Bakgrunn
«Jeg mener vi er et kristent land kulturelt sett. Jeg
kaller meg selv en kulturell kristen. Jeg elsker salmer og julesanger og
jeg føler meg på en måte hjemme i det kristne ethos, og jeg føler
at vi er et kristent land på den måten.»
Richard Dawkins, intervju med LBC, 31. mars, 2024.
Kristendommen former nesten alt man gjør i vestlige land, selv
om de fleste ikke er troende. Likhet, individuell frihet og menneskerettighetene
kommer fra kristendommen. Men kjenner man de bibelske grunnfortellingene
i dag?
Akkurat hvor mye kristendommen preger våre tanker og forutsetninger,
ser vi kanskje best i lys av det før-kristne gresk-romerske samfunnet.
Her var det de sterke, modige og vakre som ble verdsatt, og makt
var rett. Gudene og heltene var dem som med styrke og mot beseiret
sine fiender. «De sterke gjør som de kan, og de svake lider som
de må», skrev Thukydid.
Kvinner var «vanskapte menn» og slaver var «levende redskaper»
omtrent som husdyr, ifølge Aristoteles. «Jeg takker for at jeg er
et menneske og ikke et dyr, at jeg er en mann og ikke en kvinne,
at jeg er greker og ikke en barbar», er en frase som er tilskrevet
Aristoteles. Mennesket sto over dyrene, mannen over kvinnen og barbarer
eller utlendinger er fra naturens side passet til å være grekernes
slaver. Dette ble tatt for gitt av grekerne.
Da Pompey seilte innom Rhodos og den stoiske filosofen Posidonius
på vei for å nedkjempe piratvirksomhet i Middelhavet, fikk den romerske
generalen følgende ord med på ferden: «Alltid kjemp tappert, og
vær overlegen andre.» Ordene var opprinnelig fra Iliaden, men dugde
like godt for romerne. For å være en mann fullt og helt, måtte man
holde andre nede. Julius Caesar «drepte en million gallere og gjorde
slaver av en million til», og han skrøt av det.
Inn i denne verdenen kom en obskur predikant fra Judea og sa
at «de siste skal bli de første», «salige er de fattige» og at man
skulle «snu det andre kinnet til». Eller som Paulus skrev, «Her
er ikke jøde eller greker, her er ikke slave eller fri, her er ikke
mann og kvinne; for dere er alle én i Kristus Jesus». Jesus forkynte
likeverd og nestekjærlighet for alle, fordi alle mennesker var skapt
i Guds bilde. Han sa han var Guds sønn, men ble dømt til å lide
en slaves død som korsfestet. Ikke gjorde han motstand, men lot
seg villig piske.
Dette var å snu opp ned på antikkens tilbedelse av de sterke.
Historikeren Tom Holland kaller kristendommen for en «undersjøisk
eksplosjon», hvis virkninger gradvis brer seg som ringer i vannet
og forandrer Vesten frem til vår egen tid.
En minivelferdsstat
i Romerriket
Noen av endringene kom ganske raskt. Kristne menigheter virket
sosialt utjevnende, fordi slaver og overklasse, kvinner og menn,
fikk delta etter evne på en helt ny måte. Under de store kopper-
og meslingepidemiene på 100- og 200-tallet lagde de kristne en «minivelferdsstat»
i den romerske staten, basert på menighetenes gaveinntekter. Kristendommen
fikk særlig fotfeste i byene, der nøden var stor.
Keiser Julian hadde fått en kristen oppdragelse, men ble etter
hvert kritisk til kristendommen og ville at den gresk-romerske gudinnen
Kybele og hennes prester skulle ta seg av de fattige og trengende.
Men noe slikt var fremmed for Kybele-prestene. Gudene brydde seg
ikke om de fattige. Heltene i Iliaden regelrett hånet de svake.
Medlidenhet kunne true en manns selvbeherskelse.
Imens bygde Biskop Basilios den store, som hadde studert medisin
i Athen, det første sykehuset i 369 e.Kr. De rike og mektige hadde
en plikt til å ta seg av de syke, mente han, og la det idémessige
grunnlaget for et offentlig helsevesen. Basilios lillebror, biskop
Gregor av Nyssa, forkynte at menneskene var skapt frie og var den
første i antikken til å argumentere for at slaveriet skulle avskaffes.
«Kristendommen ga sine omvendte intet mindre enn deres menneskelighet»,
skriver historikeren Carlin Barton.
Nyfødte barn reddes
fra søppelplassene
De svakeste av alle, de minste barna, ble også sett på med et
annet blikk. I den romerske verdenen var babyer som lå og skrek
langs veiene og på søppelplassene som hadde blitt forlatt av foreldrene,
et utbredt fenomen. Mange ble bare sluppet ned i avløpssystemet.
Med unntak av jødene og noen germanske stammer var dette moralsk
akseptert og i noen byer til og med nedfelt i lov, med Aristoteles
fulle støtte, som en god handling for å kvitte seg med funksjonshemmede
barn. Særlig jenter var utsatt.
De kristne, derimot, så på dette som drap. Storesøsteren til
Basilios og Gegor, Macrina, gikk rundt på søppelplassene og reddet
babyer fra å bli plukket opp av halliker eller, i de flestes tilfelle,
omkomme. Hun tok jentene med hjem og fostret dem opp. Arkeologer
peker på en tydelig forskjell i avløpssystemet: I førkristen tid
var disse fulle av babyknokler, i etterkristen tid var de fri for
menneskelige levninger.
Oppgjør med voldtekt
av underordnede og respekt for kvinnekroppen
Forholdet mellom menn og kvinner ble også forvandlet. I den gresk-romerske
verden drev gudene med voldtekt og slaver var forpliktet til å tilby
kroppen sin for sex til sin herre når som helst, uansett om de var
menn eller kvinner, barn eller voksne. Så da Paulus i stedet forkynte
at kroppen var et «tempel for den hellige ånd» og at mannen skulle
være som Kristus og kvinnen skulle være som kirken, kunne ikke mannen voldta
sine underordnede som han ville lenger. Han måtte ha et forhold
til kvinnen som var respektfullt, seksuelt monogamt og livslangt.
Dette var en stor forandring som tok flere århundrer og gjennomføre,
men som like fullt ble varig.
Skille mellom kirke
og stat
Å bryte med gamle skikker var ikke lett og å skape en ny kristenhet
var ikke gjort i en håndvending, særlig ikke etter det vestlige
romerrikets fall med den ustabiliteten som fulgte. Til tross for
Karl den stores anstrengelser for å utdanne prester med produksjon
av lettleste bibler basert på en reform av skriftspråket, var Roma
på 1000-tallet preget av voksende kritikk mot paver og biskoper
for korrupsjon, maktmisbruk og et utsvevende liv.
I spissen for det kirken kalte for «reformatio», eller det historikere
kaller den første europeiske revolusjon, sto pave Gregor VII. Valgt
langt på vei ved folkets akklamasjon i 1073, var målet hans ikke
bare å gjenskape kirken, men hele verden. For å rense kristenheten
måtte biskopene være Guds tjenere alene og kirken måtte frigjøres
fra staten, mente han.
Konseptet om «det sekulære» er kristent. Utgangspunktet er Jesu
ord til fariseerne om å «gi til keiseren det som hører til keiseren,
og til Gud det som hører til Gud». Augustin brukte ordet «seaculum»,
lengden på et menneskeliv eller grensen for en manns minne, som
en kontrast mot det evige himmelriket. Skillet mellom den sekulære
og den åndelige dimensjonen, mellom kirke og stat, ble så stadfestet
da keiseren til slutt måtte si fra seg makten til å utnevne biskoper
i 1122, og tydeliggjort ved at prester måtte leve i sølibat.
Likhet for loven
Kirkens makt var rettslig, snarere enn militær. Da en stor samling
romerske rettskilder ble funnet i et gammelt bibliotek omtrent på
samme tid som Gregor VII ble valgt til pave, åpnet det seg en mulighet
for å etablere et samlet lovverk for alle sider av livet, slik den
islamske verden hadde i Koranen. Juristen Irnerius startet arbeidet
med å skrive kommentarer til lovtekstene, og det faktum at romersk
lov var skrevet av mennesker snarere enn Gud, hindret ham ikke å
legge til grunn tekstenes store betydning. Irnerius fikk støtte
fra en av pavens viktigste allierte, grevinne Matilda av Toscana,
og i 1088 hjalp hun til med å etablere et jusstudie i Bologna. Ambisiøse unge
menn strømmet til Bologna og delte seg inn i to laug, et for dem
fra Italia og et for dem fra nord for alpene, kalt «universitates».
Slik ble Bologna verdens første universitetsby og et sentrum for
forvandlingen av kristenheten.
For Irnerius’ arbeid med romerretten gjorde at juristene i Bologna
snart så muligheten for å utarbeide en samlet kirkerett. Arbeidet
har tradisjonelt blitt tilskrevet munken Gratian og baserte seg
på romersk lov, Bibelen, vedtak fra kirkekonsilene, kirkefedrenes
tekster og pavelige dekreter. Å forene disse motstridende kildene
var ingen lett oppgave. Samtidig er Jesus tydelig i sin oppsummering
av loven: «Elsk din neste som deg selv». Gratian definerte dette
budet som en naturrett som han siterte i starten av sitt store lovarbeid,
Decretum Gratian. Nestekjærlighetsbudet og at alle mennesker var
like overfor Gud var det styrende prinsippet som alle lover skulle vurderes
ut fra – alt som var i strid med dette, måtte bort.
Dermed sto en eldgamle sannheter for fall, enten det var at sedvane
var den høyeste autoritet, at de øverste i samfunnet skulle behandles
på en annen måte i rettssystemet enn de laveste, eller at ulikhet
var noe naturlig. Oppfatningen av lov og rett ble forvandlet: Romersk
lov hadde eksistert for å opprettholde forskjeller i status, nå
skulle det være likhet for loven for alle mennesker uansett bakgrunn,
fordi alle mennesker var Guds barn.
Ekteskap basert på kjærlighet
og valgfrihet
Ekteskapet hadde til alle tider vært et middel for å bygge familiære
allianser, og i Romerriket ble ekteskap arrangert av familiens mannlige
overhode med makt og status som mål. Gratian, derimot, slo fast
i Decretum at ekteskapet skulle baseres på samtykke blant de to
individene som giftet seg. Så når for eksempel Katarina av Siena
på 1300-tallet nektet å gifte seg med den mannen foreldrene hadde
pekt ut, var hun i sin fulle rett og foreldrene måtte gi tapt. Prester
kunne til og med vie par uten foreldrenes viten og vilje. Ekteskapet
ble radikalt forandret til å handle om kjærlighet og individets
valgfrihet trumfet familiens.
Sammen med forbudet mot søskenbarnekteskap og innføringen av
sølibatet for prester endret dette samfunnsstrukturen i Vest-Europa
fundamentalt: Makten til de mannlige overhodene i de store klanene
til å styre og fordele posisjoner og goder på en måte som ga korrupsjon
og kameraderi ble torpedert, og i stedet ble samfunnet preget av
kjernefamilien styrt av rettsstaten.
Menneskerettigheter
I motsetning til romersk lov, som juristene i Bologna oppfattet
som komplett og uforanderlig, var kirkeretten rettet mot fremtiden
så vel som fortiden. Decretum Gratian var ferdig omkring 1150, men
juristene så seg ikke ferdige med å anvende kristne prinsipper.
Hvordan skulle man for eksempel forholde seg til det store gapet
mellom rike og fattige og apostlenes holdning om å «ha alle ting
felles»?
I 1200 kom juristene frem til et svar: En sultende fattig som
stjal fra en rik mann handlet i tråd med naturretten og gjorde dermed
ikke noe galt. At rike hadde en plikt til å gi almisser til de fattige,
var ikke noe nytt. Det nye var et tilsvarende prinsipp om at fattige
hadde en rett til å visse nødvendighetsgoder. De hadde «menneskerettigheter»,
som kirkerettsjurister i økende grad kalte det. Grunnlaget var lagt
for overgangen fra det aristokratiske maktsamfunnet til et demokratisk
rettssamfunn.
Forfølgelse og voldsbruk
i Guds navn
Historien har riktignok mange eksempler på undertrykking og voldsbruk
i Guds navn. Samtidig med etableringen av likhet for loven og menneskerettighetsbegrepet,
var det korstog til Det hellige land og Jerusalem som paven ga en
kristen rettferdiggjøring. Kort tid etter startet inkvisisjonen
med forfølgelser av annerledestenkende, herunder jøder. Enda noen århundrer
senere sto spanske conquistadorer for grusomme overgrep mot folk
i Mellom- og Sør-Amerika.
Men både samtidige og nåtidige kritikere av disse overgrepene
har kritisert Kirken og kristenheten ut fra kristne premisser, for
at man har forsømt de kristne verdiene om nestekjærlighet og menneskeverd.
Bare noen få har kritisert kristendommen på et ikke-kristent verdigrunnlag,
som Marquis de Sade, Friedrich Nietzsche og Adolf Hitler, som fordømte kristendommens
forsvar for de svake og heller ønsket seg tilbake til antikkens
tilbedelse av de sterke.
Revolusjonen kommer
til Norge
Kristendommens første ringvirkninger for Norge har mange av de
samme trekkene som for området rundt Middelhavet i senantikken.
Da Norge i 1024 fikk Gulatingslovens første del, den såkalte kristenretten,
markerte dette starten på en fundamental forvandling av vikingssamfunnet:
Før hadde makt gitt rett, nå var rett noe som sprang ut av Guds
vilje og dermed ble mektige menns makt over slaver, kvinner, fattige og
barn redusert.
Loven sa at treller skulle kjøpes fri og til slutt opphørte slaveriet,
folk fikk rett til hvile på søn- og helligdager og nyfødte barn
fikk rett til å leve. Flerkoneri ble forbudt og kvinner fikk etter
hvert rett til samtykke ved ekteskap. Hevnretten, selve grunnpillaren
i det gamle rettssystemet, ble erstattet av kongens plikt til å
sikre fred. Grunnlaget var lagt for overgangen fra et maktsamfunn
til et rettssamfunn.
Prosessen som startet i 1024 ble på mange måter fullført av
kong Magnus Håkonsson Lagabøte i Landsloven av 1274, da Norge ble
samlet under én lov som det tredje kongeriket i Europa. Kong Magnus
var utdannet ved et fransiskanerkloster, og loven styrket blant
annet fattiges stilling ved innføring av legdsystemet, almisseplikt
og nye regler for kredittgivning som satte debitorer i en bedre
posisjon. Landsloven hadde rettsvirkning i over 400 år og regnes
som den mest vellykkede av de riksdekkende lovgivningene i Europa
i middelalderen, fordi den ble mye brukt i praksis.
Vedtak av lover var en ting, men hvordan kunne man dømme når
Bibelen sier at bare Gud skal dømme, ikke mennesker? Løsningen ble
å forsøke å dømme slik man tenkte Gud ville ha gjort, upartisk og
med likhet for loven, fordi alle mennesker er like overfor Gud.
Kirken etablerte de første sykehusene på 1200-tallet, med helsetilbud
og sosialomsorg for syke og fattige. Som følge av reformasjonen
på 1500-tallet fikk brede lag av folket, både jenter og gutter,
etter hvert lære å lese og skrive. Dette ble først utviklet gjennom
stadig sterkere krav til kristendomskunnskap, siden gjennom konfirmasjonsundervisning og
allmueskole, forløperen til folkeskolen.
Så da den industrielle revolusjonen for alvor kom til Norge litt
etter midten av 1800-tallet, var Skandinavia basert på sin kristne
kulturarv «klar for utvikling». Landet hadde en lese- og skrivekyndig
befolkning, gode universiteter, politisk stabilitet, frihet, likhet,
eiendomsrett og hardt arbeid. Slike samfunnsinstitusjoner er avgjørende
for velstandsutviklingen i et land, og utgjør fundamentet som velferdsstaten
er bygd på.
Den norske og nordiske modellen ble videreutviklet med oppbyggingen
av velferdsstaten og et offentlig utdannings- og helsetilbud. Særlig
fra første verdenskrig ble institusjoner for syke, gamle, barn og
andre trengende skrittvis utbygd av kommuner, stat og frivillige
organisasjoner (den såkalte velferdstrekanten).
Frivillige organisasjoner var pionerene og institusjonene ble
ofte drevet i samarbeid mellom frivillige organisasjoner eller menigheter
og det offentlige. Etter hvert overtok det offentlige mer ansvar
for finansiering innenfor rammen av et styrket lovverk.
KRLE-faget
Kan man ta for gitt at det norske samfunnet fortsatt skal preges
av likhet, individuell frihet og nestekjærlighet og oppslutning
om menneskerettighetene, om ikke folk flest kjenner opphavet til
disse verdiene? Forslagsstillerne mener at dersom kjennskapet til
kristendommen og den kristne kulturarven forvitrer i befolkningen,
risikerer man at det kristne verdigrunnlaget som samfunnet i dag
bygger på, også gjør det. Derfor mener forslagsstillerne at dagens
KRLE-fag, som nettopp skal gi elevene kunnskap om samfunnets verdigrunnlag,
om menneskerettighetene og «bevissthet om menneskeverdet som grunnleggende
verdi», må gi en større plass til kristendommen og den kristne kulturarven
som har gitt opphavet disse verdiene.
I dag består faget av undervisning om en rekke verdensreligioner
som har hatt stor betydning i andre land og kulturkretser, mens
kristendommen, som har preget vår egen, vestlige kultur, får en
mindre plass enn dens betydning for vårt samfunn tilsier. Bare om
lag halvparten av undervisningstiden i faget skal brukes på kristendomskunnskap.
Ikke minst savner forslagsstillerne mer undervisning om den kristne
kulturarven. De to siste revisjonene av faget og særlig det såkalte
kunnskapsløftet 2020 har nesten helt fjernet kulturarv-perspektivet
i faget, ifølge teologiprofessor Tarald Rasmussen ved Universitetet
i Oslo, som på 1990-tallet ledet læreplangruppen som laget det første
utkastet til KRL-faget. Reform 97-læreplanene bidro til at man hadde
felleskunnskap som hadde en slags kanonisk status og som var med
på å ivareta vår kulturarv.
Forslagsstillerne viser til at det er et stort paradoks at fagets
omfang av kristendomskunnskap har blitt redusert som følge av dommer
i internasjonale menneskerettsdomstoler, ettersom menneskerettighetene
er basert på nettopp kristne verdier. Forslagsstillerne understreker
at fagets emner fortsatt bør være presenteres på en objektiv, kritisk
og pluralistisk måte i undervisningen, men mener at om lag tre fjerdedeler
av undervisningen i faget skal brukes på kunnskap om kristendom
og kristen kulturarv.