Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Gå til voteringsoversikten

Det ble votert over:

Innstilling:

  • Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall I.

    På statsbudsjettet for 2026 bevilges under:

    Kap.

    Post

    Formål

    Kroner

    Kroner

    Utgifter

    100

    Utenriksdepartementet

    1

    Driftsutgifter

    5 030 834 000

    21

    Spesielle driftsutgifter, kan overføres

    17 410 000

    45

    Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

    113 804 000

    70

    Erstatning av skader på utenlandske ambassader

    1 395 000

    71

    Hjelp til norske borgere i utlandet

    162 000

    103

    Regjeringens representasjon

    1

    Driftsutgifter

    61 354 000

    104

    Kongefamiliens offisielle reiser til utlandet

    1

    Driftsutgifter

    8 790 000

    105

    Direktoratet for eksportkontroll og sanksjoner

    1

    Driftsutgifter

    66 451 000

    115

    Næringsfremme, kultur og informasjon

    21

    Spesielle driftsutgifter – kulturfremme, kan overføres, kan nyttes under post 70

    10 988 000

    22

    Spesielle driftsutgifter – næringsfremme, kan overføres, kan nyttes under post 71

    13 186 000

    70

    Kultur- og informasjonsformål, kan overføres, kan nyttes under post 21

    38 241 000

    71

    Næringsfremme, kan overføres, kan nyttes under post 22

    12 936 000

    116

    Internasjonale organisasjoner

    70

    Pliktige bidrag

    1 772 894 000

    117

    EØS-finansieringsordningene

    79

    EØS-finansieringsordningen 2021–2028, kan overføres

    819 000 000

    80

    Den norske finansieringsordningen 2021–2028, kan overføres

    747 000 000

    118

    Utenrikspolitiske satsinger

    21

    Spesielle driftsutgifter, kan overføres, kan nyttes under post 71, 72, 73 og 76

    72 776 000

    71

    Globale sikkerhetsspørsmål, kan overføres, kan nyttes under post 21

    3 450 000

    72

    Nedrustning, ikke-spredning og kjernefysisk sikkerhet mv., kan overføres, kan nyttes under post 21

    31 190 000

    73

    Klima, miljøtiltak og hav mv., kan overføres, kan nyttes under post 21

    11 778 000

    74

    Forskning, dialog og menneskerettigheter mv.

    37 444 000

    76

    Russland, kan overføres, kan nyttes under post 21

    29 600 000

    77

    Norges forskningsråd – utenriksområdet, kan overføres

    60 000 000

    140

    Utenriksdepartementet

    21

    Spesielle driftsutgifter, kan overføres

    99 506 000

    141

    Direktoratet for utviklingssamarbeid (Norad)

    1

    Driftsutgifter

    442 386 000

    21

    Spesielle driftsutgifter, kan overføres

    30 541 000

    144

    Norsk senter for utvekslingssamarbeid (Norec)

    1

    Driftsutgifter

    79 009 000

    21

    Spesielle driftsutgifter, kan overføres

    13 468 000

    70

    Utvekslingsordninger, kan overføres

    153 477 000

    71

    Rekruttering til internasjonale organisasjoner, kan overføres

    70 000 000

    150

    Humanitær bistand

    70

    Nødhjelp og humanitær bistand, kan overføres

    4 836 481 000

    71

    Verdens matvareprogram (WFP)

    430 000 000

    72

    FNs høykommissær for flyktninger (UNHCR)

    630 000 000

    151

    Fred, sikkerhet og globalt samarbeid

    70

    Fred og konfliktløsning, kan overføres

    395 260 000

    71

    Globale sikkerhetsspørsmål og nedrustning, kan overføres

    103 420 000

    73

    FNs innsats for reform og fredsbygging, kan overføres

    238 138 000

    74

    Pliktige bidrag til FN-organisasjoner mv.

    417 386 000

    152

    Menneskerettigheter

    70

    Menneskerettigheter, kan overføres

    683 993 000

    71

    FNs høykommissær for menneskerettigheter (OHCHR)

    197 000 000

    159

    Regionbevilgninger

    70

    Midtøsten og Nord-Afrika, kan overføres

    1 038 815 000

    71

    Europa og Sentral-Asia, kan overføres

    343 817 000

    72

    Afghanistan, kan overføres

    316 241 000

    73

    Ukraina og naboland, kan overføres

    14 413 100 000

    75

    Afrika, kan overføres

    1 859 022 000

    76

    Asia, kan overføres

    421 503 000

    77

    Latin-Amerika og Karibia, kan overføres

    143 432 000

    160

    Helse

    70

    Helse, kan overføres

    3 598 381 000

    71

    Verdens helseorganisasjon (WHO)

    255 000 000

    161

    Utdanning, forskning og offentlige institusjoner

    70

    Utdanning, kan overføres

    646 798 000

    71

    Forskning, kan overføres

    67 196 000

    73

    Styresett og offentlige institusjoner, kan overføres

    628 363 000

    74

    Norges forskningsråd – utviklingsområdet, kan overføres

    182 300 000

    162

    Næringsutvikling, matsystemer og fornybar energi

    70

    Bærekraftig jobbskaping, næringsutvikling og handel, kan overføres

    124 536 000

    71

    Matsikkerhet, fisk og landbruk, kan overføres

    1 427 966 000

    72

    Fornybar energi, kan overføres

    1 019 358 000

    163

    Klima, miljø og hav

    70

    Miljø og klima, kan overføres

    1 543 811 000

    71

    Bærekraftige hav og tiltak mot marin forsøpling, kan overføres

    232 100 000

    164

    Likestilling

    70

    Likestilling, kan overføres

    273 319 000

    71

    FNs organisasjon for kvinners rettigheter og likestilling (UN Women)

    140 300 000

    72

    FNs befolkningsfond (UNFPA)

    589 600 000

    165

    Norfund

    70

    Risikokapital utviklingsmandatet

    413 288 000

    71

    Risikokapital Klimainvesteringsfondet

    250 000 000

    72

    Risikokapital Ukraina-fondet

    250 000 000

    73

    Bedriftsstøtte og selskapsutvikling

    35 000 000

    170

    Sivilt samfunn

    70

    Sivilt samfunn, kan overføres

    2 570 665 000

    171

    FNs utviklingsarbeid

    70

    FNs utviklingsprogram (UNDP)

    354 400 000

    71

    FNs barnefond (UNICEF)

    380 600 000

    73

    FN og multilateralt samarbeid, kan overføres

    11 200 000

    172

    Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldslette

    70

    Verdensbanken, kan overføres

    1 271 109 000

    71

    Regionale banker og fond, kan overføres

    1 143 100 000

    73

    Gjeldslette, kan overføres

    482 730 000

    179

    Flyktningtiltak i Norge

    21

    Spesielle driftsutgifter

    2 703 135 000

    480

    Svalbardbudsjettet

    50

    Tilskudd

    571 062 000

    481

    Samfunnet Jan Mayen

    1

    Driftsutgifter

    64 559 000

    Totale utgifter

    57 546 554 000

    Inntekter

    3100

    Utenriksdepartementet

    1

    Diverse gebyrer ved utenriksstasjonene

    33 344 000

    2

    Gebyrer for utlendingssaker ved utenriksstasjonene

    275 500 000

    5

    Refusjon spesialutsendinger mv.

    45 040 000

    3481

    Samfunnet Jan Mayen

    1

    Refusjoner og andre inntekter

    7 675 000

    Totale inntekter

    361 559 000

  • Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall II.

    Merinntektsfullmakter

    Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2026 kan:

    overskride bevilgningen under

    mot tilsvarende merinntekter under

    kap. 100 post 1

    kap. 3100 post 5

    Merinntekt som gir grunnlag for overskridelse, skal også dekke merverdiavgift knyttet til overskridelsen og berører derfor også kap. 1633, post 1 for de statlige forvaltningsorganene som inngår i nettoordningen for merverdiavgift.

    Merinntekter og eventuelle mindreinntekter tas med i beregningen av overføring av ubrukt bevilgning til neste år.

  • Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall III.

    Fullmakt til overskridelse

    Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2026 kan:

    1. overskride bevilgningene under kap. 117 EØS-finansieringsordningene, post 79 EØS-finansieringsordningen 2021–2028, og post 80 Den norske finansieringsordningen 2021–2028, med en samlet øvre ramme på 156,6 mill. kroner som følge av usikkerhet i fremdrift og valutakursjusteringer, dersom dette er nødvendig for å oppfylle norske forpliktelser gjennom avtale inngått med EU.

    2. overskride bevilgningen under kap. 172 Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldslette, post 71 Regionale banker og fond med inntil 25 mill. kroner som følge av valutakursjusteringer, dersom dette er nødvendig for å oppfylle norske forpliktelser som dekkes av bevilgningen på posten.

    3. overskride bevilgningen under kap. 159 Regionbevilgninger, post 73 Ukraina og naboland angående kapitaløkningene i Den europeiske banken for gjenoppbygging og utvikling (EBRD) og Europarådets utviklingsbank (CEB) med inntil 16 mill. kroner som følge av valutakursjusteringer, dersom dette er nødvendig for å oppfylle norske forpliktelser som dekkes av bevilgningen på posten.

  • Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall IV.

    Valutatap (disagio)/Valutagevinst (agio)

    Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2026 gis fullmakt til å utgiftsføre/inntektsføre uten bevilgning valutatap (disagio)/valutagevinst (agio) som følge av justering av midlene ved utenriksstasjonene under kap. 100/3100 Utenriksdepartementet, postene 89 Valutatap (disagio)/Valutagevinst (agio).

  • Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall V.

    Bruk av opptjente rentemidler

    Stortinget samtykker i at opptjente renter på tilskudd som er utbetalt, kan benyttes til tiltak som avtales mellom Utenriksdepartementet og den enkelte mottaker.

  • Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall VI.

    Tilsagnsfullmakter

    Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2026 kan gi tilsagn om:

    1. tilskudd utover gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:

      Kap.

      Post

      Betegnelse

      Samlet ramme

      117

      EØS-finansieringsordningene

      79

      EØS-finansieringsordningen 2021–2028

      18 436 mill. kroner

      80

      Den norske finansieringsordningen 2021–2028

      15 962 mill. kroner

      118

      Utenrikspolitiske satsinger

      77

      Norges forskningsråd – utenriksområdet

      214,2 mill. kroner

      161

      Utdanning, forskning og offentlige institusjoner

      74

      Norges forskningsråd – utviklingsområdet

      759,8 mill. kroner

      162

      Næringsutvikling, matsystemer og fornybar energi

      70

      Bærekraftig jobbskaping, næringsutvikling og handel

      100 mill. kroner

      72

      Fornybar energi

      100 mill. kroner

    2. tilskudd til International Finance Facility for Immunisation (IFFlm) med inntil 2 000 mill. kroner i perioden 2021–2030 under kap. 160 Helse, post 70 Helse, og fravike stortingsvedtak av 8. november 1984 om utbetaling av tilskudd før det er behov for å dekke de aktuelle utgiftene og bruke tilskudd som sikkerhet for lån. Tilsagnet skal finansiere epidemi- og pandemibekjempelse gjennom Vaksinekoalisjonen CEPI.

    3. tilskudd til International Finance Facility for Immunisation (IFFIm) med inntil 4 000 mill. kroner i perioden 2021–2030 under kap. 160 Helse, post 70 Helse, og fravike stortingsvedtak av 8. november 1984 om utbetaling av tilskudd før det er behov for å dekke de aktuelle utgiftene og bruke tilskudd som sikkerhet for lån. Tilsagnet gjelder Vaksinealliansen Gavis arbeid i perioden 2021–2025.

    4. tilskudd til International Finance Facility for Immunisation (IFFIm) med inntil 1 000 mill. kroner i perioden 2021–2030 under kap. 160 Helse, post 70 Helse, og fravike Stortinget sitt vedtak av 8. november 1984 om utbetaling av tilskudd før det er behov for å dekke de aktuelle utgiftene og bruke tilskudd som sikkerhet for lån. Tilsagnet gjelder Vaksinealliansen Gavis covid-19-innsats.

    5. tilskudd til Det grønne klimafondet (GCF) med inntil 3 200 mill. kroner i perioden 2024–2027 under kap. 163 Klima, miljø og hav, post 70 Miljø og klima.

    6. tilskudd til Vaksinealliansen Gavi med inntil 5 000 mill. kroner i perioden 2026–2030 under kap. 160 Helse, post 70 Helse.

    7. tilskudd til Det globale fondet for bekjempelse av aids, tuberkulose og malaria (GFATM) med inntil 2 000 mill. kroner i perioden 2026–2028 under kap. 160 Helse, post 70 Helse.

  • Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall VII.

    Dekning av forsikringstilfelle

    Stortinget samtykker i at Kongen i 2026 kan inngå avtaler om forsikringsansvar for utstillinger ved visningsinstitusjoner i utlandet innenfor en total ramme for gamle og nye garantier på inntil 500 mill. kroner. Forsikringsansvaret omfatter tap og skade under transport, lagring og i visningsperioden.

  • Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall VIII.

    Toårige budsjettvedtak

    Stortinget samtykker i at Norge kan slutte seg til toårige budsjettvedtak i FAO, WHO, ILO, UNIDO, OECD, WTO, IAEA, IEA, Havbunnsmyndigheten, Den internasjonale havrettsdomstolen, Mekanismen for internasjonale straffedomstoler (MICT) og for regulært bidrag til FN.

  • Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall IX.

    Ettergivelse av fordringer

    Stortinget samtykker i at Kongen i 2026 kan ettergi statlige fordringer på utviklingsland i samsvar med kriteriene i handlingsplanen av 2004 Om gjeldslette for utvikling innenfor den resterende ramme på 829 mill. kroner under Eksportfinansiering Norges (Eksfin) gamle portefølje (gammel alminnelig ordning og den gamle særordningen for utviklingsland). Fordringene verdsettes til faktisk utestående beløp på ettergivelsestidspunktet inklusive påløpte renter, belastes gjeldsplanens ramme og ettergis uten bevilgning over bistandsbudsjettet. Rammen belastes ikke ved en eventuell ettergivelse av statlige fordringer på Sudan som stammer fra den norske skipseksportkampanjen (1976–1980), jf. Prop. 110 S (2012–2013).

  • Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall X.

    Utbetaling av tilskudd

    Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2026 gis unntak fra forutsetningene i stortingsvedtak av 8. november 1984 om utbetaling av gitte bevilgninger på følgende måte:

    1. Utbetalinger av norske medlemskapskontingenter, pliktige bidrag og andre bidrag til internasjonale organisasjoner Norge er medlem av, kan foretas en gang i året.

    2. Utbetalinger av tilskudd til utviklingsformål kan foretas en gang i året dersom avtaler om samfinansiering med andre givere innenfor utviklingssamarbeidet tilsier det.

    3. Eventuelle utbetalinger av regjeringens gave til TV-aksjoner kan i sin helhet utbetales som et engangsbeløp.

    4. Utbetalinger av tilskudd til Climate Investment Funds (CIF) kan foretas i samsvar med fondets prosedyrer for fondsoppbygging.

    5. Utbetalinger av tilskudd til fond forvaltet av Verdensbankgruppen, Det internasjonale pengefondet (IMF), Afrikabanken, Asiabanken, Den interamerikanske utviklingsbanken, Den europeiske banken for gjenoppbygging og utvikling (EBRD), Nordisk utviklingsfond (NDF) og Det internasjonale fondet for jordbruksutvikling (IFAD) kan foretas i henhold til regelverket til det enkelte fond.

    6. Utbetalinger av tilskudd til Ukraine Trust Fund for Military Career Transition forvaltet av NATO, kan foretas i henhold til fondets regelverk.

    7. Utbetalinger av tilskudd til akutt nødhjelpsarbeid kan i enkelte tilfeller foretas for opptil ett år frem i tid når dette er påkrevd for å sikre raske og nødvendige investeringer.

    8. Utbetalinger til Vaksinealliansen Gavi, Vaksinekoalisjonen CEPI og Det globale fondet for bekjempelse av aids, tuberkulose og malaria (GFATM) kan foretas årlig i tråd med organisasjonens finansieringsstrategi og regelverk.

    9. Utbetalinger av tilskudd til Det grønne klimafondet (GCF) kan foretas i samsvar med fondets strategi og prosedyrer for fondsoppbygging.

    10. Utbetalinger under kap. 162 Næringsutvikling, matsystemer og fornybar energi, post 72 Fornybar energi av samlet tilskudd på inntil 300 mill. kroner til garantiinstrumenter for fornybar energi i utviklingsland kan skje i samsvar med regelverket til den enkelte garantiinstitusjonen.

    11. Tilskudd under kap. 159 Regionbevilgninger, post 73 Ukraina og naboland, kap. 162 Næringsutvikling, matsystemer og fornybar energi, post 70 Bærekraftig jobbskaping, næringsutvikling og handel, post 71 Matsikkerhet, fisk og landbruk, post 72 Fornybar energi og kap. 163 Klima, miljø og hav, post 70 Miljø og klima og post 71 Bærekraftige hav og tiltak mot marin forsøpling, kan utbetales til avsetning for tap ved utlåns-, egenkapital- eller garantiinstrumenter hos tilskuddsmottaker.

    12. Utbetalinger av tilskudd til fondsforvalter for fellesfond i FN kan skje i henhold til regelverket for det enkelte fond.

  • Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall XI.

    Deltakelse i kapitaløkninger og fondspåfyllinger i internasjonale banker og fond

    Stortinget samtykker i at:

    1. Norge deltar i den 13. kapitalpåfyllingen i Det internasjonale fondet for jordbruksutvikling (IFAD-13) med et bidrag på inntil 972 mill. kroner for perioden 2025–2027, innbetalt i tre bidrag på 324 mill. kroner per år. Innbetalingene belastes kap. 162 Næringsutvikling, matsystemer og fornybar energi, post 71 Matsikkerhet, fisk og landbruk.

    2. Norge deltar i den syvende generelle kapitaløkningen i Den afrikanske utviklingsbanken (AfDB) med en innbetalt andel tilsvarende motverdien i norske kroner på innbetalingstidspunktet av UA 56,78 mill. (UA tilsvarer IMFs spesielle trekkrettigheter SDR) i perioden 2020–2027. Innbetalingene foretas i åtte like årlige beløp og belastes kap. 172 Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldslette, post 71 Regionale banker og fond. Kapitaløkningen innebærer også en økning i den norske statsgarantien i AfDB med UA 889,52 mill. Garantiøkningen ble i sin helhet utløst ved første innbetaling av kapitaløkning i 2020. Forpliktelser inngås i SDR, og kronebeløpet må valutajusteres i forbindelse med årlige utbetalinger.

    3. Norge deltar i den 14. påfyllingen av giverlandsbidraget til Den asiatiske utviklingsbankens fond for de fattigste landene, Asiafondet (ADF-14), med et bidrag på til sammen inntil 248,71 mill. kroner for perioden 2025–2028, innbetalt i fire like årlige beløp. Innbetalingene belastes kap. 172 Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldslette, post 71 Regionale banker og fond.

    4. Norge deltar i den femte kapitalpåfyllingen i Nordisk utviklingsfond (Nordic Development Fund, NDF) med totalt 97,3 mill. euro, innbetalt i ti årlige bidrag tilsvarende motverdien i norske kroner på innbetalingstidspunktet, for perioden 2022–2031.

    5. Norge deltar i kapitaløkningen til Den europeiske banken for gjenoppbygging og utvikling (EBRD) med 50,42 mill. euro, innbetalt i fem like årlige bidrag i perioden 2025–2029. Innbetalingene belastes kap. 159 Regionbevilgninger, post 73 Ukraina og naboland.

    6. Norge deltar i kapitalpåfylling av IDB Invest, Den interamerikanske utviklingsbankens privatsektorarm, med totalt 19,488 mill. USD for perioden 2025–2031.

    7. Norge deltar i den 21. giverlandspåfyllingen av Verdensbankens fond for de fattigste landene, IDA21 (International Development Association), med et bidrag på til sammen 5 024 mill. kroner for perioden 2026–2028, som også inkluderer bidraget til HIPC i punkt 8 nedenfor. Til fratrekk ved utbetaling kommer en kontantrabatt på 538,4 mill. kroner og bidrag til HIPC. Rabatten utløses i forbindelse med at Norge fra og med IDA21 går over til ordinære kontantbidrag over tre år og avslutter ordningen med gjeldsbrev som trekkes ned over ni år. Utbetalingen blir om lag 4 413 mill. kroner fordelt på tre like årlige beløp, der 3 813 mill. kroner belastes kap. 172 Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldslette, post 70 Verdensbanken og 600 mill. kroner belastes kap. 162 Næringsutvikling, matsystemer og fornybar energi, post 71 Matsikkerhet, fisk og landbruk.

    8. Norge deltar, i forbindelse med den 21. giverlandspåfyllingen av Verdensbankens fond for de fattigste landene, IDA21 (International Development Association) for perioden 2026–2028, i det internasjonale gjeldsletteinitiativet for de fattigste landene, Heavily Indebted Poor Countries (HIPC), med et bidrag på 72,64 mill. kroner fordelt på tre like årlige beløp. Utbetalingene belastes kap. 172 Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldslette, post 73 Gjeldslette.

    9. Norge deltar i den 17. giverlandspåfyllingen av Den afrikanske utviklingsbankens fond for de fattigste landene, Afrikafondet (AfDF17), med et bidrag på til sammen 2 377,2 mill. kroner for perioden 2026–2028 (792,4 mill. kroner per år). Bidraget suppleres med en kontantrabatt som tilfaller Norge. Rabatten utløses fordi Norge fra og med AfDF17 går over til ordinære kontantbidrag over tre år og avslutter ordningen med gjeldsbrev som trekkes ned over ti år. Utbetalingene belastes kap. 172 Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldslette, post 71 Regionale banker og fond.

    10. Norge deltar, i forbindelse med den 17. påfyllingen av giverlandsbidrag til AfDF, AfDF17 for perioden 2026–2028, i det internasjonale gjeldsletteinitiativet for de fattigste landene, Heavily Indebted Poor Countries initiative (HIPC), med et bidrag på til sammen om lag 213,2 mill. kroner fordelt på tre årlige beløp til «Grant Compensation» (kompensasjon til Afrikafondet for at land med gjeldsproblemer i større eller mindre grad mottar gaver fremfor lån på myke vilkår). Utbetalingen belastes kap. 172 Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldslette, post 73 Gjeldslette.

    11. Norge støtter Afrikafondets klimavindu, Climate Action Window (CAW), med 50 mill. kroner per år i treårsperioden 2026–2028 (AfDF17-perioden), som et tillegg til AfDF17-kjernebidrag i punkt 9 over. Utbetalingene belastes kap. 172 Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldslette, post 71 Regionale banker og fond.

  • Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall XII.

    Det multilaterale gjeldsletteinitiativet (MDRI)

    Stortinget samtykker i at:

    1. Norge deltar, i forbindelse med den 17. påfyllingen av Afrikafondet (AfDF) for perioden 2026–2028, i Det multilaterale gjeldsletteinitiativet (MDRI), med et bidrag på til sammen om lag 393 mill. kroner. Utbetalingen belastes kap. 172 Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldslette, post 73 Gjeldslette.

    2. Norge i 2026 kan utstede en bindende forpliktelse til Afrikafondet (AfDF) for Norges bidrag til Det multilaterale gjeldsletteinitiativet (MDRI) i perioden 1. januar 2036 til 31. desember 2038.

    3. Norge, i forbindelse med kapitalpåfyllingen i Det internasjonale utviklingsfondet (IDA21), deltar i Det multilaterale gjeldsletteinitiativet (MDRI) i perioden 2026–2028 med til sammen 798,24 mill. kroner. Utbetalingene belastes kap. 172 Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldslette, post 73 Gjeldslette.

    4. Norge, samtidig som det inngås bindende avtale om Norges ordinære giverbidrag til IDA21, kan utstede en bindende forpliktelse til IDA for Norges bidrag til Det multilaterale gjeldsletteinitiativet (MDRI) i perioden 2034 til 2036.

  • Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall XIII.

    Fullmakt til postering mot mellomværende med statskassen

    Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2026 kan:

    1. føre utlegg som skal viderefaktureres kunde og tilhørende innbetalinger mot mellomværende med statskassen.

    2. føre utbetalinger knyttet til refunderbart depositum for utenriksstasjonenes leide eiendommer og refunderbart depositum ved opptak til skole eller barnehage i utlandet som dekkes av arbeidsgiver mot mellomværende med statskassen. Fullmakten gis for inntil 50 mill. kroner for Utenriksdepartementets totale føringer av depositum, for å ta høyde for pris- og kurssvingninger i stedlige markeder.

  • Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall XIV.

    Garantifullmakter

    Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2026 kan gi Direktoratet for utviklingssamarbeid (Norad) fullmakt til å gi tilsagn om statsgarantier innenfor en samlet ramme på 5 mrd. kroner til fornybarinvesteringer i utviklingsland.

  • Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall XV.

    Nansen-programmet for Ukraina

    Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet og Forsvarsdepartementet kan pådra forpliktelser om sivil og militær støtte gjennom Nansen-programmet for Ukraina innenfor en samlet ramme på 274,5 mrd. kroner i perioden 2023–2030.

  • Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall XVI.

    Merinntektsfullmakter

    Stortinget samtykker i at Justis- og beredskapsdepartementet i 2026 kan:

    overskride bevilgningen under

    mot tilsvarende merinntekter under

    kap. 481 post 1

    kap. 3481 post 1

    Merinntekt som gir grunnlag for overskridelse, skal også dekke merverdiavgift knyttet til overskridelsen og berører derfor også kap. 1633, post 1 for de statlige forvaltningsorganene som inngår i nettoordningen for merverdiavgift.

    Merinntekter og eventuelle mindreinntekter tas med i beregningen av overføring av ubrukt bevilgning til neste år.

  • Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall XVII.

    Fullmakt til å pådra staten forpliktelser for investeringsprosjekter

    Stortinget samtykker i at Justis- og beredskapsdepartementet i 2026 under kap. 480 Svalbardbudsjettet post 50 Tilskudd kan pådra staten forpliktelser utover budsjettåret til sanerings- og oppryddingstiltak ved kullkraftverket i Longyearbyen. Samlede forpliktelser og utbetalinger kan ikke overstige kostnadsrammen på 134 mill. kroner (2026-kroner).

  • Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall I.

    På statsbudsjettet for 2026 bevilges under:

    Kap.

    Post

    Formål

    Kroner

    Kroner

    Utgifter

    1700

    Forsvarsdepartementet

    1

    Driftsutgifter

    875 657 000

    21

    Spesielle driftsutgifter, overslagsbevilgning

    166 198 000

    43

    Til disposisjon for Forsvarsdepartementet, kan overføres

    6 786 000

    52

    Overføringer til statlige forvaltningsorganer

    6 574 000

    53

    Risikokapital, NATO innovasjonsfond

    15 092 000

    60

    Overføringer til kommuner og fylkeskommuner

    3 090 000

    71

    Overføringer til andre, kan overføres

    101 195 000

    72

    Tilskudd til Norges forskningsråd, kan overføres

    49 200 000

    73

    Forskning og utvikling, kan overføres

    166 531 000

    78

    Norges tilskudd til NATOs og internasjonale driftsbudsjetter, kan overføres

    1 780 231 000

    1710

    Forsvarsbygg og nybygg og nyanlegg

    1

    Driftsutgifter, kan overføres

    8 625 617 000

    47

    Nybygg og nyanlegg, kan overføres, kan nyttes under kap. 1760, post 45

    6 060 819 000

    1716

    Forsvarets forskningsinstitutt

    51

    Tilskudd til Forsvarets forskningsinstitutt

    375 165 000

    1720

    Forsvaret

    1

    Driftsutgifter

    49 165 997 000

    71

    Overføringer til andre, kan overføres

    51 282 000

    1730

    Forsvarshistorisk museum

    1

    Driftsutgifter

    199 784 000

    71

    Overføringer til andre, kan overføres

    5 668 000

    1735

    Etterretningstjenesten

    21

    Spesielle driftsutgifter

    4 838 629 000

    1740

    Statens graderte plattformtjenester

    1

    Driftsutgifter, kan overføres, kan nyttes under kap. 1740, post 45

    702 806 000

    45

    Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

    155 333 000

    1750

    Militær støtte til Ukraina

    21

    Spesielle driftsutgifter, kan overføres, kan nyttes under kap. 1750, post 79

    28 610 000 000

    79

    Tilskudd til militær støtte for Ukraina, kan overføres, kan nyttes under kap. 1750, post 21

    38 596 000 000

    1760

    Forsvarsmateriell og større anskaffelser og vedlikehold

    1

    Driftsutgifter, kan nyttes under kap. 1760, post 45

    2 903 657 000

    44

    Fellesfinansierte investeringer, nasjonalfinansiert andel, kan overføres

    316 133 000

    45

    Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres, kan nyttes under kap. 1710, post 47

    34 295 093 000

    48

    Fellesfinansierte investeringer, fellesfinansiert andel, kan overføres

    650 000 000

    75

    Fellesfinansierte investeringer, Norges tilskudd til NATOs investeringsprogram for sikkerhet, kan overføres, kan nyttes under kap. 1760, post 44

    450 609 000

    1791

    Redningshelikoptertjenesten

    1

    Driftsutgifter

    608 658 000

    Totale utgifter

    179 781 804 000

    Inntekter

    4700

    Forsvarsdepartementet

    1

    Driftsinntekter

    15 055 000

    4710

    Forsvarsbygg og nybygg og nyanlegg

    1

    Driftsinntekter

    7 461 795 000

    47

    Salg av eiendom

    10 250 000

    4720

    Forsvaret

    1

    Driftsinntekter

    724 289 000

    4730

    Forsvarshistorisk museum

    1

    Driftsinntekter

    14 433 000

    4740

    Statens graderte plattformtjenester

    1

    Driftsinntekter

    250 928 000

    4760

    Forsvarsmateriell og større anskaffelser og vedlikehold

    1

    Driftsinntekter

    37 632 000

    45

    Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, inntekter

    4 324 844 000

    48

    Fellesfinansierte investeringer, inntekter

    650 000 000

    4791

    Redningshelikoptertjenesten

    1

    Driftsinntekter

    482 425 000

    4799

    Militære bøter

    86

    Militære bøter

    500 000

    Totale inntekter

    13 972 151 000

  • Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall II.

    Merinntektsfullmakter

    Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2026 kan benytte alle merinntekter, herunder merinntekter under kap. 5645, post 85, til å overskride enhver utgiftsbevilgning under Forsvarsdepartementet, med følgende unntak:

    1. Inntekter fra militære bøter kan ikke benyttes som grunnlag for overskridelse.

    2. Inntekter ved salg av større materiell kan benyttes med inntil 75 pst. til overskridelse av bevilgningen under kap. 1760 Forsvarsmateriell og større anskaffelser og vedlikehold, post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold.

    Merinntekt som gir grunnlag for overskridelse, skal også dekke merverdiavgift knyttet til overskridelsen og berører derfor også kap. 1633, post 1 for de statlige forvaltningsorganene som inngår i nettoordningen for merverdiavgift.

    Merinntekter og eventuelle mindreinntekter tas med i beregningen av overføring av ubrukt bevilgning til neste år.

  • Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall III.

    Bestillingsfullmakter

    Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2026 kan:

    1. foreta bestillinger ut over gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye bestillinger og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:

      Kap.

      Post

      Betegnelse

      Samlet ramme

      1700

      Forsvarsdepartementet

      1

      Driftsutgifter

      45 mill. kroner

      1710

      Forsvarsbygg og nybygg og nyanlegg

      1

      Driftsutgifter

      550 mill. kroner

      47

      Nybygg og nyanlegg

      6 500 mill. kroner

      1720

      Forsvaret

      1

      Driftsutgifter

      18 650 mill. kroner

      1740

      Statens graderte plattformtjenester

      45

      Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold

      38 mill. kroner

      1760

      Forsvarsmateriell og større anskaffelser og vedlikehold

      1

      Driftsutgifter

      1 100 mill. kroner

      44

      Fellesfinansierte investeringer, nasjonalfinansiert andel

      440 mill. kroner

      45

      Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold

      20 000 mill. kroner

      48

      Fellesfinansierte investeringer, fellesfinansiert andel

      1 280 mill. kroner

      1791

      Redningshelikoptertjenesten

      1

      Driftsutgifter

      60 mill. kroner

    2. gi Forsvarets forskningsinstitutt fullmakt til å ha økonomiske forpliktelser på inntil 60 mill. kroner ut over det som dekkes av egne avsetninger.

  • Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall IV.

    Tilsagnsfullmakter

    Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2026 kan gi tilsagn om tilskudd ut over gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:

    Kap.

    Post

    Betegnelse

    Samlet ramme

    1700

    Forsvarsdepartementet

    72

    Tilskudd til Norges forskningsråd

    450 mill. kroner

    73

    Forskning og utvikling

    500 mill. kroner

    78

    Norges tilskudd til NATOs og internasjonale driftsbudsjetter

    200 mill. kroner

  • Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall V.

    Investeringsfullmakter

    Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2026 kan:

    1. starte opp følgende nye investeringsprosjekter:

      Prosjekt

      Kostnadsramme

      Levetidsforlengelse fregatt

      11 302 mill. kroner

      Hele landet – Tankanlegg – innfrielse av miljøkrav

      1 190 mill. kroner

      og endre omfang og kostnadsramme for følgende investeringsprosjekt:

      Prosjekt

      Kostnadsramme

      Haakonsvern – vedlikeholdsanlegg for nye ubåter med kaianlegg

      9 633 mill. kroner

    2. Fullmaktene under punkt 1 gjelder også forpliktelser som inngås i senere budsjettår, innenfor kostnadsrammen for prosjektene. Forsvarsdepartementet gis fullmakt til å pris- og valutajustere kostnadsrammene i senere år.

    3. endre tidligere godkjente prosjekter som anført i Prop. 1 S (2025–2026), herunder endrede kostnadsrammer.

    4. starte opp og gjennomføre materiellinvesteringsprosjekter med en kostnadsramme under 1 000 mill. kroner.

    5. starte opp og gjennomføre eiendoms-, bygge- og anleggsprosjekter (inkludert tilhørende innredning) med en kostnadsramme under 1 000 mill. kroner.

    6. nytte bevilgningen på den enkelte investeringspost, hhv. post 44, 45, 47 og 48 fritt mellom formål, bygg- og eiendomskategorier, anskaffelser og prosjekter som presentert i Prop. 1 S (2025–2026).

    7. gjennomføre konsept- og definisjonsfasen av planlagte materiellanskaffelser.

    8. igangsette planlegging og prosjektering av eiendoms-, bygge- og anleggsprosjekter (inkludert tilhørende innredning) innenfor rammen av bevilgningen på de respektive poster, og

    9. inkludere gjennomføringskostnader i eiendoms-, bygge- og anleggsprosjekter på post 47.

  • Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall VI.

    Nettobudsjettering av salgsomkostninger

    Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2026 kan trekke salgsomkostninger ved salg av materiell og fast eiendom fra salgsinntekter før det overskytende inntektsføres under kap. 4760 Forsvarsmateriell og større anskaffelser og vedlikehold, post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, inntekter og kap. 4710 Forsvarsbygg og nybygg og nyanlegg, post 47 Salg av eiendom.

  • Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall VII.

    Personell

    Stortinget samtykker i at:

    1. Forsvarsdepartementet i 2026 kan fastsette lengden på førstegangstjenesten, repetisjonstjenesten og heimevernstjenesten slik det går frem av Prop. 1 S (2025–2026).

    2. enheter oppsatt med frivillig heimevernspersonell kan overføres til forsvarsgrener og fellesinstitusjoner, og benyttes i operasjoner i utlandet.

  • Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall VIII.

    Fullmakter vedrørende fast eiendom

    Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2026 kan:

    1. avhende fast eiendom uansett verdi til markedspris når det ikke foreligger annet statlig behov for eiendommen. Eiendommene skal normalt legges ut for salg i markedet, men kan selges direkte til fylkeskommuner eller kommuner til markedspris, innenfor EØS-avtalens bestemmelser. Dersom eiendommene er aktuelle for frilufts- eller kulturformål, kan de selges på samme vilkår til Statskog SF hvis ikke fylkeskommuner eller kommuner ønsker å kjøpe eiendommene. Likeledes kan eiendommer som er nødvendige for å oppfylle samfunnets målsetting om å opprettholde en selvfinansiert sivil luftfart, selges direkte til Avinor AS. Dette gjelder følgende eiendomskategorier:

      1. rullebaner, taksebaner med tilhørende sikkerhetsområder, flyoppstillingsplasser og andre arealer og infrastruktur for flyoperasjoner

      2. terminal innrettet mot det service- og tjenestebehov som forbrukere og myndigheter har bruk for

      3. områder for kollektiv og privat tilbringertjeneste

      4. kontorer og lignende

      5. eiendommer for fremtidig utbygging

    2. og avhende fast eiendom til en verdi av inntil 100 000 kroner vederlagsfritt eller til underpris når særlige grunner foreligger.

  • Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall IX.

    Tidspunkt for belastning av utgiftsbevilgninger

    Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2026 kan belaste utgiftsbevilgninger for bestillinger gjennom NSPA (NATO Support and Procurement Agency), andre internasjonale organisasjoner, andre lands myndigheter eller fra leverandører der dette er økonomisk forsvarlig og nødvendig av forretningsmessige årsaker fra det tidspunkt materiell blir bestilt, selv om levering først skjer senere i budsjettåret eller i et etterfølgende budsjettår.

  • Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall X.

    Uttak fra lager av materiell som er utgiftsført tidligere år

    Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2026 kan fravike Bevilgningsreglementets bestemmelser om kontant- og ettårsprinsippet ved uttak fra lager som er utgiftsført på kap. 1720 i tidligere budsjettår til anvendelse på Forsvarsdepartementets kapitler 1700, 1735 og 1791, samt Justis- og beredskapsdepartementets kap. 481 Samfunnet Jan Mayen.

  • Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall XI.

    Kjøp/innløsing av boliger med fellesgjeld

    Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet gjennom Forsvarsbygg i 2026 kan kjøpe/innløse boliger med fellesgjeld, slik at samlet gjeld knyttet til eierskap av slike boliger ikke overstiger 100 mill. kroner.

  • Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall XII.

    Militær støtte til Ukraina

    Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2026, innenfor rammen av Nansen-programmet, kan foreta donasjoner av materiell fra forsvarssektoren som anses som særlig viktig for Ukrainas forsvarskamp. Helhetlige vurderinger av konsekvensene for Forsvarets operative evne og nasjonal beredskap skal ligge til grunn for regjeringens beslutninger om slike donasjoner. Innenfor gjeldende samtykke skal beslutninger om donasjoner fra forsvarssektoren ikke gå ut over en tilstrekkelig nasjonal responsevne.

  • Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall XIII.

    Utbetaling av tilskudd

    Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2026 får unntak fra forutsetningene i stortingsvedtak av 8. november 1984 om utbetaling av gitte bevilgninger på følgende måte:

    Utbetalinger av tilskudd i forbindelse med den militære støtten til Ukraina gjennom Nansen-programmet kan foretas når dette er påkrevd for å gjennomføre nødvendige donasjoner av materiell, kapasitet og tjenester til støtte for Ukraina, i henhold til avtale eller regelverk for den enkelte donasjon, fond, eller finansieringsmekanisme.

Gå til voteringsoversikten
: