Bakgrunn
Det planlegges en rekke datasentre rundt om
i Norge. I dag er det kun opp til den enkelte kommune, gjennom plan-
og bygningsloven, å vedta om disse datasentrene skal bygges eller
ikke. Det finnes ingen nasjonal koordinering eller kontroll på hvor
mange datasentre som skal etableres, hvor de skal etableres og om
de skal etableres.
Det er behov for datasentre for å sikre nasjonal
kontroll på data og for å dekke det behovet Norge har for lagring
av data i samfunnet. Det handler blant annet om sikkerhet. Noen
datasentre bidrar til samfunnskritisk infrastruktur, andre sentre
bidrar kun til produksjon av meningsløs kryptovaluta. Mange av de
aktuelle datasentrene bygges for de internasjonale teknologigantene og
har begrenset samfunnsnytte. I dag er situasjonen at de eneste kriteriene
for om et prosjekt får tilgang til kraft eller ikke, er tilgjengelig
kraft i området og hvor modent prosjektet er. Datasentre er utbygginger
som ofte er svært modne og dermed får høyere prioritet.
Men det er ikke behov for så mange datasentre
som nå planlegges. Hvis det ikke gjøres noe, så vil datasentrene
øke strømforbruket sitt fra dagens 2 TWh til 8–10 TWh innen 2030.
På to år har strømforbruket til datasentre blitt doblet.
Både Statnett, Norges vassdrags- og energidirektorat
(NVE), Thema Consulting Group og flere andre aktører lager prognoser
for utviklingen i kraftproduksjon og strømforbruk frem mot og forbi
2030.
Det er stort utfallsrom i prognosene. Men felles
for prognosene er en forventning om at datasentre vil trenge mer
kraft fremover, i størrelsesorden mellom 4 og 9 TWh innen 2030.
Forslagsstillerne fremmer derfor et forslag
om et nasjonalt konsesjonssystem for etablering av datasentre. Det
betyr at et selskap som vil etablere et datasenter, må søke en nasjonal
instans, f.eks. NVE, om konsesjon/lov til å etablere det aktuelle
datasenteret. I tillegg må selvsagt den aktuelle vertskommunen fortsatt
behandle saken gjennom en reguleringsplan og basert på plan- og bygningsloven.
For å kunne prioritere kraft og areal til samfunnets beste
er det også avgjørende å vite hvem eierne og kundene til datasentrene
er. I dag er særlig kundene ofte ukjente for kommunene og deres
folkevalgte. Dette er uholdbart. Et konsesjonssystem må derfor ha
som kriterium at datasentrene har kjente eiere og kunder.
Gjennom konsesjonssystemet kan man regulere mengden
datasentre som etableres, og hvor de etableres (der det er tilgang
på kraft, areal og muligheter for fornuftig bruk av spillvarmen).
Datasentre bruker svært mye kraft. Googles planlagte datasenter
i Skien vil bruke rundt 5,6 TWh i året. Dette gjør at det produseres
svært mye varme fra datasentre. På samme måte som datamaskinen fungerer
som varmeovn, er et datasenter også et varmekraftverk. Hvis denne varmen
utnyttes, kan den brukes til å varme opp boliger gjennom fjernvarmeanlegg.
I Oslo er det bygget datasenter hvor spillvarmen sendes inn i fjernvarmeanlegget. Det
er smart. Nye datasentre må plasseres på områder hvor man har en
plan for å utnytte denne energien.