Stortinget ber Regjeringen ta initiativ til at det settes i gang ulike forsøk med alternativ organisering av opplæringen og skoledagen. Det er spesielt viktig å få utprøvd ordninger som:
- Aldersblanding ved fulldelte skoler
- Nye måter å organisere skoledagen på uten den tradisjonelle inndeling i fag og timer
- Organisering av skoleåret slik at en kan starte på ulike tider av året. Som eksempel bør det utprøves en ordning der barna starter skolen den dagen de fyller 6 år. Det bør dessuten prøves ut opplegg der voksne kan starte en utdanning på ulike tider i året. En slik organisering forutsetter større grad av prosjektarbeid og at skolene legger læreplanen til grunn for organisering og ikke lar læreboka styre opplegget.
Stortinget ber Regjeringen som grunnlag for en diskusjon legge fram en egen sak om de viktigste organisatoriske og pedagogiske utviklingsprosjekter som er i gang i skolen (grunnskolen og videregående skole).
Stortinget ber Regjeringen i forbindelse med statsbudsjettet for 2001 å legge inn bevilgninger som skal stimulere skoler til å prøve ut ulike pedagogiske og organisatoriske forsøk.
Stortinget ber Regjeringen i løpet av høsten 2000 å fremme forslag om å lovfeste arbeidsmiljøbestemmelser for elever og studenter.
Stortinget ber Regjeringen føre en liberal praksis ved godkjenning av søknader om opprettelse og drift av private skoler etter privatskoleloven.
Det henstilles til Regjeringen å foreta en samlet vurdering av integreringsutfordringene i Oslo - skolen, og legge dette fram for Stortinget som egen sak.
Stortinget ber Regjeringen fremlegge egen sak for Stortinget om Bergutvalgets innstilling om fagskoleutdanninger (NOU 2000:5) i løpet av høstsesjonen 2000
Stortinget ber Regjeringen opprettholde godkjenningen av Oasen Barneskole i Sogndalen kommune i samsvar med vedtak fattet av statsråd Jon Lilletun, Kirke- utdannings- og forskningsdepartementet den 13. mars 2000.