Bakgrunn
«Folk slutter i jobben, fordi de opplever
at de ikke strekker til. Hovedproblemet er for lav grunnbemanning.
Folk føler de ikke får gjort jobben de er satt til og velger å slutte.»
Dette sa Leif-Inge Westbø, tillitsvalgt i Utdanningsforbundet
Akershus, til Utdanningsnytt i mars i år.
Bakgrunnen for sitatet er en omfattende kartlegging
av bemanningen ved 575 barnehageavdelinger utført av Utdanningsforbundet
i Akershus. Kartleggingen viser at dagens bemanningsnorm kun er
oppfylt i et fåtall timer i løpet av barnehagens åpningstid.
Barnehagen er en del av grunnfjellet i den moderne velferdsstaten
og dermed en viktig samfunnsinstitusjon. I 2024 gikk 94,4 pst. av
barn i alderen 1–5 år i barnehage. Dette gjør at nest etter hjemmet
er omsorgen, opplæringen og oppfølgingen som skjer i barnehagen, den
viktigste enkeltfaktoren i grunnlaget for videre utvikling hos det
enkelte barn.
Forskning viser at det å gå i barnehage er fordelaktig for
barns utvikling, både på kortere og lengre sikt, og at barnehagens
kvalitet har stor påvirkning på barnets læring og mestring videre
inn mot skolestart. Barnehager av god kvalitet og med gode åpningstider
er også en forutsetning for at foreldrene kan være i jobb og bidra
til samfunnet utenfor hjemmet mens barna er små.
Barnehagen er lovfestet som en pedagogisk virksomhet.
I Meld. St. 19 (2015–2016) Tid for lek og læring – Bedre innhold
i barnehagen, slås det fast at:
«Det er faglig enighet blant forskere
om at personalets kompetanse og voksentettheten i barnehagen er
de viktigste faktorene for barns trivsel og utvikling.»
Det er de ansatte som skaper trygge rammer for
lek, utvikling og læring. I en barnehage med nok og kompetente ansatte
vil barn oppleve tryggheten som gir det nødvendige grunnlaget for
deres utforsking av omgivelsene, utprøving av sosiale omgangsformer
og utvikling av vennskap.
Barnekonvensjonen krever at alle barn skal ha
rett til å si sin mening, og de ansatte har ansvar for å se og fange
opp alle barns ulike uttrykk. Det er viktig at barnehagene blir
satt i stand til å skape et godt psykososialt miljø, og til å legge
til rette for mindre barnegrupper og gode språklige og inkluderende
lekemiljøer. Noen barn lever også i sårbare situasjoner. Disse barna
er spesielt avhengige av tilstrekkelig og kompetent bemanning for å
få den omsorgen de har krav på.
For å kunne følge opp alle barn trenger man
utdannede barne- og ungdomsarbeidere i fagarbeiderstillinger og
utdannede barnehagelærere i pedagogstillinger. Det er en forutsetning
at de ansatte har tid til å planlegge og gjennomføre de ulike pedagogiske
aktivitetene, både for barnegruppen som helhet og for det enkelte barn.
Pedagogisk leder må ha tid og rom til å iverksette og lede det pedagogiske
arbeidet i barnehagen og sørge for at alle barn får et tilrettelagt
tilbud. Det må være tid og rom til følge opp samarbeidet med foreldre
og foresatte.
Da det ble innført en bemanningsnorm og pedagognorm
for barnehagene i 2018, var det positivt. Der ble det tydeliggjort
hva som er et faglig forsvarlig minstenivå for bemanning for å ivareta
pedagogisk kvalitet. Det ga også konkrete forbedringer i både kommunal
og privat sektor og gjorde det vanskeligere å ta ut økonomisk gevinst
på for lav bemanning.
I dag er det likevel slik at mange barnehageansatte ikke
klarer å utføre oppgavene som egentlig ligger til stillingene deres,
fordi den faktiske bemanningen i barnehagen ikke tillater det. Det
er to strukturelle faktorer som forverrer bemanningssituasjonen
i barnehagene. For det første gjelder ikke bemanningsnormen for
hele barnehagens åpningstid. Tall fra Utdanningsdirektoratet viser
at bare tre pst. av landets barnehager er fullt bemannet mer enn
sju timer om dagen. Nesten en tredjedel er ikke fullt bemannet i
mer enn tre timer om dagen.
For det andre tar ikke normen høyde for at særlig pedagoger
og pedagogiske ledere har mange pålagte oppgaver som innebærer å
ikke være på avdelingen. Dokumentasjon, foreldredialog, koordineringsmøter
med barnevern og PP-tjeneste og arbeidsgiveroppgaver som egentlig
skal løses av arbeidsgiver, er alle eksempler på dette. I tillegg
til kommer oppgaver knyttet til minimum fire timer med pedagogisk
plantid i uka. Bemanningsnormen slik den er i dag, overser at dette
på den ene siden er nødvendige oppgaver, men på den andre siden
er arbeidstid de ansatte nødvendigvis ikke kan tilbringe sammen
med barna. Det setter mange pedagoger i et uholdbart dilemma: å
ikke være til stede for barna og øke arbeidsbyrden for kolleger
nå eller svekke kvaliteten på tilbudet til barna på sikt på grunn
av manglende planlegging.
Undersøkelser Utdanningsforbundet har gjort
i tariffområdene KS, Private Barnehagers Landsforbund og Oslo kommune,
viser at én av fire pedagoger sjelden eller aldri får benyttet de
fire timene som er satt av til pedagogisk planlegging i uka, og
at dette i all hovedsak skyldes at bemanningen er slik at de anser
det som uforsvarlig å gå fra barna. Både Utdanningsforbundet og Fagforbundet
har derfor påpekt at en ensidig satsing på å øke andelen pedagoger
uten å øke det totale antallet ansatte i barnehagesektoren totalt
sett vil fører til mindre tid med barna.
Selv med den nye veilederen fra Utdanningsdirektoratet
frykter forslagsstillerne at det ikke er tilstrekkelig grunnbemanning
til å oppfylle kravet i barnehageloven § 26.
Når bemanningen i barnehagene er for lav, har
dette en rekke selvforsterkende effekter. Et kontinuerlig høyt arbeidspress
fører for mange ansatte til stress og dårlig samvittighet overfor
barn og kolleger. Over tid blir dette en uholdbar arbeidssituasjon,
og sykefraværet i barnehagen er blant det aller høyeste i alle bransjer. Undersøkelser
peker på at høy fysisk og psykisk slitasje fra emosjonelt stress,
fysisk belastning og støy er utslagsgivende. Likevel settes det
ofte ikke inn vikar før lang tid er gått, noe som fører til at bemanningsnormen
i enda mindre grad oppfylles og slitasjen på de resterende kollegene
blir større enn den hadde trengt å være. Gjennomsnittlig avgangsalder
for barnehagelærere som står yrkeslivet ut, er 59 år. Det vil si
at man går ut i uførhet.
Det er med dette som bakteppe forslagsstillerne mener
man må forstå bemanningskrisen og hvorfor mange ansatte i barnehagene
ikke klarer yrket over tid. Statistisk sentralbyrå har blant annet
dokumentert at én av fire barnehagelærere i løpet av en tiårsperiode
søker seg til jobber utenfor sektoren. Mens over 80 pst. av barnehagelærerne
under 30 år arbeider i barnehager, er det kun 47 pst. i alderen
50–61 år som arbeider i barnehage. Bare seks av ti barnehagelærere
i alderen 22–61 år arbeider i barnehage. Dette betyr at det finnes
om lag 18 000 yrkesaktive barnehagelærere som arbeider andre steder enn
i barnehagen. Samtidig registrerer forslagsstillerne at rekrutteringen
til barnehagelærerutdanningen stuper. Bare de siste to årene har
antallet søkere blitt redusert med 40 pst.
Da barnehagens bemanningsnorm ble innført og pedagognormen
ble styrket, sendte dette positive signaler inn i sektoren. Normene
tydeliggjorde at det må settes grenser for hva som kan forstås som
et faglig forsvarlig minstenivå for bemanningen. Samtidig mener
forslagsstillerne at det er helt tydelig at disse minstenivåene
er satt for lavt, og at de ikke sikrer barnas rett til et trygt
og godt pedagogisk tilbud i barnehagen.
Forslagsstillerne anser styrket grunnbemanning
i barnehagen som en investering i barnas fremtid og mener at flere
barnehagelærere, fagarbeidere og annet støttepersonell er nøkkelen
til å gi barna våre en best mulig start på livet og samtidig skape
gode arbeidsvilkår for barnehagens ansatte. Forslagsstillerne tar
derfor til orde for å styrke bemannings- og pedagognormene, slik
at disse samsvarer med barnas oppholdstid.