Bakgrunn
Som en følge av regjeringens kraftløft for Finnmark har
enkelte reinbeitedistrikter, som Čorgaš reinbeitedistrikt på Nordkinnhalvøya,
fått hele sju vindkraftsøknader de nå må behandle og ta stilling
til. Reinbeitedistriktene påføres en enorm jobb de ikke selv har
bedt om. Man har samme situasjon i flere reinbeitedistrikter. I
Jillen-Njaarke reinbeitedistrikt i Nordland har man nå fått fire
vindkraftsaker som må behandles. Dette har verken reinbeitedistriktene
eller enkeltmenneskene ressurser til.
Disse sakene går også over lang tid, noe som
innebærer en ekstra belastning. Dette er en klar ubalanse, og det
er svært urettferdig for både enkeltmennesket og reinbeitedistriktene.
I motsetning til arbeid med søknader om utbygging av
vannkraft gis det ikke økonomisk støtte til den jobben reinbeitedistriktene
nå må gjennom. For vannkraftsaker slår § 13 i vassdragsreguleringsloven
fast følgende:
«§ 13. Utgifter
til nødvendig bistand
Søkeren skal i rimelig utstrekning erstatte
utgifter som grunneiere, rettighetshavere, kommuner og andre interesserte
har hatt til nødvendig juridisk og annen sakkyndig hjelp, og som
er påløpt etter at en søknad er sendt eller melding er lagt ut til
offentlig ettersyn etter plan- og bygningsloven § 14-2. For revisjonssaker
gjelder dekning fra tidspunktet revisjon ble vedtatt åpnet. Avgjørelsen
treffes av departementet. Departementet kan i spesielle tilfeller
gi forhåndstilsagn om dekning av utgifter inntil et bestemt beløp.
Grunneiere og andre aktører med likeartede interesser
bør så langt det er mulig samordne juridisk og annen sakkyndig hjelp.
Nødvendige utgifter til kommunal planlegger
kan kreves erstattet av søkeren fra det tidspunkt meldingen eller
søknaden er sendt på høring. Avgjørelsen treffes av departementet.»
Forslagsstilleren vil fremme et forslag som
kan føre til en endring av energiloven som kan sikre at den samme
økonomiske støtten gis i forbindelse med andre kraftutbygginger.