Bakgrunn
En rekke organisasjoner driver viktig arbeid
på helsefeltet som utfyller de offentlige helsetjenestene. De har
ordninger og tilbud som enten er vanskelige å tilpasse og få til
innenfor den offentlige helsetjenesten, eller er viktige supplement
til eksisterende offentlige ordninger og tilbud. Det er viktig at
disse får reindyrke og utvikle sin rolle, og at de får utfylle og
styrke, i stedet for å konkurrere med, den offentlige helsetjenesten.
En del av dette handler om å sikre gode, forutsigbare og langsiktige
tilskuddsordninger.
I forbindelse med behandlingen av Representantforslag
om en bedre støtteordning for organisasjoner og frivilligheten (Dokument
8:49 S (2022–2023)) fattet Stortinget blant annet følgende vedtak:
«Vedtak nr. 560 (2022–2023)
Stortinget ber regjeringen igangsette et arbeid
for å harmonisere og forenkle de mange søkbare ordningene som forvaltes
av departement, direktorat og statlig sektor, herunder vurdere mer
samkjørte systemer for søknader og rapportering for statlige tilskuddsordninger, samkjørte
søknadsfrister og tidspunkt for svar/utbetaling, og innføre raskere
saksbehandling av tilskudd og regler for overføring av tilskudd
til neste budsjettår når tildelingen kommer seint, og en tilrettelegging
for at tilskudd i større grad gis som flerårige tilskudd og driftstilskudd.
Arbeidet skal gjøres i samråd med frivillig sektor.»
Dette vedtaket har så langt ikke fått de ønskede konsekvensene
på helsefeltet. Slik disse ordningene er uformet per i dag, får
de uheldige konsekvenser for noen organisasjoner som driver svært
verdifullt arbeid for mennesker i krevende livssituasjoner.
Det var riktig å gå bort fra at enkelte organisasjoner får
direkte bevilgninger over statsbudsjettet. De søknadsbaserte tilskuddsordningene
er imidlertid for stramt utformet. Det er heller ikke laget gode
overgangsordninger for de organisasjonene som så langt har fått direkte
overføringer over statsbudsjettet. Rammevilkårene for frivillige
organisasjoner på helsefeltet har blitt unødvendig krevende. Mange
organisasjoner som gjør svært viktig arbeid, opplever at rammevilkårene
gjør det vanskelig å få til forutsigbar drift. Noen faller også
utenfor søknadsordningene, selv om de driver virksomhet som det
er bred enighet om at trengs.
Et eksempel er Ønsketransporten, som står i
en særstilling fordi de besitter høy helsefaglig kompetanse og bistår
svært syke pasienter. Ønsketransporten bidrar til at syke mennesker
kan få gode opplevelser som de ellers ikke ville kunne fått. De
driver forsvarlig transport og bistår med kompetent følge ved ulike
anledninger, hvor sykdom eller skade ellers ville gjort det umulig.
Dette er en type virksomhet som forslagsstillerne svært gjerne vil
at frivillige organisasjoner skal kunne drive med, og det er uheldig
at søknadsordningene per i dag gjør det vanskelig.
Et annet eksempel er Amathea, som tilbyr norske kvinner
et unikt veilednings- og oppfølgingstilbud før og etter abort. Amathea
er blant de ideelle organisasjonene som har fått tilskudd direkte
over statsbudsjettet, og som opplever at det blir svært krevende
å opprettholde virksomheten under nye rammebetingelser.
Tildelingskriteriene bør i større grad åpne
for at ulike typer organisasjoner kan søke, og at faglig kvalitet
og relevans legges til grunn for hvem som mottar tilskudd. Slike
kriterier kan legge vekt på om tilbudet fyller behov som ikke er
dekket, om det utgjør et nødvendig eller fornuftig supplement, og
om tilbudet har god helsefaglig begrunnelse. Det bør også innføres
flerårige tilskudd der dette ikke allerede er etablert, for å redusere
byråkrati og sikre mer stabile rammevilkår for organisasjonene.
Det er viktig å tydeliggjøre grenseoppgangen
mellom offentlige tjenester og frivillig og ideell virksomhet. Frivillige
og ideelle organisasjoner utfører et betydelig og verdifullt helsearbeid
som kommer i tillegg til det man kan forvente av de offentlige tjenestene,
og som ikke skal erstatte dem. Noen organisasjoner leverer faglige
tilbud som så langt ikke finnes eller er vanskelige å få til innenfor
rammene av det offentlige helsevesenet, og det er særlig viktig
å sikre disse langsiktige, gode rammevilkår.