Løse forslag til saken
Prop. 57 L (2022-2023), Innst. 442 L (2022-2023), Lovvedtak 89 (2022-2023)
Forslag fremmet under første behandling
Forslag nr. 68 fra Wold, Grete på vegne av Sosialistisk Venstreparti
Stortinget ber regjeringen gjennom forskrift sikre at all oppnådd kompetanse får en betegnelse, også annen kompetanse enn studie- og yrkeskompetanse.Forslag nr. 69 fra Ropstad, Kjell Ingolf på vegne av Kristelig Folkeparti
Stortinget ber regjeringen om å fremme forslag om mobilforbud i grunnskolen.Forslag nr. 70 fra Ropstad, Kjell Ingolf på vegne av Kristelig Folkeparti
Stortinget ber regjeringen om å fremme forslag om endring i opplæringsloven som sikrer at trykte læremidler skal være det sentrale læremiddelet i skolen, mens digitale læremidler skal være et supplement.Forslag nr. 71 fra Ropstad, Kjell Ingolf på vegne av Kristelig Folkeparti
Stortinget ber regjeringen om å fremme forslag om endring i opplæringsloven § 9-a i dialog med partene i skolen, som sikrer at både elevenes og lærernes rettssikkerhet ivaretas på en bedre måte i arbeidet med et trygt skolemiljø.Forslag nr. 72 fra Ropstad, Kjell Ingolf på vegne av Kristelig Folkeparti
Stortinget ber regjeringen om å fremme forslag om endring i opplæringsloven om innføring av førskole for seksåringene basert på lek, barnehagepedagogikk og leksefri og at barna begynner i 1. klasse fra fylte syv år.Forslag nr. 73 fra Gulati, Himanshu på vegne av Fremskrittspartiet
Stortinget ber regjeringen fremme forslag om at retten til opplæring i kvensk og finsk ved grunnskoler i Troms og Finnmark avhenger av at et visst minstekrav for antall elever er oppnådd, i tråd med det som er lovverket per i dag.Forslag nr. 74 fra Gulati, Himanshu på vegne av Fremskrittspartiet
Stortinget ber regjeringen fremme forslag som ivaretar hensynet til Opplæringskontorene slik det i dag er formulert i forskrift til Opplæringsloven, § 11-2.Opplæringskontor og opplæringsring, «Eit opplæringskontor er eit organ for bedrifter som samarbeider om opplæring for lærlingar praksisbrevkandidatar og/eller lærekandidatar. Lærekontrakt eller opplæringskontrakt blir da teikna mellom lærlingen, praksisbrevkandidaten eller lærekandidaten og opplæringskontoret.»Forslag nr. 75 fra Waagen, Elise på vegne av Arbeiderpartiet, Høyre og Senterpartiet
Stortinget ber regjeringen ivareta de ulike kandidattypene innenfor fag- og yrkesopplæringen som praksisbrevkandidater og lærekandidater, i arbeidet med oppfølgingen av ny opplæringslov.