Det ble votert over:
- Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall I.
- Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall II.
- Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall III.
- Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall IV.
- Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall V.
- Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall VI.
- Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall VII.
- Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall VIII.
- Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall IX.
- Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall X.
- Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall XI.
- Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall XII.
- Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall XIII.
- Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall XIV.
- Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall XV.
- Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall XVI.
- Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall XVII.
- Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall I.
- Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall II.
- Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall III.
- Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall IV.
- Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall V.
- Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall VI.
- Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall VII.
- Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall VIII.
- Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall IX.
- Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall X.
- Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall XI.
- Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall XII.
- Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall XIII.
Innstilling:
Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall I.
På statsbudsjettet for 2026 bevilges under:
Kap.
Post
Formål
Kroner
Kroner
Utgifter
100
Utenriksdepartementet
1
Driftsutgifter
5 030 834 000
21
Spesielle driftsutgifter, kan overføres
17 410 000
45
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres
113 804 000
70
Erstatning av skader på utenlandske ambassader
1 395 000
71
Hjelp til norske borgere i utlandet
162 000
103
Regjeringens representasjon
1
Driftsutgifter
61 354 000
104
Kongefamiliens offisielle reiser til utlandet
1
Driftsutgifter
8 790 000
105
Direktoratet for eksportkontroll og sanksjoner
1
Driftsutgifter
66 451 000
115
Næringsfremme, kultur og informasjon
21
Spesielle driftsutgifter – kulturfremme, kan overføres, kan nyttes under post 70
10 988 000
22
Spesielle driftsutgifter – næringsfremme, kan overføres, kan nyttes under post 71
13 186 000
70
Kultur- og informasjonsformål, kan overføres, kan nyttes under post 21
38 241 000
71
Næringsfremme, kan overføres, kan nyttes under post 22
12 936 000
116
Internasjonale organisasjoner
70
Pliktige bidrag
1 772 894 000
117
EØS-finansieringsordningene
79
EØS-finansieringsordningen 2021–2028, kan overføres
819 000 000
80
Den norske finansieringsordningen 2021–2028, kan overføres
747 000 000
118
Utenrikspolitiske satsinger
21
Spesielle driftsutgifter, kan overføres, kan nyttes under post 71, 72, 73 og 76
72 776 000
71
Globale sikkerhetsspørsmål, kan overføres, kan nyttes under post 21
3 450 000
72
Nedrustning, ikke-spredning og kjernefysisk sikkerhet mv., kan overføres, kan nyttes under post 21
31 190 000
73
Klima, miljøtiltak og hav mv., kan overføres, kan nyttes under post 21
11 778 000
74
Forskning, dialog og menneskerettigheter mv.
37 444 000
76
Russland, kan overføres, kan nyttes under post 21
29 600 000
77
Norges forskningsråd – utenriksområdet, kan overføres
60 000 000
140
Utenriksdepartementet
21
Spesielle driftsutgifter, kan overføres
99 506 000
141
Direktoratet for utviklingssamarbeid (Norad)
1
Driftsutgifter
442 386 000
21
Spesielle driftsutgifter, kan overføres
30 541 000
144
Norsk senter for utvekslingssamarbeid (Norec)
1
Driftsutgifter
79 009 000
21
Spesielle driftsutgifter, kan overføres
13 468 000
70
Utvekslingsordninger, kan overføres
153 477 000
71
Rekruttering til internasjonale organisasjoner, kan overføres
70 000 000
150
Humanitær bistand
70
Nødhjelp og humanitær bistand, kan overføres
4 836 481 000
71
Verdens matvareprogram (WFP)
430 000 000
72
FNs høykommissær for flyktninger (UNHCR)
630 000 000
151
Fred, sikkerhet og globalt samarbeid
70
Fred og konfliktløsning, kan overføres
395 260 000
71
Globale sikkerhetsspørsmål og nedrustning, kan overføres
103 420 000
73
FNs innsats for reform og fredsbygging, kan overføres
238 138 000
74
Pliktige bidrag til FN-organisasjoner mv.
417 386 000
152
Menneskerettigheter
70
Menneskerettigheter, kan overføres
683 993 000
71
FNs høykommissær for menneskerettigheter (OHCHR)
197 000 000
159
Regionbevilgninger
70
Midtøsten og Nord-Afrika, kan overføres
1 038 815 000
71
Europa og Sentral-Asia, kan overføres
343 817 000
72
Afghanistan, kan overføres
316 241 000
73
Ukraina og naboland, kan overføres
14 413 100 000
75
Afrika, kan overføres
1 859 022 000
76
Asia, kan overføres
421 503 000
77
Latin-Amerika og Karibia, kan overføres
143 432 000
160
Helse
70
Helse, kan overføres
3 598 381 000
71
Verdens helseorganisasjon (WHO)
255 000 000
161
Utdanning, forskning og offentlige institusjoner
70
Utdanning, kan overføres
646 798 000
71
Forskning, kan overføres
67 196 000
73
Styresett og offentlige institusjoner, kan overføres
628 363 000
74
Norges forskningsråd – utviklingsområdet, kan overføres
182 300 000
162
Næringsutvikling, matsystemer og fornybar energi
70
Bærekraftig jobbskaping, næringsutvikling og handel, kan overføres
124 536 000
71
Matsikkerhet, fisk og landbruk, kan overføres
1 427 966 000
72
Fornybar energi, kan overføres
1 019 358 000
163
Klima, miljø og hav
70
Miljø og klima, kan overføres
1 543 811 000
71
Bærekraftige hav og tiltak mot marin forsøpling, kan overføres
232 100 000
164
Likestilling
70
Likestilling, kan overføres
273 319 000
71
FNs organisasjon for kvinners rettigheter og likestilling (UN Women)
140 300 000
72
FNs befolkningsfond (UNFPA)
589 600 000
165
Norfund
70
Risikokapital utviklingsmandatet
413 288 000
71
Risikokapital Klimainvesteringsfondet
250 000 000
72
Risikokapital Ukraina-fondet
250 000 000
73
Bedriftsstøtte og selskapsutvikling
35 000 000
170
Sivilt samfunn
70
Sivilt samfunn, kan overføres
2 570 665 000
171
FNs utviklingsarbeid
70
FNs utviklingsprogram (UNDP)
354 400 000
71
FNs barnefond (UNICEF)
380 600 000
73
FN og multilateralt samarbeid, kan overføres
11 200 000
172
Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldslette
70
Verdensbanken, kan overføres
1 271 109 000
71
Regionale banker og fond, kan overføres
1 143 100 000
73
Gjeldslette, kan overføres
482 730 000
179
Flyktningtiltak i Norge
21
Spesielle driftsutgifter
2 703 135 000
480
Svalbardbudsjettet
50
Tilskudd
571 062 000
481
Samfunnet Jan Mayen
1
Driftsutgifter
64 559 000
Totale utgifter
57 546 554 000
Inntekter
3100
Utenriksdepartementet
1
Diverse gebyrer ved utenriksstasjonene
33 344 000
2
Gebyrer for utlendingssaker ved utenriksstasjonene
275 500 000
5
Refusjon spesialutsendinger mv.
45 040 000
3481
Samfunnet Jan Mayen
1
Refusjoner og andre inntekter
7 675 000
Totale inntekter
361 559 000
Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall II.
MerinntektsfullmakterStortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2026 kan:
overskride bevilgningen under
mot tilsvarende merinntekter under
kap. 100 post 1
kap. 3100 post 5
Merinntekt som gir grunnlag for overskridelse, skal også dekke merverdiavgift knyttet til overskridelsen og berører derfor også kap. 1633, post 1 for de statlige forvaltningsorganene som inngår i nettoordningen for merverdiavgift.
Merinntekter og eventuelle mindreinntekter tas med i beregningen av overføring av ubrukt bevilgning til neste år.
Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall III.
Fullmakt til overskridelseStortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2026 kan:
-
overskride bevilgningene under kap. 117 EØS-finansieringsordningene, post 79 EØS-finansieringsordningen 2021–2028, og post 80 Den norske finansieringsordningen 2021–2028, med en samlet øvre ramme på 156,6 mill. kroner som følge av usikkerhet i fremdrift og valutakursjusteringer, dersom dette er nødvendig for å oppfylle norske forpliktelser gjennom avtale inngått med EU.
-
overskride bevilgningen under kap. 172 Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldslette, post 71 Regionale banker og fond med inntil 25 mill. kroner som følge av valutakursjusteringer, dersom dette er nødvendig for å oppfylle norske forpliktelser som dekkes av bevilgningen på posten.
-
overskride bevilgningen under kap. 159 Regionbevilgninger, post 73 Ukraina og naboland angående kapitaløkningene i Den europeiske banken for gjenoppbygging og utvikling (EBRD) og Europarådets utviklingsbank (CEB) med inntil 16 mill. kroner som følge av valutakursjusteringer, dersom dette er nødvendig for å oppfylle norske forpliktelser som dekkes av bevilgningen på posten.
-
Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall IV.
Valutatap (disagio)/Valutagevinst (agio)Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2026 gis fullmakt til å utgiftsføre/inntektsføre uten bevilgning valutatap (disagio)/valutagevinst (agio) som følge av justering av midlene ved utenriksstasjonene under kap. 100/3100 Utenriksdepartementet, postene 89 Valutatap (disagio)/Valutagevinst (agio).
Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall V.
Bruk av opptjente rentemidlerStortinget samtykker i at opptjente renter på tilskudd som er utbetalt, kan benyttes til tiltak som avtales mellom Utenriksdepartementet og den enkelte mottaker.
Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall VI.
TilsagnsfullmakterStortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2026 kan gi tilsagn om:
-
tilskudd utover gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:
Kap.
Post
Betegnelse
Samlet ramme
117
EØS-finansieringsordningene
79
EØS-finansieringsordningen 2021–2028
18 436 mill. kroner
80
Den norske finansieringsordningen 2021–2028
15 962 mill. kroner
118
Utenrikspolitiske satsinger
77
Norges forskningsråd – utenriksområdet
214,2 mill. kroner
161
Utdanning, forskning og offentlige institusjoner
74
Norges forskningsråd – utviklingsområdet
759,8 mill. kroner
162
Næringsutvikling, matsystemer og fornybar energi
70
Bærekraftig jobbskaping, næringsutvikling og handel
100 mill. kroner
72
Fornybar energi
100 mill. kroner
-
tilskudd til International Finance Facility for Immunisation (IFFlm) med inntil 2 000 mill. kroner i perioden 2021–2030 under kap. 160 Helse, post 70 Helse, og fravike stortingsvedtak av 8. november 1984 om utbetaling av tilskudd før det er behov for å dekke de aktuelle utgiftene og bruke tilskudd som sikkerhet for lån. Tilsagnet skal finansiere epidemi- og pandemibekjempelse gjennom Vaksinekoalisjonen CEPI.
-
tilskudd til International Finance Facility for Immunisation (IFFIm) med inntil 4 000 mill. kroner i perioden 2021–2030 under kap. 160 Helse, post 70 Helse, og fravike stortingsvedtak av 8. november 1984 om utbetaling av tilskudd før det er behov for å dekke de aktuelle utgiftene og bruke tilskudd som sikkerhet for lån. Tilsagnet gjelder Vaksinealliansen Gavis arbeid i perioden 2021–2025.
-
tilskudd til International Finance Facility for Immunisation (IFFIm) med inntil 1 000 mill. kroner i perioden 2021–2030 under kap. 160 Helse, post 70 Helse, og fravike Stortinget sitt vedtak av 8. november 1984 om utbetaling av tilskudd før det er behov for å dekke de aktuelle utgiftene og bruke tilskudd som sikkerhet for lån. Tilsagnet gjelder Vaksinealliansen Gavis covid-19-innsats.
-
tilskudd til Det grønne klimafondet (GCF) med inntil 3 200 mill. kroner i perioden 2024–2027 under kap. 163 Klima, miljø og hav, post 70 Miljø og klima.
-
tilskudd til Vaksinealliansen Gavi med inntil 5 000 mill. kroner i perioden 2026–2030 under kap. 160 Helse, post 70 Helse.
-
tilskudd til Det globale fondet for bekjempelse av aids, tuberkulose og malaria (GFATM) med inntil 2 000 mill. kroner i perioden 2026–2028 under kap. 160 Helse, post 70 Helse.
-
Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall VII.
Dekning av forsikringstilfelleStortinget samtykker i at Kongen i 2026 kan inngå avtaler om forsikringsansvar for utstillinger ved visningsinstitusjoner i utlandet innenfor en total ramme for gamle og nye garantier på inntil 500 mill. kroner. Forsikringsansvaret omfatter tap og skade under transport, lagring og i visningsperioden.
Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall VIII.
Toårige budsjettvedtakStortinget samtykker i at Norge kan slutte seg til toårige budsjettvedtak i FAO, WHO, ILO, UNIDO, OECD, WTO, IAEA, IEA, Havbunnsmyndigheten, Den internasjonale havrettsdomstolen, Mekanismen for internasjonale straffedomstoler (MICT) og for regulært bidrag til FN.
Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall IX.
Ettergivelse av fordringerStortinget samtykker i at Kongen i 2026 kan ettergi statlige fordringer på utviklingsland i samsvar med kriteriene i handlingsplanen av 2004 Om gjeldslette for utvikling innenfor den resterende ramme på 829 mill. kroner under Eksportfinansiering Norges (Eksfin) gamle portefølje (gammel alminnelig ordning og den gamle særordningen for utviklingsland). Fordringene verdsettes til faktisk utestående beløp på ettergivelsestidspunktet inklusive påløpte renter, belastes gjeldsplanens ramme og ettergis uten bevilgning over bistandsbudsjettet. Rammen belastes ikke ved en eventuell ettergivelse av statlige fordringer på Sudan som stammer fra den norske skipseksportkampanjen (1976–1980), jf. Prop. 110 S (2012–2013).
Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall X.
Utbetaling av tilskuddStortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2026 gis unntak fra forutsetningene i stortingsvedtak av 8. november 1984 om utbetaling av gitte bevilgninger på følgende måte:
-
Utbetalinger av norske medlemskapskontingenter, pliktige bidrag og andre bidrag til internasjonale organisasjoner Norge er medlem av, kan foretas en gang i året.
-
Utbetalinger av tilskudd til utviklingsformål kan foretas en gang i året dersom avtaler om samfinansiering med andre givere innenfor utviklingssamarbeidet tilsier det.
-
Eventuelle utbetalinger av regjeringens gave til TV-aksjoner kan i sin helhet utbetales som et engangsbeløp.
-
Utbetalinger av tilskudd til Climate Investment Funds (CIF) kan foretas i samsvar med fondets prosedyrer for fondsoppbygging.
-
Utbetalinger av tilskudd til fond forvaltet av Verdensbankgruppen, Det internasjonale pengefondet (IMF), Afrikabanken, Asiabanken, Den interamerikanske utviklingsbanken, Den europeiske banken for gjenoppbygging og utvikling (EBRD), Nordisk utviklingsfond (NDF) og Det internasjonale fondet for jordbruksutvikling (IFAD) kan foretas i henhold til regelverket til det enkelte fond.
-
Utbetalinger av tilskudd til Ukraine Trust Fund for Military Career Transition forvaltet av NATO, kan foretas i henhold til fondets regelverk.
-
Utbetalinger av tilskudd til akutt nødhjelpsarbeid kan i enkelte tilfeller foretas for opptil ett år frem i tid når dette er påkrevd for å sikre raske og nødvendige investeringer.
-
Utbetalinger til Vaksinealliansen Gavi, Vaksinekoalisjonen CEPI og Det globale fondet for bekjempelse av aids, tuberkulose og malaria (GFATM) kan foretas årlig i tråd med organisasjonens finansieringsstrategi og regelverk.
-
Utbetalinger av tilskudd til Det grønne klimafondet (GCF) kan foretas i samsvar med fondets strategi og prosedyrer for fondsoppbygging.
-
Utbetalinger under kap. 162 Næringsutvikling, matsystemer og fornybar energi, post 72 Fornybar energi av samlet tilskudd på inntil 300 mill. kroner til garantiinstrumenter for fornybar energi i utviklingsland kan skje i samsvar med regelverket til den enkelte garantiinstitusjonen.
-
Tilskudd under kap. 159 Regionbevilgninger, post 73 Ukraina og naboland, kap. 162 Næringsutvikling, matsystemer og fornybar energi, post 70 Bærekraftig jobbskaping, næringsutvikling og handel, post 71 Matsikkerhet, fisk og landbruk, post 72 Fornybar energi og kap. 163 Klima, miljø og hav, post 70 Miljø og klima og post 71 Bærekraftige hav og tiltak mot marin forsøpling, kan utbetales til avsetning for tap ved utlåns-, egenkapital- eller garantiinstrumenter hos tilskuddsmottaker.
-
Utbetalinger av tilskudd til fondsforvalter for fellesfond i FN kan skje i henhold til regelverket for det enkelte fond.
-
Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall XI.
Deltakelse i kapitaløkninger og fondspåfyllinger i internasjonale banker og fondStortinget samtykker i at:
-
Norge deltar i den 13. kapitalpåfyllingen i Det internasjonale fondet for jordbruksutvikling (IFAD-13) med et bidrag på inntil 972 mill. kroner for perioden 2025–2027, innbetalt i tre bidrag på 324 mill. kroner per år. Innbetalingene belastes kap. 162 Næringsutvikling, matsystemer og fornybar energi, post 71 Matsikkerhet, fisk og landbruk.
-
Norge deltar i den syvende generelle kapitaløkningen i Den afrikanske utviklingsbanken (AfDB) med en innbetalt andel tilsvarende motverdien i norske kroner på innbetalingstidspunktet av UA 56,78 mill. (UA tilsvarer IMFs spesielle trekkrettigheter SDR) i perioden 2020–2027. Innbetalingene foretas i åtte like årlige beløp og belastes kap. 172 Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldslette, post 71 Regionale banker og fond. Kapitaløkningen innebærer også en økning i den norske statsgarantien i AfDB med UA 889,52 mill. Garantiøkningen ble i sin helhet utløst ved første innbetaling av kapitaløkning i 2020. Forpliktelser inngås i SDR, og kronebeløpet må valutajusteres i forbindelse med årlige utbetalinger.
-
Norge deltar i den 14. påfyllingen av giverlandsbidraget til Den asiatiske utviklingsbankens fond for de fattigste landene, Asiafondet (ADF-14), med et bidrag på til sammen inntil 248,71 mill. kroner for perioden 2025–2028, innbetalt i fire like årlige beløp. Innbetalingene belastes kap. 172 Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldslette, post 71 Regionale banker og fond.
-
Norge deltar i den femte kapitalpåfyllingen i Nordisk utviklingsfond (Nordic Development Fund, NDF) med totalt 97,3 mill. euro, innbetalt i ti årlige bidrag tilsvarende motverdien i norske kroner på innbetalingstidspunktet, for perioden 2022–2031.
-
Norge deltar i kapitaløkningen til Den europeiske banken for gjenoppbygging og utvikling (EBRD) med 50,42 mill. euro, innbetalt i fem like årlige bidrag i perioden 2025–2029. Innbetalingene belastes kap. 159 Regionbevilgninger, post 73 Ukraina og naboland.
-
Norge deltar i kapitalpåfylling av IDB Invest, Den interamerikanske utviklingsbankens privatsektorarm, med totalt 19,488 mill. USD for perioden 2025–2031.
-
Norge deltar i den 21. giverlandspåfyllingen av Verdensbankens fond for de fattigste landene, IDA21 (International Development Association), med et bidrag på til sammen 5 024 mill. kroner for perioden 2026–2028, som også inkluderer bidraget til HIPC i punkt 8 nedenfor. Til fratrekk ved utbetaling kommer en kontantrabatt på 538,4 mill. kroner og bidrag til HIPC. Rabatten utløses i forbindelse med at Norge fra og med IDA21 går over til ordinære kontantbidrag over tre år og avslutter ordningen med gjeldsbrev som trekkes ned over ni år. Utbetalingen blir om lag 4 413 mill. kroner fordelt på tre like årlige beløp, der 3 813 mill. kroner belastes kap. 172 Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldslette, post 70 Verdensbanken og 600 mill. kroner belastes kap. 162 Næringsutvikling, matsystemer og fornybar energi, post 71 Matsikkerhet, fisk og landbruk.
-
Norge deltar, i forbindelse med den 21. giverlandspåfyllingen av Verdensbankens fond for de fattigste landene, IDA21 (International Development Association) for perioden 2026–2028, i det internasjonale gjeldsletteinitiativet for de fattigste landene, Heavily Indebted Poor Countries (HIPC), med et bidrag på 72,64 mill. kroner fordelt på tre like årlige beløp. Utbetalingene belastes kap. 172 Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldslette, post 73 Gjeldslette.
-
Norge deltar i den 17. giverlandspåfyllingen av Den afrikanske utviklingsbankens fond for de fattigste landene, Afrikafondet (AfDF17), med et bidrag på til sammen 2 377,2 mill. kroner for perioden 2026–2028 (792,4 mill. kroner per år). Bidraget suppleres med en kontantrabatt som tilfaller Norge. Rabatten utløses fordi Norge fra og med AfDF17 går over til ordinære kontantbidrag over tre år og avslutter ordningen med gjeldsbrev som trekkes ned over ti år. Utbetalingene belastes kap. 172 Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldslette, post 71 Regionale banker og fond.
-
Norge deltar, i forbindelse med den 17. påfyllingen av giverlandsbidrag til AfDF, AfDF17 for perioden 2026–2028, i det internasjonale gjeldsletteinitiativet for de fattigste landene, Heavily Indebted Poor Countries initiative (HIPC), med et bidrag på til sammen om lag 213,2 mill. kroner fordelt på tre årlige beløp til «Grant Compensation» (kompensasjon til Afrikafondet for at land med gjeldsproblemer i større eller mindre grad mottar gaver fremfor lån på myke vilkår). Utbetalingen belastes kap. 172 Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldslette, post 73 Gjeldslette.
-
Norge støtter Afrikafondets klimavindu, Climate Action Window (CAW), med 50 mill. kroner per år i treårsperioden 2026–2028 (AfDF17-perioden), som et tillegg til AfDF17-kjernebidrag i punkt 9 over. Utbetalingene belastes kap. 172 Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldslette, post 71 Regionale banker og fond.
-
Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall XII.
Det multilaterale gjeldsletteinitiativet (MDRI)Stortinget samtykker i at:
-
Norge deltar, i forbindelse med den 17. påfyllingen av Afrikafondet (AfDF) for perioden 2026–2028, i Det multilaterale gjeldsletteinitiativet (MDRI), med et bidrag på til sammen om lag 393 mill. kroner. Utbetalingen belastes kap. 172 Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldslette, post 73 Gjeldslette.
-
Norge i 2026 kan utstede en bindende forpliktelse til Afrikafondet (AfDF) for Norges bidrag til Det multilaterale gjeldsletteinitiativet (MDRI) i perioden 1. januar 2036 til 31. desember 2038.
-
Norge, i forbindelse med kapitalpåfyllingen i Det internasjonale utviklingsfondet (IDA21), deltar i Det multilaterale gjeldsletteinitiativet (MDRI) i perioden 2026–2028 med til sammen 798,24 mill. kroner. Utbetalingene belastes kap. 172 Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldslette, post 73 Gjeldslette.
-
Norge, samtidig som det inngås bindende avtale om Norges ordinære giverbidrag til IDA21, kan utstede en bindende forpliktelse til IDA for Norges bidrag til Det multilaterale gjeldsletteinitiativet (MDRI) i perioden 2034 til 2036.
-
Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall XIII.
Fullmakt til postering mot mellomværende med statskassenStortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2026 kan:
-
føre utlegg som skal viderefaktureres kunde og tilhørende innbetalinger mot mellomværende med statskassen.
-
føre utbetalinger knyttet til refunderbart depositum for utenriksstasjonenes leide eiendommer og refunderbart depositum ved opptak til skole eller barnehage i utlandet som dekkes av arbeidsgiver mot mellomværende med statskassen. Fullmakten gis for inntil 50 mill. kroner for Utenriksdepartementets totale føringer av depositum, for å ta høyde for pris- og kurssvingninger i stedlige markeder.
-
Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall XIV.
GarantifullmakterStortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2026 kan gi Direktoratet for utviklingssamarbeid (Norad) fullmakt til å gi tilsagn om statsgarantier innenfor en samlet ramme på 5 mrd. kroner til fornybarinvesteringer i utviklingsland.
Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall XV.
Nansen-programmet for UkrainaStortinget samtykker i at Utenriksdepartementet og Forsvarsdepartementet kan pådra forpliktelser om sivil og militær støtte gjennom Nansen-programmet for Ukraina innenfor en samlet ramme på 274,5 mrd. kroner i perioden 2023–2030.
Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall XVI.
MerinntektsfullmakterStortinget samtykker i at Justis- og beredskapsdepartementet i 2026 kan:
overskride bevilgningen under
mot tilsvarende merinntekter under
kap. 481 post 1
kap. 3481 post 1
Merinntekt som gir grunnlag for overskridelse, skal også dekke merverdiavgift knyttet til overskridelsen og berører derfor også kap. 1633, post 1 for de statlige forvaltningsorganene som inngår i nettoordningen for merverdiavgift.
Merinntekter og eventuelle mindreinntekter tas med i beregningen av overføring av ubrukt bevilgning til neste år.
Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall XVII.
Fullmakt til å pådra staten forpliktelser for investeringsprosjekterStortinget samtykker i at Justis- og beredskapsdepartementet i 2026 under kap. 480 Svalbardbudsjettet post 50 Tilskudd kan pådra staten forpliktelser utover budsjettåret til sanerings- og oppryddingstiltak ved kullkraftverket i Longyearbyen. Samlede forpliktelser og utbetalinger kan ikke overstige kostnadsrammen på 134 mill. kroner (2026-kroner).
Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall I.
På statsbudsjettet for 2026 bevilges under:
Kap.
Post
Formål
Kroner
Kroner
Utgifter
1700
Forsvarsdepartementet
1
Driftsutgifter
875 657 000
21
Spesielle driftsutgifter, overslagsbevilgning
166 198 000
43
Til disposisjon for Forsvarsdepartementet, kan overføres
6 786 000
52
Overføringer til statlige forvaltningsorganer
6 574 000
53
Risikokapital, NATO innovasjonsfond
15 092 000
60
Overføringer til kommuner og fylkeskommuner
3 090 000
71
Overføringer til andre, kan overføres
101 195 000
72
Tilskudd til Norges forskningsråd, kan overføres
49 200 000
73
Forskning og utvikling, kan overføres
166 531 000
78
Norges tilskudd til NATOs og internasjonale driftsbudsjetter, kan overføres
1 780 231 000
1710
Forsvarsbygg og nybygg og nyanlegg
1
Driftsutgifter, kan overføres
8 625 617 000
47
Nybygg og nyanlegg, kan overføres, kan nyttes under kap. 1760, post 45
6 060 819 000
1716
Forsvarets forskningsinstitutt
51
Tilskudd til Forsvarets forskningsinstitutt
375 165 000
1720
Forsvaret
1
Driftsutgifter
49 165 997 000
71
Overføringer til andre, kan overføres
51 282 000
1730
Forsvarshistorisk museum
1
Driftsutgifter
199 784 000
71
Overføringer til andre, kan overføres
5 668 000
1735
Etterretningstjenesten
21
Spesielle driftsutgifter
4 838 629 000
1740
Statens graderte plattformtjenester
1
Driftsutgifter, kan overføres, kan nyttes under kap. 1740, post 45
702 806 000
45
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres
155 333 000
1750
Militær støtte til Ukraina
21
Spesielle driftsutgifter, kan overføres, kan nyttes under kap. 1750, post 79
28 610 000 000
79
Tilskudd til militær støtte for Ukraina, kan overføres, kan nyttes under kap. 1750, post 21
38 596 000 000
1760
Forsvarsmateriell og større anskaffelser og vedlikehold
1
Driftsutgifter, kan nyttes under kap. 1760, post 45
2 903 657 000
44
Fellesfinansierte investeringer, nasjonalfinansiert andel, kan overføres
316 133 000
45
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres, kan nyttes under kap. 1710, post 47
34 295 093 000
48
Fellesfinansierte investeringer, fellesfinansiert andel, kan overføres
650 000 000
75
Fellesfinansierte investeringer, Norges tilskudd til NATOs investeringsprogram for sikkerhet, kan overføres, kan nyttes under kap. 1760, post 44
450 609 000
1791
Redningshelikoptertjenesten
1
Driftsutgifter
608 658 000
Totale utgifter
179 781 804 000
Inntekter
4700
Forsvarsdepartementet
1
Driftsinntekter
15 055 000
4710
Forsvarsbygg og nybygg og nyanlegg
1
Driftsinntekter
7 461 795 000
47
Salg av eiendom
10 250 000
4720
Forsvaret
1
Driftsinntekter
724 289 000
4730
Forsvarshistorisk museum
1
Driftsinntekter
14 433 000
4740
Statens graderte plattformtjenester
1
Driftsinntekter
250 928 000
4760
Forsvarsmateriell og større anskaffelser og vedlikehold
1
Driftsinntekter
37 632 000
45
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, inntekter
4 324 844 000
48
Fellesfinansierte investeringer, inntekter
650 000 000
4791
Redningshelikoptertjenesten
1
Driftsinntekter
482 425 000
4799
Militære bøter
86
Militære bøter
500 000
Totale inntekter
13 972 151 000
Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall II.
MerinntektsfullmakterStortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2026 kan benytte alle merinntekter, herunder merinntekter under kap. 5645, post 85, til å overskride enhver utgiftsbevilgning under Forsvarsdepartementet, med følgende unntak:
-
Inntekter fra militære bøter kan ikke benyttes som grunnlag for overskridelse.
-
Inntekter ved salg av større materiell kan benyttes med inntil 75 pst. til overskridelse av bevilgningen under kap. 1760 Forsvarsmateriell og større anskaffelser og vedlikehold, post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold.
Merinntekt som gir grunnlag for overskridelse, skal også dekke merverdiavgift knyttet til overskridelsen og berører derfor også kap. 1633, post 1 for de statlige forvaltningsorganene som inngår i nettoordningen for merverdiavgift.
Merinntekter og eventuelle mindreinntekter tas med i beregningen av overføring av ubrukt bevilgning til neste år.
-
Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall III.
BestillingsfullmakterStortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2026 kan:
-
foreta bestillinger ut over gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye bestillinger og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:
Kap.
Post
Betegnelse
Samlet ramme
1700
Forsvarsdepartementet
1
Driftsutgifter
45 mill. kroner
1710
Forsvarsbygg og nybygg og nyanlegg
1
Driftsutgifter
550 mill. kroner
47
Nybygg og nyanlegg
6 500 mill. kroner
1720
Forsvaret
1
Driftsutgifter
18 650 mill. kroner
1740
Statens graderte plattformtjenester
45
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold
38 mill. kroner
1760
Forsvarsmateriell og større anskaffelser og vedlikehold
1
Driftsutgifter
1 100 mill. kroner
44
Fellesfinansierte investeringer, nasjonalfinansiert andel
440 mill. kroner
45
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold
20 000 mill. kroner
48
Fellesfinansierte investeringer, fellesfinansiert andel
1 280 mill. kroner
1791
Redningshelikoptertjenesten
1
Driftsutgifter
60 mill. kroner
-
gi Forsvarets forskningsinstitutt fullmakt til å ha økonomiske forpliktelser på inntil 60 mill. kroner ut over det som dekkes av egne avsetninger.
-
Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall IV.
TilsagnsfullmakterStortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2026 kan gi tilsagn om tilskudd ut over gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:
Kap.
Post
Betegnelse
Samlet ramme
1700
Forsvarsdepartementet
72
Tilskudd til Norges forskningsråd
450 mill. kroner
73
Forskning og utvikling
500 mill. kroner
78
Norges tilskudd til NATOs og internasjonale driftsbudsjetter
200 mill. kroner
Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall V.
InvesteringsfullmakterStortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2026 kan:
-
starte opp følgende nye investeringsprosjekter:
Prosjekt
Kostnadsramme
Levetidsforlengelse fregatt
11 302 mill. kroner
Hele landet – Tankanlegg – innfrielse av miljøkrav
1 190 mill. kroner
og endre omfang og kostnadsramme for følgende investeringsprosjekt:
Prosjekt
Kostnadsramme
Haakonsvern – vedlikeholdsanlegg for nye ubåter med kaianlegg
9 633 mill. kroner
-
Fullmaktene under punkt 1 gjelder også forpliktelser som inngås i senere budsjettår, innenfor kostnadsrammen for prosjektene. Forsvarsdepartementet gis fullmakt til å pris- og valutajustere kostnadsrammene i senere år.
-
endre tidligere godkjente prosjekter som anført i Prop. 1 S (2025–2026), herunder endrede kostnadsrammer.
-
starte opp og gjennomføre materiellinvesteringsprosjekter med en kostnadsramme under 1 000 mill. kroner.
-
starte opp og gjennomføre eiendoms-, bygge- og anleggsprosjekter (inkludert tilhørende innredning) med en kostnadsramme under 1 000 mill. kroner.
-
nytte bevilgningen på den enkelte investeringspost, hhv. post 44, 45, 47 og 48 fritt mellom formål, bygg- og eiendomskategorier, anskaffelser og prosjekter som presentert i Prop. 1 S (2025–2026).
-
gjennomføre konsept- og definisjonsfasen av planlagte materiellanskaffelser.
-
igangsette planlegging og prosjektering av eiendoms-, bygge- og anleggsprosjekter (inkludert tilhørende innredning) innenfor rammen av bevilgningen på de respektive poster, og
-
inkludere gjennomføringskostnader i eiendoms-, bygge- og anleggsprosjekter på post 47.
-
Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall VI.
Nettobudsjettering av salgsomkostningerStortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2026 kan trekke salgsomkostninger ved salg av materiell og fast eiendom fra salgsinntekter før det overskytende inntektsføres under kap. 4760 Forsvarsmateriell og større anskaffelser og vedlikehold, post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, inntekter og kap. 4710 Forsvarsbygg og nybygg og nyanlegg, post 47 Salg av eiendom.
Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall VII.
PersonellStortinget samtykker i at:
-
Forsvarsdepartementet i 2026 kan fastsette lengden på førstegangstjenesten, repetisjonstjenesten og heimevernstjenesten slik det går frem av Prop. 1 S (2025–2026).
-
enheter oppsatt med frivillig heimevernspersonell kan overføres til forsvarsgrener og fellesinstitusjoner, og benyttes i operasjoner i utlandet.
-
Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall VIII.
Fullmakter vedrørende fast eiendomStortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2026 kan:
-
avhende fast eiendom uansett verdi til markedspris når det ikke foreligger annet statlig behov for eiendommen. Eiendommene skal normalt legges ut for salg i markedet, men kan selges direkte til fylkeskommuner eller kommuner til markedspris, innenfor EØS-avtalens bestemmelser. Dersom eiendommene er aktuelle for frilufts- eller kulturformål, kan de selges på samme vilkår til Statskog SF hvis ikke fylkeskommuner eller kommuner ønsker å kjøpe eiendommene. Likeledes kan eiendommer som er nødvendige for å oppfylle samfunnets målsetting om å opprettholde en selvfinansiert sivil luftfart, selges direkte til Avinor AS. Dette gjelder følgende eiendomskategorier:
-
rullebaner, taksebaner med tilhørende sikkerhetsområder, flyoppstillingsplasser og andre arealer og infrastruktur for flyoperasjoner
-
terminal innrettet mot det service- og tjenestebehov som forbrukere og myndigheter har bruk for
-
områder for kollektiv og privat tilbringertjeneste
-
kontorer og lignende
-
eiendommer for fremtidig utbygging
-
-
og avhende fast eiendom til en verdi av inntil 100 000 kroner vederlagsfritt eller til underpris når særlige grunner foreligger.
-
Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall IX.
Tidspunkt for belastning av utgiftsbevilgningerStortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2026 kan belaste utgiftsbevilgninger for bestillinger gjennom NSPA (NATO Support and Procurement Agency), andre internasjonale organisasjoner, andre lands myndigheter eller fra leverandører der dette er økonomisk forsvarlig og nødvendig av forretningsmessige årsaker fra det tidspunkt materiell blir bestilt, selv om levering først skjer senere i budsjettåret eller i et etterfølgende budsjettår.
Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall X.
Uttak fra lager av materiell som er utgiftsført tidligere årStortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2026 kan fravike Bevilgningsreglementets bestemmelser om kontant- og ettårsprinsippet ved uttak fra lager som er utgiftsført på kap. 1720 i tidligere budsjettår til anvendelse på Forsvarsdepartementets kapitler 1700, 1735 og 1791, samt Justis- og beredskapsdepartementets kap. 481 Samfunnet Jan Mayen.
Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall XI.
Kjøp/innløsing av boliger med fellesgjeldStortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet gjennom Forsvarsbygg i 2026 kan kjøpe/innløse boliger med fellesgjeld, slik at samlet gjeld knyttet til eierskap av slike boliger ikke overstiger 100 mill. kroner.
Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall XII.
Militær støtte til UkrainaStortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2026, innenfor rammen av Nansen-programmet, kan foreta donasjoner av materiell fra forsvarssektoren som anses som særlig viktig for Ukrainas forsvarskamp. Helhetlige vurderinger av konsekvensene for Forsvarets operative evne og nasjonal beredskap skal ligge til grunn for regjeringens beslutninger om slike donasjoner. Innenfor gjeldende samtykke skal beslutninger om donasjoner fra forsvarssektoren ikke gå ut over en tilstrekkelig nasjonal responsevne.
Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall XIII.
Utbetaling av tilskuddStortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2026 får unntak fra forutsetningene i stortingsvedtak av 8. november 1984 om utbetaling av gitte bevilgninger på følgende måte:
Utbetalinger av tilskudd i forbindelse med den militære støtten til Ukraina gjennom Nansen-programmet kan foretas når dette er påkrevd for å gjennomføre nødvendige donasjoner av materiell, kapasitet og tjenester til støtte for Ukraina, i henhold til avtale eller regelverk for den enkelte donasjon, fond, eller finansieringsmekanisme.