nyttes under postene 45 og 60
383 000 000
23
Oppdrags- og samarbeidsvirksomhet, kan overføres
60 000 000
25
Krise- og hastetiltak i forbindelse med flom- og skredhendelser, kan overføres, kan nyttes under post 61
150 000 000
26
Reguleringsmyndigheten for energi
96 300 000
45
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres, kan nyttes under post 22
39 000 000
60
Tilskudd til flom- og skredforebygging, kan overføres, kan nyttes under post 22
210 000 000
62
Fordeling av inntekt fra avgift på vindkraft
360 000 000
74
Tilskudd til museums- og kulturminnetiltak, kan overføres
9 100 000
75
Strømstønadsordning, overslagsbevilgning
1 900 000 000
76
Strømstønad for nærvarme, kan overføres
4 500 000
77
Norgespris for strøm, overslagsbevilgning
9 100 000 000
78
Norgespris for fjernvarme, overslagsbevilgning
500 000 000
79
Strømstønad for fjernvarme, overslagsbevilgning
35 000 000
1825
Energieffektivisering og -omlegging
21
Spesielle driftsutgifter, kan overføres
13 000 000
50
Klima- og energifondet
1 300 000 000
60
Tilskudd til energitiltak i kommunale bygg, kan overføres
200 000 000
1850
Klima, industri og teknologi
21
Spesielle driftsutgifter, kan overføres
70 000 000
50
Fond for CO2-håndtering
80 000 000
70
Gassnova SF
100 000 000
71
Teknologisenter Mongstad
69 000 000
72
Langskip – fangst og lagring av CO2, kan overføres
1 900 000 000
73
Norges forskningsråd, kan overføres
1 085 000 000
2440
Statens direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten
30
Investeringer
36 100 000 000
Totale utgifter
56 286 388 000
Inntekter
4800
Energidepartementet
70
Garantiprovisjon, Gassco
2 200 000
4810
Sokkeldirektoratet
1
Gebyrinntekter
33 000 000
2
Oppdrags- og samarbeidsinntekter
50 000 000
4820
Norges vassdrags- og energidirektorat
1
Gebyrinntekter
10 300 000
2
Oppdrags- og samarbeidsinntekter
60 000 000
40
Flom- og skredforebygging
20 000 000
5440
Statens direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten
24
Driftsresultat:
1 Driftsinntekter
274 200 000 000
2 Driftsutgifter
-43 000 000 000
3 Lete- og feltutviklingsutgifter
-2 100 000 000
4 Avskrivninger
-39 300 000 000
5 Renter av statens kapital
-4 900 000 000
184 900 000 000
30
Avskrivninger
39 300 000 000
80
Renter av statens kapital
4 900 000 000
Totale inntekter
229 275 500 000
Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 12, romertall II.
MerinntektsfullmakterStortinget samtykker i at Energidepartementet i 2026 kan:
overskride bevilgningen under
mot tilsvarende merinntekter under
kap. 1810 post 23
kap. 4810 post 2
kap. 1820 post 23
kap. 4820 post 2
kap. 1820 post 45
kap. 4820 post 3
kap. 1825 post 50
kap. 5582 post 73
Merinntekt som gir grunnlag for overskridelse, skal også dekke merverdiavgift knyttet til overskridelsen og berører derfor også kap. 1633, post 1 for de statlige forvaltningsorganene som inngår i nettoordningen for merverdiavgift.
Merinntekter og eventuelle mindreinntekter tas med i beregningen av overføring av ubrukt bevilgning til neste år.
Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 12, romertall III.
BestillingsfullmakterStortinget samtykker i at Energidepartementet i 2026 kan pådra staten forpliktelser utover gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye forpliktelser og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:
Kap.
Post
Betegnelse
Samlet ramme
1800
Energidepartementet
21
Spesielle driftsutgifter
17 mill. kroner
1810
Sokkeldirektoratet
21
Spesielle driftsutgifter
50 mill. kroner
1820
Norges vassdrags- og energidirektorat
21
Spesielle driftsutgifter
50 mill. kroner
22
Flom- og skredforebygging
330 mill. kroner
25
Krise- og hastetiltak i forbindelse med flom- og skredhendelser
350 mill. kroner
Av fullmakt under kap. 1820, post 25 Krise- og hastetiltak i forbindelse med flom- og skredhendelser, gjelder 300 mill. kroner hastetiltak i Nesbyen sentrum og 50 mill. kroner krise- og hastetiltak i forbindelse med andre flom- og skredhendelser.
Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 12, romertall IV.
TilsagnsfullmakterStortinget samtykker i at Energidepartementet i 2026 kan gi tilsagn om tilskudd utover gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:
Kap.
Post
Betegnelse
Samlet ramme
1800
Energidepartementet
60
Utsira kommune – havvindutvikling
6 mill. kroner
72
Tilskudd til energiformål
10 mill. kroner
1820
Norges vassdrags- og energidirektorat
60
Tilskudd til flom- og skredforebygging
350 mill. kroner
1825
Energieffektivisering og -omlegging
60
Tilskudd til energitiltak i kommunale bygg
150 mill. kroner
1850
Klima, industri og teknologi
70
Gassnova SF
20 mill. kroner
73
Norges forskningsråd
4 155 mill. kroner
Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 12, romertall V.
Utbyggingsprosjekter på norsk kontinentalsokkelStortinget samtykker i at Energidepartementet kan godkjenne prosjekter (planer for utbygging/anlegg og drift) på norsk kontinentalsokkel under følgende forutsetninger:
-
Prosjektet må ikke ha prinsipielle eller samfunnsmessige sider av betydning.
-
Øvre grense for utbyggingskostnadene per enkeltprosjekt utgjør 30 mrd. 2026-kroner.
-
Utbyggingen må vise akseptabel samfunnsøkonomisk lønnsomhet og være rimelig robust mot endringer i prisutviklingen for olje og naturgass.
Energidepartementet får fullmakt til å prisjustere rammen for utbyggingskostnader.
-
Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 12, romertall VI.
Oppgjørsordning og nettoføring av NorgesprisStortinget samtykker i at Energidepartementet i 2026 kan fastsette en oppgjørsordning for prissikring av Norgespris og nettoføre utgifter og inntekter for ordningene over kap. 1820 Norges vassdrags- og energidirektorat, post 77 Norgespris for strøm og post 78 Norgespris for fjernvarme.
Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 12, romertall VII.
Unntak fra kontantprinsippet ved bruttoføring av inntekter og utgifterStortinget samtykker i at Energidepartementet i 2026 kan fravike Bevilgningsreglementets § 3 tredje ledd (kontantprinsippet) ved å bruttoføre inntekter fra påslaget på nettariffen som innkreves av Enova SF og som innbetales direkte til Klima- og energifondet på inntektssiden av statsbudsjettet under kap. 5582 Sektoravgifter under Energidepartementet, post 73 Påslag på nettariffen til Klima- og energifondet, og utgiftsføre et tilsvarende beløp under kap. 1825 Energieffektivisering og -omlegging, post 50 Klima- og energifondet.
Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 12, romertall VIII.
Fullmakt til å overskrideStortinget samtykker i at Kongen i 2026 kan overskride bevilgningen under kap. 2440/5440 Statens direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten (SDØE) med inntil 5 mrd. kroner ved utøvelse av statens forkjøpsrett ved overdragelser av andeler i utvinningstillatelser på norsk kontinentalsokkel.
Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 12, romertall IX.
Fullmakt til å utgiftsføre uten bevilgningStortinget samtykker i at Nærings- og fiskeridepartementet i 2026 kan utgiftsføre uten bevilgning under kap. 954 Petoro AS, post 71 Erstatninger, erstatning til Norges Bank som omfatter netto rentetap og andre dokumenterte kostnader grunnet avvik i varslet og faktisk innbetaling av valuta fra SDØE til Norges Bank, jf. avtale om overføring og kjøp av valuta fra SDØE til Norges Bank.
Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 12, romertall X.
Forpliktelser under avsetningsinstruksen og øvrige driftsrelaterte forpliktelserStortinget samtykker i at Nærings- og fiskeridepartementet i 2026 kan pådra staten forpliktelser utover bevilgningene under kap. 2440/5440 Statens direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten, knyttet til:
-
løpende forretningsvirksomhet i interessentskapene, samt deltakelse i annen virksomhet som har tilknytning til leting og utvinning av petroleum.
-
avsetning av statens petroleum etter avsetningsinstruksen gitt Equinor ASA.
-
Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 12, romertall XI.
Utbyggingsrelaterte forpliktelserStortinget samtykker i at Nærings- og fiskeridepartementet i 2026 kan pådra staten forpliktelser utover bevilgningene under kap. 2440/5440 Statens direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten, hvor øvre grense for statens forholdsmessige andel for det enkelte prosjekt/fase utgjør inntil 5 mrd. kroner knyttet til deltakelse i:
-
utbyggingsprosjekter (planer for utbygging/anlegg og drift) på norsk kontinentalsokkel.
-
utviklingsprosjekter under Gassled eller andre interessentskap.
-
Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 12, romertall XII.
Forpliktelser i fasen før plan for utbygging og drift og for anlegg og drift er behandletStortinget samtykker i at Nærings- og fiskeridepartementet i 2026 kan pådra staten forpliktelser utover bevilgningene under kap. 2440/5440 Statens direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten knyttet til kontraktsmessige forpliktelser i fasen før plan for utbygging og drift er godkjent eller før tillatelse til anlegg og drift er gitt, herunder forpliktelser knyttet til en pre-interessentskapsfase.
Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 12, romertall XIII.
Overføring av eiendomsrett mot bruksrettStortinget samtykker i at Nærings- og fiskeridepartementet i 2026 kan godkjenne overføring av eiendomsrett fra en rettighetshavergruppe hvor Petoro AS som forvalter av SDØE er en av rettighetshaverne, til en annen rettighetshavergruppe. Det forutsettes at Petoro AS som forvalter av SDØE er sikret tilstrekkelig bruksrett. Denne fullmakt vil gjelde for de prosjekter hvor Energidepartementet har fullmakt til å godkjenne plan for utbygging/anlegg og drift, samt ved mindre endringer for prosjekter hvor plan for utbygging/anlegg og drift allerede er godkjent. Fullmakten gis under forutsetning av at overføring av eiendomsrett ikke har prinsipielle eller samfunnsmessige sider av betydning.
Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 12, romertall XIV.
Overdragelse av andeler i utvinningstillatelserStortinget samtykker i at Nærings- og fiskeridepartementet i 2026 kan godkjenne overdragelse (salg, kjøp eller bytte) av deltakerandeler for Petoro AS som forvalter av SDØE der det antas at ressursene i utvinningstillatelsen på tidspunkt for overdragelsen er mindre enn 3 millioner Sm3 oljeekvivalenter.
Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 12, romertall XV.
Overdragelse og samordning av andeler i utvinningstillatelserStortinget samtykker i at Nærings- og fiskeridepartementet i 2026 kan godkjenne at Petoro AS kan delta i:
-
overdragelse (salg, kjøp eller bytte) av deltakerandeler i interessentskap hvor en rettighetshaver velger å tre ut av interessentskapet og hvor SDØE berøres av overdragelsen.
-
forenklet samordning av utvinningstillatelser med SDØE-andeler.
-
ny/endret plan for utbygging og drift av forekomster innenfor et samordnet område med SDØE-deltakelse.
-
overdragelse av deltakerandeler for å oppnå fortsatt harmonisering av deltakerandeler i utvinningstillatelser som er samordnet, og hvor SDØE berøres av overdragelsen.
-
Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 12, romertall XVI.
Overdragelse av andeler i rørledninger mv.Stortinget samtykker i at Nærings- og fiskeridepartementet i 2026 kan godkjenne nødvendige transaksjoner for overdragelse av andeler for Petoro AS som forvalter av SDØE for å innlemme rørledninger og transportrelaterte anlegg med SDØE-andel i Gassled eller andre interessentskap. Statens andel i Gassled eller andre interessentskap skal justeres for å gjenspeile innlemmelsen.
Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 12, romertall XVII.
Regnskapsføring av kontantinnkallinger mot mellomværendet med statskassenStortinget samtykker i at Nærings- og fiskeridepartementet i 2026 kan gi Petoro AS fullmakt til å postere inn- og utbetalinger for SDØE mot mellomværendet med statskassen. Mellomværendet omfatter over-/underinnkalling av kontanter fra operatørselskapene (differansen mellom kontantinnkalling og avregning fra operatør), arbeidskapital, avregning fra operatør, merverdiavgift og mellomværende med betalingsformidler m.m.
Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 13, romertall I.
På statsbudsjettet for 2026 bevilges under:
Kap.
Post
Formål
Kroner
Kroner
Utgifter
1400
Klima- og miljødepartementet
1
Driftsutgifter
367 222 000
21
Spesielle driftsutgifter
80 945 000
71
Internasjonale organisasjoner
103 114 000
74
Tilskudd til AMAP, kan overføres
12 349 000
76
Støtte til nasjonale og internasjonale miljøtiltak, kan overføres
97 746 000
1410
Kunnskap om klima og miljø
21
Miljødata
545 871 000
23
MAREANO, kan overføres
73 164 000
70
Nasjonale oppgaver ved miljøinstituttene
71 472 000
71
Grunnbevilgninger til miljøinstituttene under Norges forskningsråd
256 950 000
73
Norges forskningsråd, kan overføres
498 518 000
1411
Artsdatabanken
1
Driftsutgifter
47 987 000
21
Spesielle driftsutgifter, kan overføres, kan nyttes under post 70
28 021 000
70
Tilskudd til å styrke kunnskap om og formidling av naturmangfoldet, kan overføres, kan nyttes under post 21
14 666 000
1412
Meteorologiformål
50
Meteorologisk institutt
446 415 000
70
Internasjonale samarbeidsprosjekter
174 841 000
1420
Miljødirektoratet
1
Driftsutgifter
991 892 000
21
Spesielle driftsutgifter
830 742 000
23
Oppdrags- og gebyrrelatert virksomhet
271 691 000
30
Statlige erverv, bevaring av viktige friluftslivsområder, kan overføres
23 054 000
31
Tiltak i verneområder, tiltak for villrein og naturrestaurering, kan overføres
273 552 000
32
Statlige erverv, vern av naturområder, kan overføres
380 247 000
39
Oppryddingstiltak, kan overføres, kan nyttes under postene 69 og 79
8 645 000
60
Tilskudd til Natursats – tiltak og planlegging for natur i kommunene, kan overføres
144 826 000
61
Tilskudd til klimatiltak og klimatilpasning, kan overføres
272 735 000
62
Tilskudd til grønn skipsfart, kan overføres
20 000 000
66
Tilskudd til kommuner for å bedre tilgangen til strandsonen langs Oslofjorden
3 199 000
69
Oppryddingstiltak, kan overføres, kan nyttes under postene 39 og 79
30 232 000
71
Tilskudd til tiltak mot marin forsøpling, kan overføres
29 363 000
72
Erstatning for beitedyr tatt av rovvilt, overslagsbevilgning
163 878 000
73
Tilskudd til rovvilttiltak, kan overføres
71 706 000
74
CO2-kompensasjonsordning for industrien, kan nyttes under post 54
7 252 000 000
75
Vrakpant og tilskudd til innlevering og behandling av kasserte fritidsbåter og kjøretøy, overslagsbevilgning
413 212 000
76
Refusjon ved innlevering av klima- og miljøskadelige stoffer, overslagsbevilgning
220 000 000
77
Tilskudd til fagspesifikke miljøorganisasjoner
10 049 000
78
Tilskudd til friluftslivsformål, kan overføres
234 048 000
79
Oppryddingstiltak, kan overføres, kan nyttes under postene 39 og 69
492 000
80
Tilskudd til tiltak for å ta vare på natur, kan overføres
328 908 000
81
Tilskudd til verdiskaping basert på naturarven, kan overføres
13 192 000
84
Tilskudd til internasjonalt klima- og miljøsamarbeid
9 655 000
85
Tilskudd til besøkssenter for natur, kan overføres
91 023 000
86
Tilskudd til frivillige klima- og miljøorganisasjoner og klima- og miljøstiftelser
67 676 000
87
Tilskudd til natur og friluftsliv i områder berørt av landbaserte vindkraftverk, kan overføres
22 718 000
1422
Miljøvennlig skipsfart
21
Spesielle driftsutgifter
9 683 000
70
Tilskudd til private, kan nyttes under post 21
38 858 000
1423
Radioaktiv forurensning i det ytre miljø
1
Driftsutgifter
58 223 000
1425
Fisketiltak
21
Spesielle driftsutgifter
300 000
70
Tilskudd til fiskeformål, kan overføres
15 608 000
1428
Enova SF
50
Overføring til Klima- og energifondet
6 604 808 000
1471
Norsk Polarinstitutt
1
Driftsutgifter
211 577 000
21
Spesielle driftsutgifter, Troll forskningsstasjon, kan overføres
139 537 000
22
Drift av forskningsinfrastruktur, kan overføres
79 300 000
23
Eksterne prosjekter, kan overføres
113 000 000
45
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres
132 000 000
1472
Svalbards miljøvernfond
50
Overføringer til Svalbards miljøvernfond
19 307 000
1474
Fram – Nordområdesenter for klima- og miljøforskning
1
Driftsutgifter, kan nyttes under postene 50 og 70
283 000
50
Tilskudd til statlige mottakere, kan overføres, kan nyttes under post 70
28 640 000
70
Tilskudd til private mottakere, kan overføres, kan nyttes under post 50
33 182 000
1481
Klimakvoter
1
Driftsutgifter, kan overføres
2 951 000
22
Internasjonalt samarbeid under Parisavtalens artikkel 6, kan overføres
300 000 000
1482
Internasjonale klima- og utviklingstiltak
1
Driftsutgifter
81 877 000
21
Spesielle driftsutgifter, kan overføres, kan nyttes under post 73
62 160 000
73
Klima- og skoginitiativet, kan overføres, kan nyttes under post 21
3 942 666 000
Totale utgifter
26 871 976 000
Inntekter
4400
Klima- og miljødepartementet
3
Refusjon fra Utenriksdepartementet
36 469 000
4420
Miljødirektoratet
1
Oppdrag og andre diverse inntekter
7 227 000
4
Gebyrer, forurensningsområdet hos Miljødirektoratet
107 559 000
6
Gebyrer, forurensningsområdet hos statsforvalterembetene
66 942 000
7
Gebyrer, kvotesystemet
49 340 000
9
Internasjonale oppdrag
33 400 000
85
Overføringer fra andre
6 500 000
4423
Radioaktiv forurensning i det ytre miljø
1
Gebyrer, radioaktiv forurensning
1 212 000
4428
Enova SF
51
Tilbakeføring av bevilgninger til midlertidig energitilskuddsordning til næringslivet ifb. høye strømpriser
800 000 000
4471
Norsk Polarinstitutt
1
Diverse inntekter
11 500 000
21
Inntekter, Antarktis
30 000 000
22
Inntekter fra forskningsinfrastruktur
4 500 000
23
Eksterne forskningsprosjekter
113 000 000
4481
Salg av klimakvoter
1
Salgsinntekter
1 617 874 000
Totale inntekter
2 885 523 000
Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 13, romertall II.
MerinntektsfullmakterStortinget samtykker i at Klima- og miljødepartementet i 2026 kan:
overskride bevilgningen under
mot tilsvarende merinntekter under
kap. 1420 post 1
kap. 4420 postene 1, 50 og 85
kap. 1420 post 23
kap. 4420 postene 4, 6 og 9
kap. 1420 post 30
kap. 4420 post 40
kap. 1420 post 32
kap. 4420 post 41
kap. 1423 post 1
kap. 4423 post 1
kap. 1471 post 1
kap. 4471 post 1
kap. 1471 post 21
kap. 4471 post 21
kap. 1471 post 22
kap. 4471 post 22
kap. 1471 post 23
kap. 4471 post 23
kap. 1472 post 50
kap. 5578 post 70
Merinntekt som gir grunnlag for overskridelse, skal også dekke merverdiavgift knyttet til overskridelsen og berører derfor også kap. 1633, post 1 for de statlige forvaltningsorganene som inngår i nettoordningen for merverdiavgift.
Merinntekter og eventuelle mindreinntekter tas med i beregningen av overføring av ubrukt bevilgning til neste år.
Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 13, romertall III.
Fullmakt til overskridelseStortinget samtykker i at Klima- og miljødepartementet i 2026 kan:
-
overskride bevilgningen på kap. 1481 Klimakvoter, post 1 Driftsutgifter, til dekning av honorarer, transaksjonskostnader og utgifter til faglig bistand i forbindelse med salg av klimakvoter.
-
overskride bevilgningen på kap. 1481 Klimakvoter, post 22 Internasjonalt samarbeid under Parisavtalens artikkel 6, med et beløp som svarer til inntekter fra salg av klimakvoter som er regnskapsført på kap. 4481 Salg av klimakvoter, post 01 Salgsinntekter.
-
Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 13, romertall IV.
Kjøp av klimakvoter under Parisavtalens artikkel 6Stortinget samtykker i at Klima- og miljødepartementet i 2026 kan inngå avtaler om kjøp av klimakvoter innenfor en samlet ramme på 15 000 mill. kroner for gamle og nye forpliktelser under kap. 1481 Klimakvoter, post 22 Internasjonalt samarbeid under Parisavtalens artikkel 6. Deler av midlene kan også benyttes til programutvikling og målrettet kapasitetsbygging i vertsland. I tillegg kan Klima- og miljødepartementet gi tilsagn om kjernestøtte til Global Green Growth Institute (GGGI) fra kvotekjøpsprogrammet.
Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 13, romertall V.
BestillingsfullmakterStortinget samtykker i at Klima- og miljødepartementet i 2026 kan foreta bestillinger av materiell o.l. utover gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye bestillinger og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:
Kap.
Post
Betegnelse
Samlet ramme
1411
Artsdatabanken
21
Spesielle driftsutgifter
17,3 mill. kroner
1420
Miljødirektoratet
31
Tiltak i verneområder, tiltak for villrein og naturrestaurering
12 mill. kroner
32
Statlige erverv, vern av naturområder
332,8 mill. kroner
Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 13, romertall VI.
TilsagnsfullmakterStortinget samtykker i at Klima- og miljødepartementet i 2026 kan gi tilsagn om tilskudd utover gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:
Kap.
Post
Betegnelse
Samlet ramme
1410
Kunnskap om klima og miljø
73
Norges forskningsråd
1 563,9 mill. kroner
1411
Artsdatabanken
70
Tilskudd til å styrke kunnskap om og formidling av naturmangfoldet
34,4 mill. kroner
1420
Miljødirektoratet
30
Statlige erverv, bevaring av viktige friluftslivsområder
45 mill. kroner
60
Tilskudd til Natursats – tiltak og planlegging for natur i kommunene
30 mill. kroner
61
Tilskudd til klimatiltak og klimatilpasning
448,6 mill. kroner
62
Tilskudd til grønn skipsfart
663,2 mill. kroner
71
Tilskudd til tiltak mot marin forsøpling
15 mill. kroner
78
Tilskudd til friluftslivsformål
3 mill. kroner
80
Tilskudd til tiltak for å ta vare på natur
30 mill. kroner
87
Tilskudd til natur og friluftsliv i områder berørt av landbaserte vindkraftverk
10 mill. kroner
1428
Enova SF
50
Overføring til Klima- og energifondet
400 mill. kroner
1482
Internasjonale klima- og utviklingstiltak
73
Klima- og skoginitiativet
1 440 mill. kroner
Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 13, romertall VII.
Fullmakt til å inngå forpliktelserStortinget samtykker i at Klima- og miljødepartementet i 2026 kan pådra staten forpliktelser for fremtidige år til å kjøpe inn materiell og til å gi tilsagn om tilskudd utover gitte bevilgninger under kap. 1420 Miljødirektoratet, postene 39, 69 og 79 Oppryddingstiltak, men slik at samlet ramme for nye forpliktelser og gammelt ansvar ikke overstiger 10 mill. kroner.
Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 13, romertall VIII.
Utbetaling av tilskuddStortinget samtykker i at Klima- og miljødepartementet i 2026 gis unntak fra bestemmelsene i stortingsvedtak av 8. november 1984 om utbetalinger av gitte bevilgninger på følgende måte:
-
Utbetalinger av tilskudd til utviklingsformål kan foretas én gang i året for FNs klima- og skogprogram, FNs kontor for narkotika og kriminalitet (UNODC), Verdensbankens Forest Carbon Partnership Facility, Forest Investment Program, BioCarbon Fund plus og Kreditanstalt für Wiederaufbau (KfW).
-
Utbetalinger av tilskudd til Det grønne klimafondet (GCF) og til fond forvaltet av FNs Multi Partner Trust Fund, Inter-American Development Bank (IDB) og Perus nasjonale miljøfond Profonanpe kan foretas i henhold til regelverket for det enkelte fond.
-
Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 13, romertall IX.
Utbetaling for fremtidige utslippsreduksjonerStortinget samtykker i at Klima- og miljødepartementet i 2026 gis unntak fra forutsetningene i stortingsvedtaket fra 8. november 1984 om utbetalinger av gitte bevilgninger gjennom at tilskudd til Emergent Forest Financing Accelerator kan utbetales med det formål å betale for fremtidige verifiserte utslippsreduksjoner.
Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 13, romertall X.
Utbetaling av tilskudd til risikoavlastning av private investeringerStortinget samtykker i at Klima- og miljødepartementet i 2026 gis unntak fra forutsetningene i stortingsvedtaket fra 8. november 1984 om at utbetaling av gitte bevilgninger kun skal skje ved behov, slik at det kan utbetales tilskudd til risikoreduksjon for investeringer i avskogingsfri og bærekraftig økonomi i tråd med kriteriene for kap. 1482 Internasjonale klima- og utviklingstiltak, post 73 Klima- og skoginitiativet.
Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 13, romertall XI.
Utbetaling av renter på tilskuddStortinget samtykker i at opptjente renter på tilskudd som er utbetalte fra Norge under Klima- og skoginitiativet på kap. 1482, post 73, kan benyttes til tiltak etter avtale mellom Klima- og miljødepartementet og den enkelte mottakeren.
Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 13, romertall XII.
Fullmakt til å avhende areal innkjøpt for verneformål eller friluftslivsformål og for makeskifte i forbindelse med gjennomføring av skogvernStortinget samtykker i at Klima- og miljødepartementet i 2026 kan godkjenne salg, makeskifte eller bortfeste av eiendom som Miljødirektoratet forvalter, for inntil 25 mill. kroner.
Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 13, romertall XIII.
Fullmakt for kjøp av skogkreditter og utslippsenheterStortinget samtykker i at Klima- og miljødepartementet i 2026 kan inngå avtaler og intensjonsavtaler om kjøp av skogkreditter og utslippsenheter innenfor en samlet ramme på 3 000 mill. kroner under kap. 1481 Klimakvoter, post 25 Fleksible mekanismer under klimasamarbeidet med EU.
Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 13, romertall XIV.
Utbetaling til internasjonale samarbeid under Parisavtalens artikkel 6:Stortinget samtykker i at Klima- og miljødepartementet i 2026 gis unntak fra forutsetningene i stortingsvedtak av 8. november 1984 om utbetalinger av gitte bevilgninger på følgende måte:
-
Utbetaling til Verdensbankfondet Transformative Carbon Asset Facility (TCAF) med inntil USD 80 mill. samlet i perioden 2017–2031 under kap. 1481, post 22 Internasjonalt samarbeid under Parisavtalens artikkel 6.
-
Utbetaling til Verdensbankens Partnership for Market Implementation (PMI) med inntil USD 7 mill. i perioden 2022–2027 under kap. 1481, post 22 Internasjonalt samarbeid under Parisavtalens artikkel 6.
-
Utbetaling til Norwegian Article 6 Climate Action (NACA) Fund under Global Green Growth Institute (GGGI) sin fasilitet Carbon Transaction Facility med inntil USD 100 mill. samlet fra 2025 og til fremtidige kjøpskontrakter under fondet utløper. Midlene belastes kap. 1481, post 22 Internasjonalt samarbeid under Parisavtalens artikkel 6.
-
Utbetaling til kjernestøtte til Global Green Growth Institute (GGGI) på 24 mill. kroner samlet i perioden 2024–2026 under kap. 1481, post 22 Internasjonalt samarbeid under Parisavtalens artikkel 6.
-
Utbetaling til Global Green Growths Article 6 Readiness Facility på USD 5 mill. samlet i perioden 2025–2029 under kap. 1481, post 22 Internasjonalt samarbeid under Parisavtalens artikkel 6.
-
Utbetaling til Climate Action Catalyst Fund (CACF) under Asiabanken med inntil USD 50 mill. samlet fra 2025–2033 under kap. 1481, post 22 Internasjonalt samarbeid under Parisavtalens artikkel 6.
-
Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 13, romertall XV.
Fullmakt til forskuttering av eksternt finansierte prosjekter og postering mot mellomværendet med statskassenStortinget samtykker i at Klima- og miljødepartementet i 2026 kan gi Norsk Polarinstitutt fullmakt til å:
-
sette i gang eksternt finansierte prosjekter før finansieringen i sin helhet er innbetalt til Norsk Polarinstitutt, forutsatt at det er inngått en bindende avtale med betryggende sikkerhet om innbetaling mellom partene. Fullmakten begrenses oppad til 25 mill. kroner og gjelder utgifter ført på kap. 1471 Norsk Polarinstitutt, post 23 Eksterne prosjekter mot inntekter ført på kap. 4471 Norsk Polarinstitutt, post 23 Eksterne forskningsprosjekter.
-
føre forskuddsutbetalinger av ekstern finansierte prosjekter på mellomværende med statskassen. Utgiftene vil bli rapportert til statsregnskapet på det tidspunkt inntektene i prosjektene kommer til innbetaling og rapporteres til statsregnskapet.
-