Bakgrunn
Sosiale medier har utviklet seg fra å være en digital møteplass
for familier, venner og folks nettverk til å bli betydningsfulle
samfunnsaktører som mennesker i alle aldre bruker for en rekke ulike
formål i hverdagen. Sosiale medier tilbyr brukere tilgang til nyheter,
spill, underholdning og en rekke andre tilbud, ofte med mål om å
holde brukerne mest mulig på plattformene slik at inntjeningen til
selskapene gjennom markedsføring og salg av persondata øker.
Plattformene påvirker også i seg selv politikk og nyhetsformidlingen
i samfunnet, og kan ha stor effekt på folks forståelse av verden
og samfunnet rundt seg, samt for folks mentale helse og barns oppvekstsvilkår.
De siste årene har folks bruk av sosiale medier økt, og en gjennomsnittlig
nordmann bruker 113 minutter hver dag på sosiale medier, ifølge
SSBs tall fra Norsk mediebarometer 2024. Tall fra 2022 viste også
at ungdom bruker sosiale medier i over tre timer daglig utenfor
skoletiden, og at barn introduseres for sosiale medier i stadig
tidligere aldre.
Utviklingen av sosiale medier har skutt fart, og det samme gjelder
teknologien som plattformene sine brukere er i kontakt med. Selskapene
som eier de største plattformene som TikTok, X og Facebook/Instagram, bruker
en rekke ulike algoritmer som i dag er for dårlig regulert, der
resultatet ofte kan bli polarisering, avhengighet og at brukere
får opp informasjon de ikke mener er relevant. Brukerne på flere
plattformer har også svært lite de skulle ha sagt for å styre unna
nyheter, poster og annen informasjon de ikke ønsker, da muligheten
til å ta valg rundt hva slags informasjon de ønsker å få opp, er svært
begrenset. Brukere kan oppleve å få opp alt fra propaganda fra statlige
aktører, seksualiserte bilder og svindelforsøk, uten å ha fulgt
kontoer eller abonnert på innhold som gjør dette relevant. Brukere
som forsøker å komme i kontakt med selskapene som driver de største sosiale
mediene, opplever det gjerne vanskelig å få kontakt og få en forklaring
på hvorfor slikt innhold dukker opp i feeden deres.
Forslagsstillerne fremmer derfor flere forslag for å gi brukere
større påvirkning på hvordan deres opplevelse av sosiale medier
blir, og hva de får opp i sin feed.
Plattformene tar også i likhet med resten av samfunnet i bruk
kunstig intelligens i stadig større grad, uten at lovverk som kan
sikre brukerne trygghet og rettigheter henger med i utviklingen.
Et eksempel er bruk av KI-produserte bilder, video og annet materiale
som verken er merket eller tydelig regulert. Dette gjør at skillet
mellom reell og falsk informasjon vannes ut, og at mange brukere
blir lurt. I en tid med stadig mer falsk informasjon på nett som
ofte kan være satt i gang av fremmede makter, er dette særlig bekymringsverdig
i et valgår. Man har nylig sett eksempler fra andre land hvor falske
videoer, bilder og lydopptak laget av KI spres i håp om å sverte
politiske aktører. Dette kan i verste fall utgjøre en trussel mot
demokratiet og svekke folks tillit til institusjoner. Forslagsstillerne
foreslår derfor en strengere regulering av KI-innhold på sosiale
medier, der alt KI-innhold blant annet må merkes tydelig.
Falsk informasjon, svindelannonser og notifications som brukere
ikke har bedt om, er også et omfattende problem, og det gjøres for
lite for å ta et oppgjør med dette fra plattformene selv. Nylig
har også aktører som Meta gått vekk fra faktasjekking, og X sin
faktasjekking har i større grad blitt politisert og sensurert om
det kommer frem til resultater som er i motstrid mot Trump-administrasjonen.
Dette bidrar til å gjøre opplevelsen av å være på sosiale medier
mindre relevant, mer uoversiktlig og mindre pålitelig for en rekke
brukere. Flere plattformer godkjenner også svindelannonser, som
i ytterste tilfelle kan gjøre at selskaper som Meta, Google og X
tjener penger på at nordmenn svindles. Forslagsstillerne foreslår
derfor at Datatilsynet får utvidet tilgang til å bøtelegge plattformer
som begår lovbrudd eller tilrettelegger for at andre kan gjennomføre
lovbrudd gjennom deres plattformer.
I dag er det svært vanskelig for privatpersoner, bedrifter og
myndigheter å komme i kontakt med aktørene som drifter de største
sosiale mediene og få informasjon og begrunnelser for hvorfor plattformene
gjør som de gjør og hvorfor rapportering eller klager blir behandlet
på ulike måter. Får man først kontakt med kundeservice, kan den
være betjent av ansatte i land som USA og India, der innsikten i
problemstillinger som gjelder norske brukere kan være liten. Forslagsstillerne
foreslår derfor at sosiale medier med over 100 000 brukere i Norge
skal ha representasjon i Norge som myndigheter og brukere enkelt
kan komme i kontakt med.
Reguleringen av sosiale medier har ikke holdt tritt med utviklingen
og negative konsekvenser som sosiale medier i dag innebærer. For
å sikre et trygt, rettferdig og demokratisk digitalt rom der man
høster fruktene sosiale medier kan gi fremfor de negative sidene
plattformene i dag påfører samfunnet og enkeltmennesker, er det på
høy tid at vi innfører tydeligere reguleringer for sosiale medier.
Slik kan man skape gode digitale møteplasser, et bedre offentlig
ordskifte og sikre en mer demokratisk utvikling. Derfor foreslår
forslagsspillerne også utarbeidelsen av et eget norsk lovverk som
skal regulere sosiale medier spesifikt, og som kan fungere som en
ytterligere styrking av eventuelle lovverk fra EU som også kan komme
de neste årene. Ved å regulere sosiale medier gjennom en egen lov,
gir det større mulighet til å holde aktørene ansvarlige.
Det skjer også mye viktig politikkutvikling i EU for en bedre
og mer ansvarlig regulering av sosiale medier. Norge bør følge tett
med på denne utviklingen og implementere relevant lovverk etter
at dette kommer på plass i EU. Likevel kan ikke utviklingen i EU
bli en hvilepute for Norge. Norge bør også gjøre en rekke tiltak
på egenhånd for å få på plass bedre regulering raskere, for å beskytte
landets innbyggere og for å inspirere andre land til å gjennomføre
ny og bedre politikk for sine innbyggere.
Regulering av sosiale medier handler ikke om å sensurere eller
bremse teknologisk utvikling. Det handler heller om å ta ansvar
for hvordan plattformer som nesten alle innbyggere er i kontakt
med, daglig brukes, og for å sikre at bedrifter som tilbyr store
deler av befolkningen sine tjenester, utformer disse på en måte som
kommer folk og samfunnet til gode.